Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
20.4.2025 | Petr Prokopec
V posledních letech se stalo skoro pravidlem, že sebevětší nesmysl, který kdysi vznikl v omezeném počtu, dnes přitahuje pozornost sběratelů už kvůli své vzácnosti. Tohle Bohse-Lada-Porsche je zjevně výjimkou.
V 80. letech minulého století založil Johann Bohse karosárnu nesoucí jeho příjmení. Hned první kreací zvanou Euro-Star se postaral o pozornost nejen domácího tisku, neboť Volkswagen Golf první generace přepracoval na pozoruhodný kabriolet. Inspirací mu byly americké plážové buggyny, po jejichž vzoru vůz neměl ani dveře, ani střechu - obojí si nicméně klientela mohla pořídit za příplatek, načež se Euro-Star stal praktičtějším vozem, který šlo využívat i v jiných než slunečních dnech.
Společnost Bohse Automobilbau ovšem Golf jakožto základ využila jen u prvních třiceti aut, než se z finančních důvodů přesunula k ruské Ladě. Klasický žigulík i díky tříprostorové karoserii ostatně posloužil jejím záměrům i technicky lépe. Postup konverze pak byl vskutku svérázný - Němci sovětskému vozu odřízli střechu a následně přes jeho zbytek nasadili celoplastový výlisek. Zároveň přihodili také dva oblouky, z nichž jeden sloužil jako rám čelního okna, které chránily posádku při převrácení.
Konverze postavená na bázi Lady byla úspěšnější, celkově se prodalo zhruba 200 kusů. U své další kreace tak již Bohse automaticky směřoval do Ruska, kde si jako základ vzal modernější model Samara. Také u něj došlo na otevření kabiny slunci, ovšem trochu odlišným způsobem. Němci totiž přední část vozu ponechali nedotčenou a úřadovat začali hlavně za středovým sloupkem. Za něj se totiž nastěhovala jak plátěná stahovací střecha, tak menší nákladová plocha.
Pod názvem Safari Fun, který nechtěně, ale trefně odkazuje i na dnes slavnou Škodu Felicia Fun, se tak skrývala podobná kombinace sedanu, kabrioletu a pick-upu. Jakkoli onu korbu nešlo zatížit třeba europaletou, která by se jednak na danou plochu nevešla, jednak by jí poté promáčkla - šlo totiž o jinak koncipované víko standardního zavazadelníku. Samotný soft-top ale již byl plně funkční a nasazoval se s pomocí zipů a patentů. Mimo to se Samara dočkala ještě neobvyklého střešního otvoru, jehož kryt bylo možné demontovat.
Ve srovnání s předchozí kreací se zlepšila kvalita úprav, stejně jako se vůz mohl pochlubit zajímavější technikou. Na vývoji 1,5litrového čtyřválcového motoru doplněného dvoukomorovým karburátorem totiž spolupracovalo Porsche, s jehož pomocí se výkon motoru dostal na 74 koní. O zrovna sportovní agregát se tedy nejednalo, ve srovnání se 60 koňmi předchozí jedna-dvojky, jíž užíval Euro-Star, se výraznou měrou zlepšila jak dynamika, tak spotřeba vozu.
Bohse celkově vyrobil jen asi dva tisíce exemplářů kabriolet/pick-upu, přičemž jeden po delší dobu stál v Belgii. V roce 2022 se ovšem dostal do Spojených států, kde jej od té doby zkouší prodat společnost AlphaCars & Motorcycles, jak si všimli kolegové z Carscoops. Protože je ale přepracovaná Samara nabízena za 28 995 dolarů neboli za asi 640 tisíc korun, vůz s originálním lakem a grafickými polepy zatím nikdo nechce. Inu, je to trochu nesmysl a ne každý nesmysl nutně láká sběratele... automobilových nesmyslů.














Safari Fun byla kreace společnosti Johanna Bohseho vyrobená ve zhruba dvou tisících exemplářů. Ten možná nejzachovalejší s přibližně 11 000 km na tachometru je k mání v USA. Foto: Alpha Cars & Motorcycles, publikováno se souhlasem
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
včeraMuž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Překvapení v MotoGP: Maverick Viňales včera 16:24
- Salač dominoval pátku v Mugellu včera 15:22
- Začalo Mugello včera 14:57
- Vespa Officina 8: modely Primavera a GTV v nové edici 19.6.2025
- Pre GP Mugello 19.6.2025
Nejnovější články
Němci zjistili, že lidé platí za dobíjení elektroaut už i v průměru víc než za tankování. A festival prodělků tím jen začíná
před hodinouVrcholná verze „Bugatti pro chudé” zašlapává do země prakticky jakoukoli konkurenci, jde o jedno z nejrychlejších aut světa
včeraKia se prý oficiálně vrací zpátky do Ruska. Už proběhla schůzka s dealery, venku jsou data, ceny i další detaily
včeraNové Audi RS6 dorazí ve hned dvou verzích, nadšence ani rozumné lidi ale nepotěší jediná
včeraViceprezident Kie nečekaně otevřeně popsal, jak se dnes dělá automobilový byznys v EU, uměle škrtí prodeje všeho
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 06.21. 02:15 - HondaMan
- Policejní kontroly a měření 06.20. 17:34 - Truck Daškam
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 06.20. 15:45 - Eda
- S větrem ve vlasech.... 06.20. 14:08 - pavproch
- Sraz Autoforum.cz dotaznik - miesto 06.19. 20:38 - M.Z.
- automat 4x4 "ku stavbe" 06.19. 11:31 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 06.19. 11:01 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 21:12 - Brus