Už zapomenutý drtič německých supersedanů je dnes i v perfektním stavu po 1. majiteli k mání za mrzké peníze

Za prodejně úspěšný jej nelze označit bez ohledu na míru vaší fantazie, to ale neznamená, že byl špatný. Sami jsme jej zkusili i na absolutní maximum, představoval zajímavou alternativu k německým übersedanům, ale neprosadil se a zapadl. Dnes se v bazarech jeví o poznání zajímavěji.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Už zapomenutý drtič německých supersedanů je dnes i v perfektním stavu po 1. majiteli k mání za mrzké peníze

7.8.2022 | Petr Miler

Už zapomenutý drtič německých supersedanů je dnes i v perfektním stavu po 1. majiteli k mání za mrzké peníze

/

Foto: GP Motors, publikováno se souhlasem

Za prodejně úspěšný jej nelze označit bez ohledu na míru vaší fantazie, to ale neznamená, že byl špatný. Sami jsme jej zkusili i na absolutní maximum, představoval zajímavou alternativu k německým übersedanům, ale neprosadil se a zapadl. Dnes se v bazarech jeví o poznání zajímavěji.

Pokud člověka napadne koupit si osmiválcový supersedan z první dekády 21. století, obvykle se mu na mysl vkrade BMW M5 generace E39. Proč ne, pětilitrová V8 tohoto stroje na zadní kola posílá 400 koní přes manuální převodovku a samosvorný diferenciál, je to stále výjimečnější zboží a jeho design už zřejmě nikdy nezestárne tak moc, aby se na něj nedalo dívat se zalíbením.

Další alternativy jsou obvykle též z Německa. Mercedes tou dobou vyráběl svůj E 55 AMG, jehož 5,4litrový kompresorový osmiválec dával dokonce 476 koní. Ani ten nevypadá vyloženě staře, naopak třetí možnost, Audi RS6 generace C5, už vzhledově trochu zastarává. Ani tento stroj však nebyl nijak slabý, 4,2litrový osmiválec se dvěma turbodmychadly, který Němci vyvinuli ve spolupráci s Cosworthem, posílal na všechna kola 450 kobyl.

Tato trojice však v roce 2002 dostala ještě jednoho konkurenta, na kterého se v mezičase zapomnělo. Trochu kulatějšího, o dost méně agresivního a ještě méně doceněného britského atleta ve smokingu - Jaguar S-Type R. Módy decentního vzhledu podobných aut se držel ještě více než Němci, a tak příď se čtveřicí kulatých světlometů a maskou chladiče skoro stejného tvaru mohla až příliš málo vzbuzovat dojem, co se skrývá za ní. Body pro nadšence do sleeperů, spáčů, aut zastírajících svým vzhledem svůj skutečný potenciál. Když to ale vezmeme kolem a kolem, Jaguar asi v tomto ohledu zašel až moc daleko.

Přitom skutečně měl co nabídnout. O pohon vozu se staral výkonný přeplňovaný osmiválec - objem 4 196 ccm a kompresor Eaton M112 stačily na 396 koní a v kombinaci s automatickým šestikvaltem ZF na zrychlení na stovku za 5,6 vteřiny. Oproti osmiválci v M5 měl tento motor více točivého momentu, 541 Nm oproti pěti stovkám Němce, však byl přeplňovaný. Metrák nadváhy (tehdy skandál, dnes je těžší i M3) oproti M5 však stál za třídesetinovou ztrátu ve sprintu na stovku. Maximální rychlost jistě tušíte - oba stroje (a ostatně i E 55 AMG a RS6) zastavil v rozletu omezovač na 250 km/h.

Karoserie S-Type R dostala oproti klasickému S-Typu, který mohl mít pod kapotou tři různé šestiválce nebo V8 bez kompresoru, jiné nárazníky a prahy, masku chladiče s odlišným vypletením, osmnáctipalcová kola a loga R na stranách a víku kufru. Chrom na lištách kolem vozu také ustoupil lakování v barvě karoserie. Pod koly pracovaly zesílené brzdy, které dokázaly 1 830 kg těžkou „kočku” zastavit na 34,4 metrech, a o pohodlí při klidnější jízdě se staraly adaptivní tlumiče.

Interiér byl postaven docela noblesně, jen místy byla znát (tradičně) nelehká situace Jaguaru - některé ovládací prvky, zejména páčky pod volantem, působily trochu lacině na vůz, který jako nový stál více než dva a čtvrt milionu korun. A kulisa pětistupňového automatu ve tvaru J vypadala zastarale už v roce 2002. Výbava však byla velmi dobrá - nechyběl prémiový audiosystém s měničem CD a Bluetooth pro připojení telefonu, dvouzónová klimatizace, navigace s dotykovou obrazovkou nebo tempomat.

Jaguar S-Type R byl spíše luxusním křižníkem než okruhovým náčiním a nesnažil se přehnanou tvrdostí podvozku či agresivním designem o sobě tvrdit něco jiného. Nutno ale jedním dechem dodat, že i tak to bylo velmi schopné sportovní auto - adaptivní tlumiče uměly v případě potřeby vůz správně podržet, samosvorný diferenciál mezi zadními koly pomáhal nejen na výjezdu ze zatáček a řízení bylo jedno z nejlepších na trhu, podle některých na něj nemělo ani to ve zmíněné M5 E39. Osmiválec se sportovním výfukovým systémem o sobě dal ve vyšších otáčkách dostatečně vědět a zticha nebyl ani kompresor.

Auto jsme jako nové ještě před vznikem internetového Autofora testovali a udělal na nás velmi dobrý dojem, zejména jako komfortní dálniční střela fungoval snad i lépe než třeba mnohokrát zmíněná M5. Přesto britských supersedanů vzniklo jen 8 043 pro celý svět a po prvních dvou třech slušných letech šly prodeje do kopru. Nelze říci, že to byl vyložený propadák, mnohokrát zmíněných M5 E39 vzniklo něco málo přes 20 tisíc, prodejní hit to ale také nebyl. Jméno ve světě übersedanů si tak nikdy neudělal a jak jsme už zmínili, zájem o něj postupem času opadal jen více. Však se pár lidí v okolí zeptejte, co si pod označením S-Type R představí - tušíme, že častěji půjde o nějakou Hondu nebo střílečku na počítači.

I to ale nakonec může být dobře pro ty, kteří by tento vůz chtěli dnes. V bazarech jej totiž koupíte už od 150 tisíc Kč, za 300 si můžete vybírat a o 100 tisíc výš koupíte sotva pořádně jeté kusy, jako je ten na fotkách níže. Pochází u roku 2004 a najel jen 112 861 km v rukou jediného majitele. Od pohledu nemá chybu, autu bychom uvěřili i mnohem menší kilometráž, servisní historie je pak bezvadná. Tento STR vypadá po všech stránkách skvěle, je to jeden z nejlepších kusů v prodeji, stojí přitom pořád jen 16 990 euro, tedy asi 416 tisíc Kč.

Za to dnes nekoupíte ani novou Škodu Scala, žádnou. A podobné M5 E39 budou stát násobně víc. Udržet takový stroj při životě za rozumné peníze může být výzva, ale stejně máme nutkání se pro něj vydat do Itálie. Poměr výkonu a ceny je zde vážně zajímavý.


Už zapomenutý drtič německých supersedanů je dnes i v perfektním stavu po 1. majiteli k mání za mrzké peníze - 1 - Jaguar S-Type R 2004 1 majitel prodej 01Už zapomenutý drtič německých supersedanů je dnes i v perfektním stavu po 1. majiteli k mání za mrzké peníze - 2 - Jaguar S-Type R 2004 1 majitel prodej 02Už zapomenutý drtič německých supersedanů je dnes i v perfektním stavu po 1. majiteli k mání za mrzké peníze - 3 - Jaguar S-Type R 2004 1 majitel prodej 03Už zapomenutý drtič německých supersedanů je dnes i v perfektním stavu po 1. majiteli k mání za mrzké peníze - 4 - Jaguar S-Type R 2004 1 majitel prodej 04Už zapomenutý drtič německých supersedanů je dnes i v perfektním stavu po 1. majiteli k mání za mrzké peníze - 5 - Jaguar S-Type R 2004 1 majitel prodej 05Už zapomenutý drtič německých supersedanů je dnes i v perfektním stavu po 1. majiteli k mání za mrzké peníze - 6 - Jaguar S-Type R 2004 1 majitel prodej 06Už zapomenutý drtič německých supersedanů je dnes i v perfektním stavu po 1. majiteli k mání za mrzké peníze - 7 - Jaguar S-Type R 2004 1 majitel prodej 07Už zapomenutý drtič německých supersedanů je dnes i v perfektním stavu po 1. majiteli k mání za mrzké peníze - 8 - Jaguar S-Type R 2004 1 majitel prodej 09Už zapomenutý drtič německých supersedanů je dnes i v perfektním stavu po 1. majiteli k mání za mrzké peníze - 9 - Jaguar S-Type R 2004 1 majitel prodej 10Už zapomenutý drtič německých supersedanů je dnes i v perfektním stavu po 1. majiteli k mání za mrzké peníze - 10 - Jaguar S-Type R 2004 1 majitel prodej 11Už zapomenutý drtič německých supersedanů je dnes i v perfektním stavu po 1. majiteli k mání za mrzké peníze - 11 - Jaguar S-Type R 2004 1 majitel prodej 12Už zapomenutý drtič německých supersedanů je dnes i v perfektním stavu po 1. majiteli k mání za mrzké peníze - 12 - Jaguar S-Type R 2004 1 majitel prodej 13Už zapomenutý drtič německých supersedanů je dnes i v perfektním stavu po 1. majiteli k mání za mrzké peníze - 13 - Jaguar S-Type R 2004 1 majitel prodej 14Už zapomenutý drtič německých supersedanů je dnes i v perfektním stavu po 1. majiteli k mání za mrzké peníze - 14 - Jaguar S-Type R 2004 1 majitel prodej 15
Na první pohled skutečně není snadné poznat, že tenhle Jaguar má pod kapotou kompresorem přeplňovaný osmiválec se skoro 400 koňmi a mezi zadními koly samosvorný diferenciál. I proto na S-Type R svět zapomněl, to ale mohou být body navíc pro kupce ojetých kusů, tento z Itálie je ve fantastickém stavu a přesto nestojí mnoho. Foto: GP Motors, publikováno se souhlasem

Zdroj: Mobile.de

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.