Škoda před 39 léty zastaralým autem famózně potrápila světovou špičku rallye

Byl to zázrak svého druhu. Šest let po svém debutu nebyla mladoboleslavská zadokolka zdaleka ve špičkové formě, přesto dokázala uspět. Dobový film to připomíná s veškerými detaily.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škoda před 39 léty zastaralým autem famózně potrápila světovou špičku rallye

15.5.2020 | Petr Prokopec

Škoda před 39 léty zastaralým autem famózně potrápila světovou špičku rallye

/

Byl to zázrak svého druhu. Šest let po svém debutu nebyla mladoboleslavská zadokolka zdaleka ve špičkové formě, přesto dokázala uspět. Dobový film to připomíná s veškerými detaily.

V roce 1975 představila Škoda nový model 130 RS, jenž si záhy získal přezdívku „Porsche východu“. Stejně jako slavná sportovní ikona z Zuffenhausenu totiž disponoval pohonem zadních kol, které roztáčel vzadu usazený motor. Česká automobilka s tímto vozem zamířila do řady závodů, vůbec největšího úspěchu však dosáhla v roce 1977, kdy posádka Blahna-Hlávka vyhrála třídu do 1 300 kubických centimetrů na Rally Monte Carlo. Druhá v cíli pak byla posádka Zapadlo-Motal se stejným vozem.

O čtyři roky později byla Škoda 130 RS stále ostrým nářadím českého týmu, který ve složení Vojtěch-Enge-Šenkýř a za pomoci soukromých posádek nakonec získal pro značku titul mistra Evropy. Právě tuto sezónu si dnes připomeneme, neboť její součástí byla i kdysi velmi slavná Rallye Acropolis, ve které se scházela špička světové rallye. Čechoslováci tak na start zdaleka nenastupovali jako favorité, zejména proto, že 130 RS rozhodně nebyla zcela novým soutěžákem. Nebyla ani nejvýkonnějším, nejpokročilejším či nejrychlejším.

Kromě toho měla Škoda proti sobě skutečně slavné soupeře, ať již šlo o Michele Mouton v Audi Quatto nebo o Ariho Vatanena ve Fordu Escort RS 1800. Právě on nakonec závod i vyhrál. Čechoslováci nicméně i se stárnoucím vozem, který měl navíc proti sobě povětšinou čtyřkolky, dokázali zaujmout. Opět u toho byl Václav Blahna, který skončil první ve své třídě a osmý celkově. Zopakoval tak výsledek, kterého se mu povedlo dosáhnout také v roce 1979.

Ročník 81 byl však výjimečný nejen tím, že dosáhnout se stejným autem téhož o dva roky později byl o poznání větší úspěch. Škoda totiž spolu se soutěžním týmem vyslala také filmařský štáb, který zaznamenal jak samotné výkony na kolbišti, tak i zázemí a noční opravy a úpravy. Před kameru se dostal i samotný Blahna, nicméně jeho proslov tak trochu kazí anglický dabing. Na druhou stranu, ve chvílích, kdy snímek neprovází žádný komentář, a vy slyšíte česká slova, máte pocit, jako kdybyste se opravdu přesunuli v čase a do zákulisí.

Více vás již slovem nebudeme zdržovat. Jen v rychlosti dodáme, že mnohokrát zmiňovaný Blahna se za volantem závodních speciálů objevoval až do roku 1997. Čtyři roky před svým odchodem do důchodu se mu povedlo vyhrát Rally Bohemia. V té době nicméně již dávno nebyl jezdcem továrního týmu Škoda Motorsport, ten opustil právě v roce 1981 po úspěchu v Řecku.


Škoda před 39 léty zastaralým autem famózně potrápila světovou špičku rallye - 1 - Skoda 130 RS Rally Acropolis 1981 videoscreen 01Škoda před 39 léty zastaralým autem famózně potrápila světovou špičku rallye - 2 - Skoda 130 RS Rally Acropolis 1981 videoscreen 02Škoda před 39 léty zastaralým autem famózně potrápila světovou špičku rallye - 3 - Skoda 130 RS Rally Acropolis 1981 videoscreen 03
Škoda 130 RS byla na Rally Acropolis spíše outsiderem než favoritem, přesto Václav Blahna stejně jako v roce 1979 získal celkové osmé místo

Zdroj: VintageLynx@Youtube

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše