Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Je na kaši, i tak ale umí ohromit
19.5.2019 | Petr Miler
Obecně se má za to, že prvním BMW M byl dnes ikonický sporťák M1. Není tomu tak, ještě o dva roky dříve vznikl tento stroj a je dnes tak vzácný, že jej i sama automobilka musela roky hledat.
Když se dnes řekne BMW M, představíte si záplavu modelů od „juniorské” M140i přes plnotučnější M2, M3, M4, M5 a M8 až po luxusní M760Li nebo několik modifikovaných SUV s písmenem X ve jméně. K mnichovské automobilce tyto modely patří stejně neodmyslitelně, jako její modro-bílé logo, jejich úspěšný příběh ale někde musel začít. A právě k jeho úplným kořenům se dnes vrátíme.
Sečtělí příznivci značky se teď možná těší na článek o ikonické M1, která je obecně považována za vůz, která příběh eMkových BMW odstartovala. V oficiální rovině ano, přímo „MNěco” si žádné jiné auto dříve neříkalo, sama myšlenka propojit svět motorsportu a silničních aut ale přišla u BMW na svět ještě o dva roky dříve. A krom pár znalců, kteří by o mnichovské automobilce mohli psát knihy, o ní skoro nikdo neví.
Zrodila se totiž v jihoafrické filiálce BMW dva roky před vznikem M1. Motivace přitom byla veskrze tradiční - zastoupení německé značky chtělo soutěžit v tamních závodech modifikovaných produkčních aut s pětkovou řadou generace E12, a tak muselo postavit silniční homologační speciál. Tak se zrodil model 530 MLE (Motorsport Limited Edition), který jako vůbec první dostal do jména písmeno M coby zkratku slova Motorsport. A nešlo tu jen o jméno, auto bylo pro sportovní využití upraveno mnohem více než většina dnešních eMek.
Vůz jednak dostal upravený třílitrový řadový šestiválec, který produkoval až 147 kW (200 koní) výkonu a 277 Nm točivého momentu. To ve spojení s pětistupňovým manuálem stačilo na stovku za 9,3 sekundy a maximálku 208 km/h. Pěkná čísla na rok 1976, nestál za nimi ale jen výkon, nýbrž také hmotnost a další úpravy. Vůz dostal věci jako panely karoserie z hliníku, vsadil na lehčí ocel nebo dokonce děrované komponenty včetně pedálů. A odlehčovalo se i v interiéru - například zadní sedadlo pozbylo ocelových výztuh, aby bylo lehčí.
Automobilka zkraje nabídla povinných 110 exemplářů tohoto stroje v roce 1976, překvapena zájmem o něj ale v roce 1977 postavila dalších 117. Právě úspěch 530 MLE pak měl Mnichov inspirovat k tomu, aby zkusil svět svých závodních a silničních aut více propojit a... zbytek příběhu už znáte.
Je to tedy skutečný začátek evoluce BMW M a je pozoruhodné, že automobilka takový vůz nemá ve svém muzeu, donedávna ani žádný nevlastnila. Vzhledem k jeho stáří dokonce nevěděla ani o jediném přežívajícím kusu, a tak musela podle svých slov roky hledat některých z exemplářů, který nakonec objevila v opuštěné garáži jednoho z původních jihoafrických majitelů a od jeho rodiny jej odkoupila.
Jde o kus se sériovým číslem 100 a jeho aktuální stav můžete spatřit níže. Jak sami uvidíte, auto je ve značně zuboženém stavu, ale jeho specifické díly i úpravy jsou dodnes patrné. Nyní patří znovu BMW, které se pouští do jeho rozsáhlé renovace, aby konečně uctilo památku jednoho z významných aut jeho historie, na které se ale skoro zapomnělo. Naštěstí ne zcela a teď jeho pozoruhodný příběh známe i my.
Nikoli M1, ale hrstka 530 MLE stála u zrodu legendy, kterou dnes celý svět zná jako BMW M. Z 227 vyrobených aut přežila do dnešních dnů zřejmě jen hrstka a i tento zubožený exemplář muselo samo BMW dlouze hledat a odkoupit od jeho současných vlastníků
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 8 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda