Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren

Ferrari v 60. letech stvořilo vůz s řidičem uprostřed a V12 za ním. Vznikl tak unikátní vůz, který existuje jen ve dvou exemplářích. A jeden je na prodej.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren

3.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ferrari v 60. letech stvořilo vůz s řidičem uprostřed a V12 za ním. Vznikl tak unikátní vůz, který existuje jen ve dvou exemplářích. A jeden je na prodej.

McLaren F1 není jediným třísedadlovým vozem s volantem uprostřed a není dokonce ani jediným takovým supersportem. Ve stáji má jeden takový vůz i automobilka Ferrari. Je jím model 365 P Berlinetta Speciale „Tre Posti” a vznikl v roce 1966. A na světě existují pouhé dva exempláře.

Ten první, bílý, se světu poprvé ukázal právě v roce 1966. Vůz se pak dostal k Luigimu Chinettimu, prvnímu dovozci Ferrari do Spojených států. Ten jej předvedl na Earls Court Motor Show v Londýně a pak jej převezl do Států, kde jej prodal jednomu newyorskému bankéři. Nový majitel si jej však příliš dlouho nenechal. Po pouhých několika měsících vůz vrátil, údajně protože byl pro jízdu po městě nepraktický, a místo něj si pořídil standardní čtyřmístné Ferrari 365 P.

Oba vozy si byly designem velmi blízko a také měly stejný motor - 4,4litrový dvanáctiválec se třemi karburátory Weber 40 DFI, který byl umístěný uprostřed napříč. Je to tak jedno z prvních Ferrari, které dostalo dvanáctiválcový motor za řidiče. Motor byl spojený s pětistupňovou manuální převodovkou a na zadní kola posílal 380 koní v 7 300 otáčkách, kteréžto stádo má na práci jen 1 020 kg hmotnosti. Maximální rychlost tak činila 300 km/h. Podvozek se také neztratí ani mezi dnešními sporťáky - všechna čtyři kola mají lichoběžníkové zavěšení a kotoučové brzdy s posilovačem.

Vzhled vozu jednoznačně připomene slavné Dino, které se světu ukázalo o rok dříve. 365 P je však větší, protože vzniklo okolo šasi závodních vozů 365P2 a 365P2/3. Tyto vozy původně vznikly pro závodní týmy v Severní Americe a byl mezi nimi i tým Chinettiho. Podobně jako Dino, i 365 P má vysoko vystupující přední blatníky a velké otvory nasávání vzduchu po stranách. A zakřivené zadní sklo také pochází z tohoto vozu.

Existuje také druhý kus 365 P Berlinetta Speciale Tre Posti. Ten vznikl o rok později a putoval do sbírky Giovanniho Agnelliho, dědice automobilky Fiat. Na první pohled viditelnou změnou, jak ukazují poslední dva obrázky, je zadní spoiler. Podle některých zdrojů si jej objednal sám Agnelli, který měl obavu o chování auta ve vysokých rychlostech, jiné ale hovoří o tom, že to byl experiment na straně Pininfariny, designérského studia, které tento vůz stvořilo.

Interiér má několik zajímavých detailů - tedy, mimo trojmístné uspořádání. Sedadlo řidiče uprostřed je umístěno na speciálních kolejnicích, které umožňují i natočení, aby se snáze vystupovalo. Řadicí páka je u řidičova pravého kolene a vnitřní zpětné zrcátko je blíže pravé straně čelního skla. A prosklená střecha je ze speciálního skla, upraveného tak, aby nepropouštělo teplo. To se v interiéru bez klimatizace jistě hodilo.

Všimněte si také, že sedadla jsou si velmi blízko; ta postranní jsou oproti řidičovu posunuta dozadu jen zhruba o pět centimetrů. Středová pozice za volantem teoreticky autu dodá lepší vyvážení a také je údajně lépe vidět na silnici, zejména v kombinaci s vystouplými blatníky. „Pozice v McLarenu je oproti té v 365 P Speciale trochu divná, protože postranní sedadla jsou daleko vzadu,” říká Wayne Carini, majitel connecticutské karosárny Carini Carrozzeria.

Právě tato firma dostala na starost renovaci 365 P Speciale. Po jejím návratu do rodiny Chinettiových s ní totiž občas jezdil Luigi „Coco” Chinetti, syn onoho dovozce Luigiho Chinettiho. Od roku 1973 stála v garáži a jen se na ni prášilo, nedávno se však po zmíněné renovaci znovu objevila. Od té doby se ukázala na goodwoodském Festivalu rychlosti a pak na kalifornském Concorso Italiano.

Nyní ji má rodina Chinettiových v plánu prodat. Chce tak učinit prostřednictvím aukčního domu Gooding & Company a aukce proběhne na Týdnu aut v Monterey. Vůz má za sebou jen necelých osm tisíc kilometrů. Odhad ceny, za kterou se prodá, zní na ohromných 20 milionů dolarů, tedy asi 400 milionů korun. To by z tohoto vozu činilo jeden z nejdražších v moderní historii.

Jak to dopadne, bude známo v druhé půlce srpna. Pro ukrácení dlouhé chvíle přikládáme výtvor britského kreslíře Russella Brockmana, který vyobrazil tento stroj s otevřenými dveřmi a dvěma dámami vedle něj, které se očividně už v jediném autě nemohly navzájem snést.


Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 1 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 01Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 2 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 02Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 3 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 03Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 4 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 04Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 5 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 05Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 6 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 06Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 7 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 07Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 8 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 08Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 9 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 09Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 10 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 10Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 11 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 11Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 12 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 12Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 13 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 13Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 14 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 14Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 15 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 15Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 16 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 16Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 17 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 17Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 18 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 18Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 19 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 19Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 20 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 20Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 21 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 21Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 22 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 22Ferrari 365 P Berlinetta Speciale: třímístná auta nedělal jen McLaren - 23 - 1966 ferrari 365 p berlinetta speciale 23
Ferrari 365 P Berlinetta Speciale „Tre Posti” existuje jen ve dvou exemplářích a jeden z nich, ten bez spoileru, bude v srpnu na prodej

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše