Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Dacia u nás opět začíná prodávat verze pro šetřílky, zřejmě ani nemá moc na výběr
20.11.2019 | Petr Prokopec
Až skoro rok poté, co se rumunská automobilka pochlubila rozšířením nabídky variant spalujících LPG, se jich dočkali také zákazníci v České republice. Náhoda to nebude, 1. leden 2020 se blíží.
Na sklonku loňského roku Dacia příliš nepotěšila šetřivé motoristy lačnící po stále citelně levnějším plynovém pohonu. O to překvapivější však byla informace, která jen pár dní poté pro změnu potvrzovala návrat agregátu spalujícího LPG do portfolia rumunské automobilky. Bohužel však měla poněkud hořkosladkou příchuť, neboť značka se kvůli velkému zájmu rozhodla upřednostnit trhy, kde dosahuje nejvyšších prodejů. Plyn tak byl k mání třeba ve Francii, Češi ale měli smůlu. Tedy až doteď, aktuálně totiž LPG varianty zamířily také na náš trh.
Je třeba hned na úvod zmínit, že oproti minulosti nás čekají nemalé změny. LPG bylo totiž dříve spojeno s 1,6litrovým atmosférickým motorem. Tomu je konec, neboť štafetový kolík převzal přeplňovaný litrový tříválec se 100 koňmi. To je opravdu zajímavé, neboť turbomotory většinou nemají plyn příliš v lásce. Rumunská automobilka však dodává, že pohonná jednotka byla již od počátku uzpůsobena právě spalování LPG. A dokonce v takové konfiguraci produkuje vyšší točivý moment (170 Nm versus 160 Nm).
Jelikož data spojená s jízdní dynamikou prozatím nebyla zveřejněna, není jisté, kterak má navýšení točivého momentu a jeho posunutí o pár set otáček níže vliv na zrychlení. Dle Dacie by nicméně agregát uzpůsobený LPG měl snižovat emise CO2 oproti ryze benzinové verzi tříválce 1,0 TCe o 12 procent. Tím se i vysvětluje, proč Rumuni vlastně vrací LPG do hry a proč jej opětovně budou nabízet ve velkém. Emise je totiž třeba v souladu s novými pravidly EU platnými od 1. ledna 2020 snižovat a na elektrifikaci v případě Dacie ještě nepřišel čas. Automobilka tak zkrátka něco pro jejich snížení udělat musela.
Ať už ale bylo hlavní motivací cokoli, LPG má nyní plnou tovární podporu a váže se k němu pochopitelně i plná tříletá tovární záruka. Kromě toho není nádrž třeba měnit po 10 letech, jako je tomu u dodatečných přestaveb, navíc její instalace ani neomezuje zavazadelník, neboť nádrž vyplnila místo pro rezervu. Místo ní si tedy motoristé musí vystačit pouze s lepicí sadou. Tím nám ale všeobecné informace končí, přesunout se tak můžeme k nabídce jednotlivých modelů.
Oproti minulosti zde máme určitou redukci, neboť dříve bylo možné s plynem spojit i Dacii Dodgy a Dokker. Aktuálně ovšem mohou zákazníci vybírat „pouze“ mezi modely Sandero, Logan, Logan MCV a Duster. LPG přitom pokaždé roztáčí pouze přední kola, na výběr jsou ovšem různé stupně výbavy. Nejhůře je na tom přitom Logan, kde jsou k dispozici pouze úrovně Open (272 400 Kč) a Arctica (266 400 Kč).
Logan MCV je oproti tomu již k mání se třemi stupni Open (272 400 Kč), Arctica (288 400 Kč) a Stepway (317 400 Kč), což lze říci také o Dacii Sandero. Za plynový hatchback tedy dáte 249 400 Kč (Open), 273 400 Kč (Arctica) nebo 302 400 Kč (Stepway). A pokud zatoužíte po Dusteru, musíte si připravit 343 900 Kč (Comfort) nebo 373 900 Kč (Prestige), respektive méně, až dorazí základní úroveň Essential.
Dacia Duster uzpůsobená spalování LPG se od standardního provedení na první pohled neliší
Změny prozradí jen motorový prostor, dvě nádrže a tlačítko v interiéru umožňující přepínání mezi benzinem a plynem...
...pod kapotou pak trůní o trochu silnější benzinový přeplňovaný tříválce 1,0 TCe
Zdroj: Dacia
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 2 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 3 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 5 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 6 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 18:17 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis