Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval

Musíme se ptát, v jakém stavu může takové auto po dekádách nulového využití být, tušíme ale, že sběratele to moc trápit nebude. Ti mají šanci přijít k velké vzácnosti vlastně relativně levně, rozhodně vzhledem k tomu, kolik tento vůz stál jako nový.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval

2.3.2023 | Petr Miler

Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval

/

Foto: RM Sothebys, tiskové materiály

Musíme se ptát, v jakém stavu může takové auto po dekádách nulového využití být, tušíme ale, že sběratele to moc trápit nebude. Ti mají šanci přijít k velké vzácnosti vlastně relativně levně, rozhodně vzhledem k tomu, kolik tento vůz stál jako nový.

Co bude s Jaguarem za pár let, je dnes ve hvězdách. Britská značka po relativně úspěšném období nejprve přestala nabízet prakticky jakékoli úzkoprofilové verze svých aut a nyní tvrdí, že od roku 2025 nenabídne nic než elektromobily. Přijde nám to jako pokus o sebevraždu v přímém přenosu, vše je ale relativní. Optikou ne až tak dávné historie té samé automobilky jde vlastně ještě o uvážené rozhodnutí.

Na začátku 90. let šel totiž Jaguar ke dnu ještě víc než dnes. Podobně jako v současnosti se ale místo snahy prosadit se v segmentech, ve kterých dekády bodoval, zkusil zaskórovat mezi výrobci nejprestižnějších aut světa. Prakticky zničehonic se tak rozhodl nabídnout v krátkém sledu dva extrémně výkonné a rychlé modely, které jej měly vrátit na mapu uctívaných automobilových značek. Ten zvaný XJ220 zřejmě znáte, i když šlo o propadák. Ještě před ním ale přišel Jaguar s modelem XJR-15, který znát ani nemusíte, třebaže jsme na něj kdysi též rozsáhle vzpomínali.

Pro detaily o mimořádně bizarním pozadí jeho zrodu, krátké existence i rychlého skonu vás odkážeme na výše zmíněný článek, dnes se k němu vracíme z jiného důvodu. Aukční firma RM Sotheby's totiž ve své tiskové zprávě informuje, že jeden z těchto extrémistů na kolech, který celkově vznikl v pouhých 53 kusech, se objevil v její nabídce a bude k mání už tento víkend v aukci na Amelia Island. A to si prostě prostě zaslouží pozornost.

Pokud byste neměli chuť pročítat si celou historii XJR-15, zmíníme to podstatné. Šlo o vůbec první produkční vůz, který stanul na karbon-kevlarovém šasí a použil karbonovou karoserii. Jednalo se ostatně o jakýsi závoďák na značkách, zde skoro bez přehánění, což nejlépe připomínají standardně dodávaná sluchátka umístěná za sedadly. Uvnitř auta byl navzdory veškerým komfortním úpravám takový randál, že by vás ježdění v něm rychle omrzelo. A nebo možná ne, protože svezení s ním muselo stát za to.

Vůz měl pod kapotou atmosféricky plněný, šestilitrový dvanáctiválec o 456 koních výkonu a 570 Nm točivého momentu. Ta navíc na zadní kola přenášel šestistupňový, nesynchronizovaný manuál, dnes nepředstavitelná věc. To byla ultrapuristická volba precizních pilotů, za příplatek mohli zákazníci sáhnout po pětistupňovém manuálu se synchrony, ten ale paradoxně nebyl tak spolehlivý. Pokud vás data o výkonu neodzbrojují, dodejme, že vůz vážil pouhých 1 050 kg, na stovku akceleroval za 3,9 sekundy a nejvyšší rychlost činila 307 km/h. V roce 1990 jej to řadilo mezi naprostou smetánku silničních aut.

S ohledem na dosud zmíněné nepřekvapí, že narazit na tohle auto v prodeji není vůbec obvyklé, RM Sotheby's ale nabízí opravdu mimořádný kousek z roku 1991. Ten totiž do dnešního dne ujel pouhých 153 mil, tedy asi 246 km. I když ujel... Auto bylo pořízeno v roce 1991 asijským sběratelem a všechny kilometry na tachometru má z cest do své cílové destinace, kde bylo ustájeno jako statický objekt. Od té doby nikdy nejelo, nebylo dokonce ani nastartováno. Přes 30 let je to prostě socha na kolech, na čemž nezměnil nic ani současný americký majitel a prodávající - Američan, který se vozu zmocnil v roce 2022.

Tohle auto přišlo v roce 1991 v přepočtu na 28 milionů Kčs, což by byla spousta peněz i v současných korunách, tehdy se ale v Československu bralo 3 300 Kčs v průměru. Ani tolik peněz se za něj dnes obvykle neplatí, přičemž mezitímní inflace by na faktické vyrovnání této sumy vyžadovala násobně vyšší sumu. Je to tedy vlastně výhodná nabídka, když se - pokud tedy nikdo nenabídne více - majitel spokojí s uhrazením 1,2 milionu dolarů (asi 26,3 milionu Kč) a neočekává zaplacení více než 1,5 milionu USD (cca 32,9 milionu korun). Je vidět, že XJR-15 propadák byl a stále je. Bude? To je jiná otázka, třeba se jednou za tento stroj budou platit stovky milionů. A třeba také ne. Jisté je jen jedno - takový Jaguar už zaručeně nevznikne, ani omylem.


Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval - 1 - Jaguar XJR-15 1991 30 let nejety prodej 01Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval - 2 - Jaguar XJR-15 1991 30 let nejety prodej 02Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval - 3 - Jaguar XJR-15 1991 30 let nejety prodej 03Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval - 4 - Jaguar XJR-15 1991 30 let nejety prodej 04Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval - 5 - Jaguar XJR-15 1991 30 let nejety prodej 05Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval - 6 - Jaguar XJR-15 1991 30 let nejety prodej 06Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval - 7 - Jaguar XJR-15 1991 30 let nejety prodej 07Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval - 8 - Jaguar XJR-15 1991 30 let nejety prodej 08Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval - 9 - Jaguar XJR-15 1991 30 let nejety prodej 09Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval - 10 - Jaguar XJR-15 1991 30 let nejety prodej 10Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval - 11 - Jaguar XJR-15 1991 30 let nejety prodej 11Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval - 12 - Jaguar XJR-15 1991 30 let nejety prodej 12Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval - 13 - Jaguar XJR-15 1991 30 let nejety prodej 13Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval - 14 - Jaguar XJR-15 1991 30 let nejety prodej 14Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval - 15 - Jaguar XJR-15 1991 30 let nejety prodej 15
Jaguarů XJR-15 vznikla jen hrstka, jeden dodnes nový kus je na prodej u akční firmy RM Sotheby's. Bizarní je, že se pořád reálně prodává hluboko pod někdejší cenou nového vozu. Foto: RM Sotheby's, tiskové materiály

Zdroj: RM Sotheby's

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše