Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Auto nejbohatšího zločince dějin se objevilo v prodeji v perfektním stavu, předjet si ho troufl málokdo
7.10.2021 | Petr Prokopec
Nejen extrémně bohatého, ale i mimořádně krutého majitele měl tento vůz. A jeho pozoruhodná historie nezačíná ani nekončí zde, své si s ním užil i dvojnásobný mistr světa Formule 1.
Příběhy některých automobilů vydají pomalu na knihu. Na mysli teď nemáme samotné modely, nýbrž konkrétní exempláře, které v průběhu let vlastnily mnohé osobnosti a které se zúčastnily některých slavných závodů. Jedním z nich je Porsche 911 RSR z roku 1974 vyvedené ve žlutém odstínu Sahara Beige, jehož fotky provází tento článek. Tento vůz totiž v rámci prvního Závodu šampionů (IROC neboli International Race of Champions) řídil slavný Emerson Fittipaldi, svého času nejmladší mistr světa Formule 1. Kromě toho jej ovšem posléze používal i neméně známý drogový baron.
Jeho příběh připomíná ve své tiskové zprávě aukční firma Collecting Cars, která jej nyní nabízí k prodeji. Jeho příběh odstartoval již v roce 1972, kdy si David Lockton začal pohrávat s myšlenkou závodu, ve kterém by proti sobě nastoupili jezdci z různých šampionátů. Ten, který by poté následně zvítězil, by byl korunován absolutním králem světa morotistického sportu. S pomocí Rogera Penskeho tak pro onen úvodní ročník bylo připraveno hned patnáct identických Porsche 911 RSR, do kterých mělo usednout dvanáct závodníků. Tři vozy byly totiž rezervními pro případ, že by ještě před samotným kláním došlo na technickou poruchu či jiný problém.
Závod šampionů byl rozdělen na dvě části, přičemž ta první se jela již v říjnu 1973 na okruhu Riverside International Speedway. Fittipaldi zvítězil v kvalifikaci, ovšem jelikož dorazil o pár minut později na předzávodní rozpravu jezdců, dostal penalizaci deseti míst. V průběhu závodu se pak sice začal propracovávat zpět na čelo, ovšem po výletu mimo trať došlo na únik paliva a jezdec musel ze závodu odstoupit. Finále, do kterého postoupilo šest nejlepší a jenž se jelo v Daytoně v dubnu 1974, se již nezúčastnil.
Samotné Porsche pouhé čtyři dny po říjnovém závodu koupil John Tunstall, který s ním soutěžil v rámci série IMSA. Někdy po roce 1978 se pak vůz stal majetkem Pabla Escobara, jehož vášeň pro auta je dobře známou věcí. Nebyl to pro něj podstatný výdaj, Escobar je dodnes považován za nejbohatšího zločince všech dob a v roce 1989 figuroval i v nejvyšších patrech žebříčku miliardářů Forbesu s jměním 30 miliard dolarů. Podle jeho bratra, který mu dělal účetního, na vrcholu své éry řídil obchod se ziskem 20 miliard dolarů ročně. Peníze měl pochopitelně jen v hotovosti a měl jich tolik, že jich prý 10 procent musel každý rok odepisovat, neboť je přes veškerou snahu udržet je „v suchu” jedly krysy nebo ničila vlhkost.
Escobar se ale nespokojil s autem v jeho původní podobě, osadil jej karoserií modelu 935 a provedl na něm další úpravy. Dříve publikované dobové materiály jasně dokumentují, že za jeho volantem osobně závodil a jakkoliv o férovosti těchto podniků můžeme mít oprávněné pochyby - předjet nebo jinak porazit si jej netroufl skoro nikdo, Escobar byl krom svého bohatství známý i svou krutostí, kterou dával najevo všem, kteří mu komplikovali život. Po smrti drogového barona v roce 1993 pak vůz zamířil do skladu, aby se za pomoci Penskeho dostal zpět do Států. Možná ke škodě věci mu pak byla vrácena původní karoserie a barva - jeho éra v rukou Pabla Escobara je zřejmě tou významnější než krátké mihnutí se v prvním závodě šampionů.
Tak či onak může být tento kus historie váš, cena ale bude odpovídat jeho výjimečnosti. Za auto s pouhými 226 najetými mílemi (364 km) po renovaci někdo ještě před koncem aukce nabízí 851 500 dolarů, tedy asi 18,7 milionu korun. To vskutku není málo za vůz, který ani nemůže na veřejné silnice. Na druhé straně s ním bez problémů můžete nastoupit do jakéhokoliv závodu historických aut a zájem bude nezměrný. Vidět auto, které třímal v rukou mistr světa F1 i jedna z nejtemnějších postav dějin zločinu, je něco zcela výjimečného.
S tímto Porsche 911 RSR nejprve závodil Emerson Fittipaldi, než se stalo slavnou součástí majetku neslavně proslulého Pabla Escobara. Nyní může být vaše, ne však levně. Foto: Collecting Cars
Zdroj: Collecting Cars
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 9 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 10 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva