BMW 3 Compact s 5,5 V12 a technikou M3 zvládalo až 306 km/h

Kříženec rovnou tří BMW byl divoký, rychlý a hravý zároveň. Říkal si Racing Dynamics K55, s 433 koňmi na 1 461 kg dodnes bere dech.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

BMW 3 Compact s 5,5 V12 a technikou M3 zvládalo až 306 km/h

8.2.2015 | Marek Bednář | 1 příspěvek

BMW 3 Compact s 5,5 V12 a technikou M3 zvládalo až 306 km/h

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kříženec rovnou tří BMW byl divoký, rychlý a hravý zároveň. Říkal si Racing Dynamics K55, s 433 koňmi na 1 461 kg dodnes bere dech.

Vloni představené BMW 1M CSL není prvním malým bavorákem s obřím motorem pod kapotou. Není to ani první kupé řady 1 s desetiválcem z minulého BMW M5, ale to je trochu jiný příběh. Dnes se podíváme na stroj, který si stavba německé firmy TJ Fahrzeugdesign dost možná vzala za vzor - Racing Dynamics K55 Compact.

Italská společnost Racing Dynamics SpA je jedním z mála schopných tunerů BMW na jih od Alp. A má toho za sebou již dost, věnovala se například i úpravám dvanáctiválců pod kapotami BMW 850i. Jednoho dne ale někoho napadlo, že motor z jednoho z největších aut BMW by se mohl vejít do jednoho z nejmenších - do řady 3 E36 Compact.

Původní čtyřválec tedy putoval pryč. Motorový prostor byl výrazně upraven, podběhy pozměněny, příčka mezi motorem a kabinou také a prostor za přední maskou rovněž. Mezitím se pracovalo i na dvanáctiválci M70 - byl převrtán z 5 379 ccm na 5 486 ccm, dostal větší ventily a ostřejší vačky, novou elektroniku a nový výfuk značky Zytek. A pak byly tyto dvě věci - jistě mimo jiné za hlasitého klení - spojeny.

Malé BMW, které kdysi mělo čtyřválcovou osmnáctistovku, přes šestistupňový manuál Getrag posílalo na zadní kola výkon vidlicového 5,5litrového dvanáctiválce, motoru o trojnásobném objemu i počtu válců. Generoval přesně 433 koní při 5 900 ot./min a 550 Nm při 4 100 ot./min, hmotnost přitom zůstávala na více než rozumných 1 461 kg. Nepřekvapí tak, že se zrychlení na stovku se odehrálo za 4,5 sekundy, pokud jste se tedy naučili bojovat s prokluzem zadních kol. Zajímavější by byly hodnoty zrychlení na vyšší rychlosti, ty ale z dobových materiálu známy nejsou. Známa je ale maximální rychlost - 306 km/h. Slušný kalup na auto s pověstí nákupní tašky...

Pochopitelně, motor nebylo to jediné, co bylo upraveno. Odpružení bylo kompletně nové a nastavitelné, převodovka dostala lepší dvouhmotový setrvačník a odolnější spojku a zbytek pohonného ústrojí včetně zadní nápravy s poctivým mechanickým samosvorem bylo převzato z BMW M3 E36. Z tohoto vozu pocházelo v podstatě všechno důležité, například i spodní část karoserie včetně středového tunelu a zadní rám.

Interiér dostal nový volant, pár úprav pro středovou konzoli a digitální přístrojový štít pro řidiče - a ještě jeden pro spolujezdce, snad aby věděl, jak rychle má odříkávat Otčenáš. A samozřejmě byly vylepšeny také brzdy, ty přední dostaly speciálně navržené čtyřpístkové třmeny. Osmnáctipalcová kola tu byla zejména proto, aby se pod ně ohromné kotouče vešly, jak je vidět i na snímcích. A pneumatiky Pirelli P7000 dělaly, co mohly, aby vůz udržely na silnici.

Řidič s ním ale každopádně měl plné ruce práce. Stejně jako volantem se tento vůz dal řídit plynem; nebyla tu stabilizace, protože ta v 850i byla připojena k elektronickému plynu, který byl nahrazen starým dobrým lankem. Přetáčivost tak byla na denním pořádku, ale vůz údajně nekousal, smyky se velmi snadno daly chytit a držet a držet a držet. A když bylo sucho, nebyl prý problém jet čistou stopou, i když to chtělo spoustu citu v pravé noze.

Motor údajně reagoval na milimetrové pokyny pedálu plynu naprosto okamžitě, bez jakékoliv prodlevy. Podvozek byl velmi pevný, auto se nenaklánělo, ale nejezdilo ani uskákaně. A ať už jste jeli rovně nebo v obrovském driftu, vždycky jste věděli, jak to vypadá pod koly. Řízení bylo velmi přesné a člověk se s ním i s šasí velmi rychle sžil.

Na rozdíl od ideově spřízněného Golfu 928 Nordstadt/Artz, vzniklého kvůli propagaci s plánem na velmi omezenou výrobu, myšlenka za K55 Compact byla vytvořit auto jen pro zábavu. Nemělo se prodávat; troufáme si odhadnout, že na světě existuje jen jediný kousek, který stále vlastní firma Racing Dynamics, ale přesné informace dnes nejsou k nalezení.

V každém případě je to velmi zajímavý kříženec, hotrod, nesmysl, nazvěte to jak chcete. Pravdou zůstává, že co nejmenší auto s co největším motorem je vždy velmi přitažlivá idea. I proto vznikají stroje jako BMW 1M CSL. Příští by mohlo být třeba BMW řady 2 s osmiválcem z M3 E92 a manuálním šestikvaltem...


BMW 3 Compact s 5,5 V12 a technikou M3 zvládalo až 306 km/h - 1 - racing dynamics k55 compact dalsi 01BMW 3 Compact s 5,5 V12 a technikou M3 zvládalo až 306 km/h - 2 - racing dynamics k55 compact 01BMW 3 Compact s 5,5 V12 a technikou M3 zvládalo až 306 km/h - 3 - racing dynamics k55 compact dalsi 02BMW 3 Compact s 5,5 V12 a technikou M3 zvládalo až 306 km/h - 4 - racing dynamics k55 compact 02BMW 3 Compact s 5,5 V12 a technikou M3 zvládalo až 306 km/h - 5 - racing dynamics k55 compact 03BMW 3 Compact s 5,5 V12 a technikou M3 zvládalo až 306 km/h - 6 - racing dynamics k55 compact 04BMW 3 Compact s 5,5 V12 a technikou M3 zvládalo až 306 km/h - 7 - racing dynamics k55 compact 05BMW 3 Compact s 5,5 V12 a technikou M3 zvládalo až 306 km/h - 8 - racing dynamics k55 compact 06BMW 3 Compact s 5,5 V12 a technikou M3 zvládalo až 306 km/h - 9 - racing dynamics k55 compact 07BMW 3 Compact s 5,5 V12 a technikou M3 zvládalo až 306 km/h - 10 - racing dynamics k55 compact 08BMW 3 Compact s 5,5 V12 a technikou M3 zvládalo až 306 km/h - 11 - racing dynamics k55 compact 09BMW 3 Compact s 5,5 V12 a technikou M3 zvládalo až 306 km/h - 12 - racing dynamics k55 compact 10
Racing Dynamics K55 Compact byl dobrý hlavně na drifty, ale údajně nekousal zas tak moc

Marek Bednář

Diskuze 1 příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše