VW Golf z dob Sametové revoluce nalezený ve stodole ukázal, co i teď svede na Autobahnu

Zatímco my jsme stále ještě čekali v pořadnících na nový Favorit, pokud jsme vůbec na nějaké nové auto měli, v Německu se dalo koupit tohle. 160koňový hot hatch, který se v provozu neztratí ani dnes.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

VW Golf z dob Sametové revoluce nalezený ve stodole ukázal, co i teď svede na Autobahnu

22.6.2021 | Petr Miler

VW Golf z dob Sametové revoluce nalezený ve stodole ukázal, co i teď svede na Autobahnu

/

Foto: Volkswagen

Zatímco my jsme stále ještě čekali v pořadnících na nový Favorit, pokud jsme vůbec na nějaké nové auto měli, v Německu se dalo koupit tohle. 160koňový hot hatch, který se v provozu neztratí ani dnes.

Letos oslavíme 22. výročí chvíle, kdy jsme se vysekali z komunistických okovů a zamířili po dekádách tím správným směrem. S ohledem na současný vývoj zejména Evropy bychom řekli, že nám to moc dlouho nevydrželo, ale v kontextu tehdejších reálií si pořád není nač stěžovat. Čím dále od přelomu 80. a 90. let minulého století jsme, tím méně bude existovat lidí, kteří moc dobře ví, jak tehdejší svět vypadal u nás i jinde a není od věci si to připomenout automobilovou optikou.

U nás byla tehdy vrcholem nová Škoda Favorit, ve své první iteraci problematický a v podstatě nedostupný vůz. Přesto to byl na poměry východního bloku malý zázrak - relativně moderní hatchback s různými motory 1,3 vpředu a pohonem předních kol, o něčem takovém si většina komunistických zemí té doby mohla nechat jen zdát. Přesto byl západ úplně jinde, což dobře připomíná i video níže, na kterém můžeme vidět pro změnu vrcholnou verzi německého automobilového standardu stejné doby.

Jde o VW Golf druhé generace ve verzi GTI G60, tedy sportovní derivát tehdejšího Golfu s motorem 1,8 přeplňovaným kompresorem. Dával až 118 kW, tedy 160 koní, na stovku akceleroval za 8 sekund a měl se rozjet až na 216 km/h. Velmi slušné hodnoty pohledem Čechoslováka, pro nějž bylo 150 km/h ve Favoritu extází, v mnoha smyslech tohoto slova.

Vidět tehdejší Golf GTI G60 v akci dnešní optikou je raritní věc, člověk stojící za kanálem TopSpeedGermany na Youtube se ale dostal k vozu, který si v 90. letech užil svých asi 180 tisíc km a pak byl zavřený do stodoly. Z té byl vytažen až po dalších dekádách stání a dotyčný dostal za úkol dát jej znovu do plně funkčního stavu. A to víte, že na konci jakési dílčí technické renovace musí proběhnout testovací jízda na německé dálnici.

Právě tu můžeme vidět a je skutečně zajímavá. Auto má velmi, velmi daleko k čemukoli pomalému a byť pištění kompresoru nikoli nepodobné zubní vrtačce nebude příjemné každému, auto se i díky němu s relativní lehkostí dostane na tachometrových asi 230 km/h, což by mohlo být něco kolem udávané maximálky. A funguje při tom velmi dobře, řízení evidentně nevyžaduje žádné mimořádné nasazení. O něčem takovém jsme u nás tehdy mohli jen snít, však se na to podívejte sami...


VW Golf z dob Sametové revoluce nalezený ve stodole ukázal, co i teď svede na Autobahnu - 1 - VW Golf GTI G60 1990 Autobahn video ilu 01VW Golf z dob Sametové revoluce nalezený ve stodole ukázal, co i teď svede na Autobahnu - 2 - VW Golf GTI G60 1990 Autobahn video ilu 02VW Golf z dob Sametové revoluce nalezený ve stodole ukázal, co i teď svede na Autobahnu - 3 - VW Golf GTI G60 1990 Autobahn video ilu 03
VW Golf GTI G60 z roku 1990 není ani dnes žádné ořezávátko, zvláště když jej někdo dá po letech stání pořádně do pucu. I to ukazuje video níže. Ilustrační foto: Volkswagen

Zdroj: TopSpeedGermany@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše