K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde

O vskutku bizarní životní příběh se postaral osud v případě tohoto a třiadvaceti dalších vozů stejného vzezření. Ačkoli jim nikdo neřekne jinak než Lancia, Lancie to vlastně nejsou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde

23.1.2020 | Mirek Mazal

K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde

/

O vskutku bizarní životní příběh se postaral osud v případě tohoto a třiadvaceti dalších vozů stejného vzezření. Ačkoli jim nikdo neřekne jinak než Lancia, Lancie to vlastně nejsou.

Lancia navzdory své slavné minulosti balancuje nad propastí existence. Ačkoli mateřský koncern Fiat Chrysler ukončil její aktivity před několika léty, zachování prodeje jediného modelu na domácím trhu stačí na to, aby prodávala více aut než celá Alfa Romeo v celé Evropě. Jakmile ale skončí i v Itálii se stárnoucím prťavým Ypsilonem, bude s ní zřejmě definitivně amen.

I po jejím očekávaném skonu si ale jednu z nejstarších automobilových značek světa budou dějiny pamatovat pro její technické inovace či závodní úspěchy. Dobré jméno společnosti vydobyla v posledních dekádách existence hlavně legendární Delta. Nadčasový hatchback byl nabízen od roku 1979 a během dalších dvou dekád se stal symbolem rychlostních zkoušek světových rallye. 46 zaznamenaných triumfů v závodech seriálu WRC a zisk 6 pohárů konstruktérů mezi lety 1987 a 1992 vypovídá o schopnostech Delty HF Integrale nejlépe.

Tovární výkon přes 200 koní ani obrovské úspěchy ale nestačily známému nizozemskému sběrateli klasických automobilů Paulovi V. J. Kootovi, který chtěl vlastnit tento stroj v poněkud extravagantnějším balení. Toužil po kupé, proto se s požadavkem stavby takového vozu obrátil na designové studio Zagato.

Italská karosářská firma ráda kývla a zanedlouho přišla s prototypem dvoudvířka z pera Marca Pedraciniho nazvaným Hyena. Dost zvláštní koncept se Kootovi zalíbil a jako významný zákazník se možná drze obrátil na Fiat, aby Hyenu začal sériové výrobě. Italové řekli ne a jejich odpor k tomuto vozu byl tak velký, že Kootovi odmítli dodávat i techniku pro stavbu vozu v jeho vlastní režii.

Pro zámožného Nizozemce ale nic z toho nebylo překážkou. Skrze dealerskou síť Lancie nakoupil pod různými jmény desítky sériových HF Integrale Evo II s cílem nechat 75 aut u Zagata přestavět na Hyeny. Tento záměr zcela naplněn nebyl, přesto z montážních linek milánského sjelo během jednoho roku 24 exotů vybavených hliníkovou karosérií se dvěma bublinami ve střeše a individuálně navrženým interiérem.

Výkon dvoulitrového čtyřválce byl zvýšen na 250 koní (184 kW), a protože turbo Garett hýbalo odlehčenou sestavou obranou o 120 kg proti sérii, čas zrychlení se zlepšil na 5,4 sekundy. Maximální rychlost dosahovala více než 230 km/h. Tou dobou to byly výjimečné parametry v hávu stroje, který z bočního pohledu skutečně připomíná ošklivou africkou šelmu.

Osud všech vyrobených exemplářů není znám, jeden zelený s pořadovým číslem 9 se ale nyní objevil v prodeji. Má za 28 let najeto jen 9 500 kilometrů a v prakticky nedotčeném stavu jej nabízí firma Silverstone Auction. Umělecké dílo svého druhu s černým interiérem a kontrastním čalouněním stojí na sedmnáctipalcových kolech značky OZ. Očekávaná cena vozu není známa, jako nové ale přišlo na stejné peníze jako Porsche 911. A dá se předpokládat, že i dnes toto ceněné vozidlo změní majitele za řádově miliony korun.


K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 1 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 01K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 2 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 02K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 3 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 03K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 4 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 04K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 5 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 05K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 6 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 06K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 7 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 07K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 8 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 08K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 9 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 09K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 10 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 10K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 11 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 11K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 12 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 12K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 13 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 13K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 14 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 14K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 15 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 15K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 16 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 16K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 17 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 17K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 18 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 18K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 19 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 19K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 20 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 20K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 21 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 21K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 22 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 22K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 23 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 23K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 24 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 24K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 25 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 25K mání je auto, které Fiat odmítl postavit na přání zákazníka, ten si ho nechal vyrobit jinde - 26 - Lancia Hyena Zagato 1992 aukce 26
Lancia Hyena Zagato je vskutku neobvyklá přestavba Delty HF Integrale Evoluzione II. Lancia si říká, i když vznikla z popudu jejího zákazníka proti vůli samotné automobilky

Zdroj: Silverstone Auctions

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše