Auto s úchvatným novým V12 bez turba se ukázalo v akci, zvuk Formule 1 je vedle něj žabařina

Zdá se skoro neuvěřitelné, že by podobné auto mohlo v současné době vůbec přijít na trh, ale stalo se to. Jedním dechem je ale nutné dodat, že se muselo smířit s tím, že nemá silniční homologaci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Auto s úchvatným novým V12 bez turba se ukázalo v akci, zvuk Formule 1 je vedle něj žabařina

25.7.2022 | Petr Miler

Auto s úchvatným novým V12 bez turba se ukázalo v akci, zvuk Formule 1 je vedle něj žabařina

/

Foto: Pagani

Zdá se skoro neuvěřitelné, že by podobné auto mohlo v současné době vůbec přijít na trh, ale stalo se to. Jedním dechem je ale nutné dodat, že se muselo smířit s tím, že nemá silniční homologaci.

Evropská unie čile pracuje na tom, aby spalovací motory z osobních aut zmizely. Jestli Brusel dosáhne svého a v roce 2035, 2040 nebo v jakémkoli jiném termínu se skutečně dočkáme jejich zákazu, je otázkou. Teď i kdykoli v budoucnu ale bude platit jedno - máte-li peníze, možné je cokoli. A tak zatímco mezi běžnými auty je možné vybírat jen z toho, co prošlo regulačním sítem a třeba v případě atmosféricky plněných motorů jde už jen o pár posledních mohykánů, ve světě exkluzivních automobilů je trend přesně opačný.

Výrobci těchto vozů cítí volné místo na trhu, a tak přichází s novými supermotory bez přeplňování s nevídanou kadencí. Máme tu najednou nové auto geniálního konstruktéra F1 s atmosféricky plněným dvanáctiválcem, další takový motor má i Aston Martin a snahou udržet V12 při životě se pochlubily také automobilky Ferrari a Lamborghini, pro něž Italové stále chtějí výjimku z unijních pravidel. Ta by měla platit i pro Pagani, které se loni na jaře vytasilo s novou Huayrou R s motorem 6,0 V12 bez turba.

Ta na rozdíl od ostatních zmíněných aut může jen na okruh, tušíme ale, že lidem schopným a ochotným za ni zaplatit něco kolem 70 milionů korun to bude celkem ukradené. Její motor není upravený dvanáctiválec Mercedesu, je skutečně úplně nový. Vznikl u německé firmy HWA, která má na svědomí řadu slavných motorů. Tento má zmíněných šest litrů objemu, točí až 9 200 otáček a v 8 250 ot./min pošle na kola brutálních 850 koní. Točivý moment má maximum 750 Nm v 5 500 ot./min, vysoké číslo na šestilitrovou atmosféru.

Právě tohle dílo se ukázalo v akci na okruhu v Monze (i vedle jiných úchvatných Pagani) a byť nemáme tušení, jak rychlé tam ve srovnání s ostatními auty bylo, stejně máme tendenci se jen zasněně usmívat. Huayra R připomíná poletující zubní vrtačku, motor bez váhání točící přes 9 000 ot./min zní daleko lépe než současné Formule 1, připomíná spíše ty staré - zavřít oči, budete mít aspoň na chvíli pocit, že na Autodromo Nazionale di Monza znovu prohání Michael Schumacher s jedním ze svých mistrovských Ferrari. Ale podívejte se a poslechněte si to sami, už pár desítek sekund stopáže vydá za tisíce slov.


Auto s úchvatným novým V12 bez turba se ukázalo v akci, zvuk Formule 1 je vedle něj žabařina - 1 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 01Auto s úchvatným novým V12 bez turba se ukázalo v akci, zvuk Formule 1 je vedle něj žabařina - 2 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 03Auto s úchvatným novým V12 bez turba se ukázalo v akci, zvuk Formule 1 je vedle něj žabařina - 3 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 06Auto s úchvatným novým V12 bez turba se ukázalo v akci, zvuk Formule 1 je vedle něj žabařina - 4 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 07Auto s úchvatným novým V12 bez turba se ukázalo v akci, zvuk Formule 1 je vedle něj žabařina - 5 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 08Auto s úchvatným novým V12 bez turba se ukázalo v akci, zvuk Formule 1 je vedle něj žabařina - 6 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 09
Pagani Huayra R fascinuje hlavně svým novým motorem bez turba, jeho zvukový projev je neskutečně intenzivní, jak můžete slyšet z videa níže. Foto: Pagani

Zdroj: TheTFJJ@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše