Jeden z největších průšvihů luxusních aut nikdo nechce ani jako ojetinu za 25 tisíc

Mělo jít o velký návrat do luxusního segmentu, místo toho ale bylo výsledkem fiasko, jakých historie aut poznala jen pár. Naivní snaha nahradit Safrane dala drahým Renaultům ránu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Jeden z největších průšvihů luxusních aut nikdo nechce ani jako ojetinu za 25 tisíc

20.12.2020 | Petr Miler

Jeden z největších průšvihů luxusních aut nikdo nechce ani jako ojetinu za 25 tisíc

/

Foto: Renault

Mělo jít o velký návrat do luxusního segmentu, místo toho ale bylo výsledkem fiasko, jakých historie aut poznala jen pár. Naivní snaha nahradit Safrane dala drahým Renaultům ránu.

Na přelomu 20. a 21. století začaly mít mainstreamové automobilky pocit, že jim zákazníci dražších modelů unikají k prémiovým značkám, které už tehdy začaly topit pod kotly svých nabídek. Ten dojem zřejmě nebyl nemístný, v řadě firem ale vyvolal zbytečnou paniku. Místo toho, aby se smířily s tím, že budou obhospodařovat menší část trhu a svým konzervativním zákazníkům nabídly očekávané vozy v co nejlepší a nejvýhodnější podobě, začaly vymýšlet nové koncepce aut. Těmi chtěly oslovit nové zákazníky a co nejdříve obsadit část segmentu, jemuž se málokdo věnuje.

Nebudeme říkat, že to na papíře nedává smysl, byl to ale odvážný krok, který mohl vést k návratu na výsluní, nebo propadu na samotné dno. Dnes už si můžeme říci, že realitou se stalo to druhé. Ti výrobci, kteří větším a dražším autům zachovali tradiční pojetí a nepokoušeli se experimentovat (za všechny můžeme zmínit Škodu, která dokonce do tohoto segmentu v podobný čas odvážně vkročila se Superbem), bodovali a bodují dodnes. Ti, kteří experimentovali, těžce pohořeli a buď dodnes paběrkují, nebo segment zcela opustili.

Věnovat se dnes budeme Renaultu, jehož osud je velmi podobný tomu, jaký stihl Opel. Ten měl svou velkou a úspěšnou Omegu, kterou nahradil modelem Signum a dnes nemá nic. Renault měl svůj velký a ještě úspěšnější Safrane, kterého na samém konci výroby v roce 2000 prodal jen ve Francii přes 10 tisíc exemplářů a za celý jeho životní cyklus přepočítával zisky z prodeje 400 tisíc vozů po celém světě. Ještě na konci 90. let se ale vedení firmy zdálo, že prodeje postupně příliš klesají, a tak místo velmi konzervativně a přitom líbivě střiženého sedanu poslalo do výroby podivně tvarované monstrum, kterému na chuť nepřišel téměř nikdo - Vel Satis.

Už jméno bylo bizarní a vlastně i absurdní. Mělo být spojením slova Velocity (tedy Rychlost) a Satisfaction (tedy Uspokojení), to první ale vůz nepřinášel od pohledu a to druhé ani nikdy později. Nemastný a neslaný crossover míchající snad všechno od sedanu přes hatchback a kombi až po MPV nám už v roce 2001 přišel obtížně prodejný jen kvůli tomu, naneštěstí ale k podivné koncepci přidal ještě podivnější design. Z hřebíku Renaultu ve zdi vyšší střední třídy se tak málem stal hřebík do rakve jeho snah v tomto segmentu cokoli velkého dokázat.

Technicky vzato přitom Vel Satis byl na dobré cestě na Safrane navázat - byl uvnitř prostorný, velmi dobře vybavený včetně palubního systému s ovládáním na středovém tunelu, které dnes používá spousta značek. Pod přední kapotou měl čtyř- a šestiválcové motory, spalující benzín i naftu. Vrcholem byla 3,5litrová V6, která pocházela od Nissanu a objevila se i v kupé a roadsteru 350Z. A v neposlední řadě patřil spolu s menším Méganem k prvním autům, které dosáhly pěti hvězdiček v crash testech EuroNCAP.

Vel Satis se ukázal jako koncept v roce 1999, produkční verze představená o dva roky později ale byla jiná. Nutno dodat, nejenže nebyla tak elegantní, ale vzhledově byla přímo neforemná, protože obrovská záď, snažící se zamaskovat velikost ostrými hranami, byla ve značném nepoměru oproti přídi. Pětidveřovou karoserii měl i Safrane, ten ale byl liftbackem, což i u větších aut tehdy fungovalo a funguje to i dnes, stačí se podívat na zmíněný Superb.

Karoserie hatchback ale pro vyšší střední třídu není vhodná, jak se přesvědčili i konkurenti z Rüsselsheimu s výše zmíněným typem Signum. Také Renault to s Vel Satisem projel na celé čáře a jeho prodeje byly tak mizerné, že se tomu z dnešního pohledu ani nechce věřit. Jen během prvních dvou let pořádného prodeje překročil odbyt hranici 10 000 vozů za rok, celková bilance prodaných aut mezi léty 2001 a 2009 pak činí 58 629 exemplářů. Tolik prodá Škoda Superbů možná i za letošní koronavirový rok a dříve by celkový odbyt velkého Renaultu překonala za nějakých 8 měsíců.

Pro Francouze to musel být šok, Vel Satis nechtěl skutečně téměř nikdo, a to ani na jemu jinak velmi nakloněném francouzském trhu. Místo zlepšení odbytu Safranu poslal Vel Satis odbyt Renaultu ve stejném segmentu na dno a ani po skoro 20 letech od začátku prodejů se nestal žádaný prakticky kýmkoli. Už za 25 tisíc korun si dnes můžete vybírat mezi stále fungujícími ojetinami a stáří aktuálních inzerátů jen dokladuje, že zájem o tyto vozy je navzdory takovým cenám minimální.

Manažer výkupu jednoho z velkých českých autobazarů nám dokonce potvrdil, že firma Vel Satisy programově nevykupuje za jakoukoli cenu, protože je za jakoukoli cenu bývá obtížné i prodat. Není divu, že se Francouzi velkým autům ryze vlastní konstrukce se od té doby vyhýbají - stále nabízený Latitude už není čistě jejich dílem.


Jeden z největších průšvihů luxusních aut nikdo nechce ani jako ojetinu za 25 tisíc - 1 - Renault Vel Satis 2001 historie ilu 01Jeden z největších průšvihů luxusních aut nikdo nechce ani jako ojetinu za 25 tisíc - 2 - Renault Vel Satis 2001 historie ilu 02Jeden z největších průšvihů luxusních aut nikdo nechce ani jako ojetinu za 25 tisíc - 3 - Renault Vel Satis 2001 historie ilu 03Jeden z největších průšvihů luxusních aut nikdo nechce ani jako ojetinu za 25 tisíc - 4 - Renault Vel Satis 2001 historie ilu 04Jeden z největších průšvihů luxusních aut nikdo nechce ani jako ojetinu za 25 tisíc - 5 - Renault Vel Satis 2001 historie ilu 05Jeden z největších průšvihů luxusních aut nikdo nechce ani jako ojetinu za 25 tisíc - 6 - Renault Vel Satis 2001 historie ilu 06Jeden z největších průšvihů luxusních aut nikdo nechce ani jako ojetinu za 25 tisíc - 7 - Renault Vel Satis 2001 historie ilu 07Jeden z největších průšvihů luxusních aut nikdo nechce ani jako ojetinu za 25 tisíc - 8 - Renault Vel Satis 2001 historie ilu 08Jeden z největších průšvihů luxusních aut nikdo nechce ani jako ojetinu za 25 tisíc - 9 - Renault Vel Satis 2001 historie ilu 09Jeden z největších průšvihů luxusních aut nikdo nechce ani jako ojetinu za 25 tisíc - 10 - Renault Vel Satis 2001 historie ilu 10Jeden z největších průšvihů luxusních aut nikdo nechce ani jako ojetinu za 25 tisíc - 11 - Renault Vel Satis 2001 historie ilu 11Jeden z největších průšvihů luxusních aut nikdo nechce ani jako ojetinu za 25 tisíc - 12 - Renault Vel Satis 2001 historie ilu 12
Pokus uspět s tímto ve vyšší střední třídě nám od Renaultu přišel naivní už v roce 2001, s odstupem času si můžeme říci, že dopadl snad ještě hůře, než pesimisté čekali. Foto: Renault

Zdroj dat o prodejích: JATO Dynamics

Petr Miler