K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek

Člověk tuší, že se něco nepovedlo, pokud výrobce neváhá platit za výkup vlastního vozu dvakrát více peněz, než kolik za něj dříve od zákazníků dostal.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek

24.12.2019 | Petr Miler

K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Člověk tuší, že se něco nepovedlo, pokud výrobce neváhá platit za výkup vlastního vozu dvakrát více peněz, než kolik za něj dříve od zákazníků dostal.

Slávu si lze vydobýt různými způsoby. Průměrností to nepůjde, jinak ale nutně nemusíte být výjimečně dobří, stačí, abyste byli výjimečně špatní. Přesně to platí o autě, jež vám dnes ukážeme.

Jedná se o Citroën BX 4TC, speciál věhlasné rallyové skupiny B. To zní zajímavě, jenže tento stroj v ní nedokázal prakticky nic. Na rozdíl od jiných vozů tohoto ražení, které se před náhlým ukončením soutěže ani nestihly postavit na start, se BX 4TC v několika rally objevil. V roce 1986 se pustil do Rally Monte Carlo s ambicemi na medailové pozice, jenže ani jeden vůz nedojel do cíle. V následující švédské rallye skončila nejlepší posádka šestá a ve třetím podniku, portugalské rallye, žádný Citroënů opět nedojel. Dalších soutěží v kalendáři WRC se tým neúčastnil a... to bylo všechno.

Na vině byla už konstrukce vozu kterou definoval motor vepředu, neobvyklý hydropneumatický podvozek, hmotnost 1 150 kg a nepoužití středového diferenciálu. Řešení to bylo zajímavé, ale nekonkurenceschopné - těžký, obtížně ovladatelný vůz nebyl schopen stačit zejména speciálům s motorem uprostřed. A konkurenceschopnosti jistě nepomohlo ani to - a to byste možná uhodli - že s motorem 2,1 turbo s výkonem až 405 koní nešlo zrovna o nejspolehlivější vůz v poli. A tak BX 4TC skončil v soutěžích velmi neslavně.

Může se zdát, že nic horšího už se nemohlo stát, opak byl ale pravdou. Automobilky se musely spolu se vstupem do soutěže zavázat k výrobě 200 homologačních kusů a teprve ty se pro Citroën staly učiněnou noční můrou. O jejich výrobu se měla postarat firma Heuliez, která pod dlouhou kapotu s přídavnými světlomety montovala čtyřválec o výkonu 200 koní (147 kW) při 5 250 ot./min. Ve srovnání se soutěžními stroji slabota, vůz ale s pohonem všech kol sprintoval na stovku za 7,1 sekundy, což v polovině 80. let byla velmi zajímavá hodnota.

Dnes bychom nad něčím takovým jen zajásali a čekali, až Citroën odpočítá sekundy, které bude trvat vyprodání celé omezené série, jenže dnes je dnes a tehdy bylo tehdy. Ostrý silniční BX 4TC byl pětkrát dražší než běžný BX a zájem o něj byl mizivý. Z plánovaných 200 homologačních exemplářů se tak prodalo jen 86 kusů a ani tím nebyl fiasku konec. Prodané vozy byly mimořádně nespolehlivé a jejich nekonečné záruční opravy stály automobilku majlant. Firma se tak rozhodla k do značné míry bezprecedentnímu kroku - rozhodla se i to málo draze prodaných strojů vykoupit zpět.

Citroën oslovil zákazníky s ochotou zaplatit dvojnásobek kupní ceny (!) za vrácení homologačního speciálu. U části z nich uspěl a auta buď sešrotoval nebo je použil jako zdroj náhradních dílů pro zachované soutěžní exempláře. Ne všichni ale své vozy dali - podle dostupných údajů zůstalo v rukou soukromých majitelů něco okolo 40 aut a níže můžete vidět jeden z dodnes existujících kusů, který právě míří do aukce. A není to to jen tak ledajaký exemplář, podle německé firmy Rare Birds jde o vůbec nejzachovalejší BX 4TC na celém světě.

Téměř po celou dobu své existence stál nehybně v kolekci designové školy Franca Sbarra, a tak dodnes najel pouhopouhých 286 tisíc kilometrů. Není tedy překvapivé, že je dodnes zcela původní a podle prodávajícího na něm není znát žádné opotřebení zevnějšku ani interiéru. Aby také ano, za necelých 300 kilometrů ježdění a přes 30 let garážování...

Podívejte se na tento specifický skvost sami, jisté kouzlo mu nepochybně nelze upřít. Jak asi tušíte, současné ceny BX4 TC zdaleka neodpovídají tomu, že je svého času skoro nikdo nechtěl. Přesnou cenu neznáme, jistě ale půjde o miliony korun. Na druhou stranu tyto Citroëny se v posledních letech prodávaly obvykle velmi nízko v milionových hodnotách a jsme si celkem jisti, že jejich čas ještě přijde. Však kolik sběratelů může říci, že mají ve své kolekci jeden z největších průšvihů dějin aut - povedených a veleúspěšných aut vzniklo mnohem víc.


K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 1 - Citroen BX 4TC prodej Nemecko 2019 01K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 2 - Citroen BX 4TC prodej Nemecko 2019 02K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 3 - Citroen BX 4TC prodej Nemecko 2019 03K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 4 - Citroen BX 4TC prodej Nemecko 2019 04K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 5 - Citroen BX 4TC prodej Nemecko 2019 05K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 6 - Citroen BX 4TC prodej Nemecko 2019 06K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 7 - Citroen BX 4TC prodej Nemecko 2019 07K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 8 - Citroen BX 4TC prodej Nemecko 2019 08K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 9 - Citroen BX 4TC prodej Nemecko 2019 09K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 10 - Citroen BX 4TC prodej Nemecko 2019 10
Citroën BX 4TC byl svého času zoufale neúspěšný jako soutěžní speciál i silniční raketa, dnes je to ceněná rarita

Zdroj: Rare Birds

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše