Jeden z největších průšvihů aut vyšších tříd lidé nechtějí ani jako ojetinu za 15 tisíc

Pokud se nějakému autu nedaří jako novému, lidé mají tendenci říkat, že jej docení až čas. Někdy se to skutečně stane, v tomto případě to ale neplatí ani v nejmenším, jako nové i ojeté je mimo zájem publika.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Jeden z největších průšvihů aut vyšších tříd lidé nechtějí ani jako ojetinu za 15 tisíc

3.7.2021 | Petr Miler

Jeden z největších průšvihů aut vyšších tříd lidé nechtějí ani jako ojetinu za 15 tisíc

/

Foto: Opel

Pokud se nějakému autu nedaří jako novému, lidé mají tendenci říkat, že jej docení až čas. Někdy se to skutečně stane, v tomto případě to ale neplatí ani v nejmenším, jako nové i ojeté je mimo zájem publika.

Z dnešního pohledu se to může zdát k nevíře, ale v 90. letech bylo docela obvyklé, že mainstreamové automobilky nabízely reprezentativní auta vyšší střední třídy. Ford měl své Scorpio, Renault prodával Safrane a Opel nabízel Omegu, mimo jiné. Pokud tuto dobu nepamatujete, pomyslíte si cosi o nevyhnutelných propadácích, realita byla ale úplně odlišná. Tahle auta se neprodávala vůbec špatně a některá šla označit dokonce za velký úspěch. Taková Omega svého času překonávala i hranici 100 tisíc prodaných aut v Evropě za jediný rok, tolik letos značka s bleskem ve znaku neprodá ani kompaktních Aster.

Na přelomu milénia ale jako by výrobci těchto modelů ztratili sebevědomí. Osobně si pamatuji, že řada těchto vozů tehdy měla své zákazníky, automobilky jim ale přestaly nabízet to, co očekávali. Buď místo úspěšných typů nepřišly s ničím, nebo se pokusily rozšířit záběr nově koncipovanými auty. A pohořely.

Právě touto cestou se rozhodl kráčet právě Opel, který v roce 2003 vyřadil přestárlou Omegu z nabídky a místo ní začal prodávat něco, čemu nikdo soudný nemohl věštit úspěch - hatchback vyšší střední třídy s názvem Signum. Už koncepce auta byla bizarní, navíc ji doprovázel design, pro nějž bylo slovo „nezajímavý” pochvalou.

Nutno říci, že nešlo o špatný vůz. Signum bylo velmi dobře vybavené, pod přední kapotu se montovaly benzínové i dieselové šestiválce, po faceliftu dokonce i přeplňovaná „dva-osma” o 250 koních. Zavazadelník byl hodně velký a zejména na zadních místech byla spousta prostoru, ještě více než v Omeze. Zadní pasažéři si také mohli sami ovládat rádio, stačilo připojit sluchátka a mohli si na vlastním ovládacím panelu vybrat mezi rádiem a CD a upravit hlasitost.

Po podvozkové stránce bylo Signum pohodlné a velmi dobře odhlučněné. Byl to ale hatchback a o taková auta ve vyšší střední třídě stojí leda excentrici. I takoví lidé existují ale je jich zkrátka příliš málo na to, aby uživili prodeje drahého auta. Přehlédnout pak nešlo ani to, že auto se po všech stránkách odklonilo od koncepce Omegy. Signum byl k mání jen s pohonem předních kol, zatímco Omega bylo takové levnější BMW řady 5 - měla motor vpředu a pohon zadních kol. Dieselový šestiválec 2,5 TD pak dokonce od BMW přímo pocházel.

Něco takového o Signum říci nešlo, a tak staří zákaznici zůstali neosloveni. A těch nových moc nepřišlo. Auto byl prodejní propadák, za celou svou éru oslovilo přibližně tolik lidí, co kdysi Omega za jediný rok a Opel se jeho trápení rozhodl v roce 2008 - po pouhých pěti letech na trhu a jednom docela velkém faceliftu - ukončit.

Tou dobou někteří tvrdili, že cosi jako velký hatchback bude oceněno časem a relativně vzácné Signum se jednoho dne bude prodávat dráže, než by jeho dobový obchodní „úspěch” naznačoval. Teď už si můžeme říci, že i to byla iluze. 13 let poté, kdy byl život tohoto modelu násilně ukončen, se v bazarech marně prodává spousta kusů i za ceny nižší než 15 tisíc Kč. A není to žádná rarita, je jich opravdu spousta, už do 20 tisíc korun si tak můžete vybírat, třebaže opravdu hezky vyhlížející kousky vyjdou dráž.

Pro úplnost - když Opel Signum přišel v roce 2003 na český trh, startoval ve verzi Cosmo 3,0 V6 CDTI na 1 259 900 Kč, bez příplatků. Tomu se říká ztráta hodnoty, za tak krátkou dobu je mimořádný sešup, který jen podtrhuje, jak mizivý zájem o tento vůz byl a je.


Jeden z největších průšvihů aut vyšších tříd lidé nechtějí ani jako ojetinu za 15 tisíc - 1 - Opel Signum 2003 2008 historie 01Jeden z největších průšvihů aut vyšších tříd lidé nechtějí ani jako ojetinu za 15 tisíc - 2 - Opel Signum 2003 2008 historie 02Jeden z největších průšvihů aut vyšších tříd lidé nechtějí ani jako ojetinu za 15 tisíc - 3 - Opel Signum 2003 2008 historie 03Jeden z největších průšvihů aut vyšších tříd lidé nechtějí ani jako ojetinu za 15 tisíc - 4 - Opel Signum 2003 2008 historie 04Jeden z největších průšvihů aut vyšších tříd lidé nechtějí ani jako ojetinu za 15 tisíc - 5 - Opel Signum 2003 2008 historie 05Jeden z největších průšvihů aut vyšších tříd lidé nechtějí ani jako ojetinu za 15 tisíc - 6 - Opel Signum 2003 2008 historie 06Jeden z největších průšvihů aut vyšších tříd lidé nechtějí ani jako ojetinu za 15 tisíc - 7 - Opel Signum 2003 2008 historie 07Jeden z největších průšvihů aut vyšších tříd lidé nechtějí ani jako ojetinu za 15 tisíc - 8 - Opel Signum 2003 2008 historie 08Jeden z největších průšvihů aut vyšších tříd lidé nechtějí ani jako ojetinu za 15 tisíc - 9 - Opel Signum 2003 2008 historie 09Jeden z největších průšvihů aut vyšších tříd lidé nechtějí ani jako ojetinu za 15 tisíc - 10 - Opel Signum 2003 2008 historie 10
Opel Signum byl velmi naivní pokus navázat na úspěšnou Omegu docela jinak koncipovaným autem. Dobře dopadnout snad ani nemohl, a tak ani nedopadl. S odstupem času si navíc můžeme říci, že zákazníky nezajímá ani jako ojetý. Foto: Opel

Zdroje dat: JATO Dynamics, Mobile.de

Petr Miler