K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný

Levný kup to rozhodně není, ale kdo může říci, že sedí na stejném sedadle a točí totožným volantem, s nímž zacházel sám velký Enzo Ferrari? Striktně jej mohl používat jen Il Commendatore.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný

19.2.2020 | Mirek Mazal

K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Levný kup to rozhodně není, ale kdo může říci, že sedí na stejném sedadle a točí totožným volantem, s nímž zacházel sám velký Enzo Ferrari? Striktně jej mohl používat jen Il Commendatore.

Ferrari 330 America přišlo na trh v roce 1963, už o rok později ale bylo v nabídce nahrazeno modelem 330 GT 2+2 s diskutabilními světlomety rozdělujícími publikum na dva tábory. Přední část provokovala zastánce klasiky, jenže samotnému Enzovi Ferrarimu se líbila. Jistě i proto si předprodukční exemplář s podvozkovým číslem 4085 vybral k osobnímu používání jako své auto pro každý den.

Úvodní exemplář celé modelové řady sloužil svému pánovi zhruba dva roky a je o něm i zmínka v průvodci dějin Ferrari od Leonarda Acerbiho. Pozoruhodné je, že Enzo Ferrari byl na vůz tak fixovaný, že za za volant krémového exempláře nesměl usednout nikdo jiný. To ale platilo jen do chvíle, než byl prodán dealerovi Luigi Chinetti Motors a importován do USA.

Od té doby jej používalo několik dalších majitelů, a to až do roku 1979, kdy dnes sběratelský kus zakotvil u Peta Stetsona. Ten jej vlastnil po řadu dalších let, až loni po rozsáhlé renovaci za 225 tisíc dolarů a servisu za dalších 22 tisíc (dohromady 5,7 milionu Kč) zakotvilo u firmy Daniel Schmitt & Co. Sám Stetson pak firmě dodal doklady potvrzující výjimečnou historii GT včetně dopisu Ferrari z roku 1977 potvrzujícím autenticitu vozu či dobových fotografií z doby jeho vlastnictví.

Oficiální dokumentace z centrály Ferrari dokazuje mimosériové zařazení vozu a jeho používání coby Enzova služebního přibližovadla, což podstatně zvyšuje jeho hodnotu. Auto přitom bylo po prvních 15 let života používáno opravdu pravidelně, a tak jeho motor 4,0 V12 SOHC o výkonu 220 kW (299 koní) má za sebou (na Ferrari) nemalých 108 968 kilometrů, jejichž dopady na stav viditelných částí úspěšně maskuje provedená renovace.

Prodejce dnes za výstavní 330 GT 2+2 doplněné o brožuru i uživatelský manuál s nářadím chce minimálně 495 900 dolarů (11,3 milionu Kč). To není málo, ovšem za pocit pocit ze sezení na místě legendárního Enza s možností svírat stejný volant jako charismatický hybatel automobilového průmyslu 20. století to není zase tak moc. Pro zámožné fanoušky značky to může být neodolatelný kup.


K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 1 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 01K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 2 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 02K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 3 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 03K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 4 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 04
Enzo Ferrari jezdil v prototypu 330 GT 2+2, jak dokumentují i dobové fotografie

K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 5 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 05K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 6 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 06K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 7 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 07K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 8 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 08K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 9 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 09K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 10 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 10K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 11 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 11K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 12 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 12K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 13 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 13K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 14 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 14K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 15 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 15K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 16 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 16K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 17 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 17K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 18 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 18K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 19 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 19K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 20 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 20K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 21 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 21K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 22 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 22K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 23 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 23K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 24 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 24K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 25 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 25K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 26 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 26K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 27 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 27K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 28 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 28K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 29 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 29K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 30 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 30K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 31 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 31K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 32 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 32K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 33 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 33K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 34 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 34K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 35 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 35K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 36 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 36K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 37 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 37K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 38 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 38K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 39 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 39K mání je auto samotného zakladatele Ferrari, za jeho volant nesměl nikdo jiný - 40 - Ferrari 330 GT po Enzovi prodej 40
Auto existuje dodnes, v bezvadném stavu je k mání za 11,3 milionu Kč

Zdroj: Schmitt

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.