Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je původní Golf GTI se zajímavější historií a v lepším stavu než ten z muzea
9.3.2020 | Petr Prokopec
Málokdy se stává, aby byl soukromý majitel vlastníkem historicky i fakticky zajímavějšího auta než firemní muzeum, v tomto případě to ale platí beze zbytku. Vůz je zrenovovaný i při minimálním nájezdu a svůj otisk na něm nechal i Jeremy Clarkson.
Není pochyb o tom, že Volkswagen Golf GTI je automobilovou legendou. Zvláště pak jeho první generace, která do značné míry odstartovala velký zájem o ostré hatchbacky. Vůz dostal pod kapotu benzinovou jedna-šestku naladěnou na 110 koní a 140 Nm točivého momentu, na druhé straně rovnice byla muší hmotnost 810 kg. Sprint na stovku za 9,2 sekundy byl na tu dobu excelentní a marný není ani dnes.
Wolfsburský hatchback přitom zpočátku disponoval pouze čtyřstupňovým manuálem, než jej v srpnu 1979 nahradila pětistupňová převodovka. Tento termín je klíčový, neboť momentálně míří do prodeje exemplář, který vznikl v červnu tohoto roku. Jde tak o úvodní sérii, jakkoliv z montážní linky sjelo černé GTI až jako jedno z posledních. Evidentně však mělo štěstí na majitele, neboť se na první pohled zdá, že brány továrny vůz opustil teprve včera. Kromě toho ani není zatížen příliš velkým nájezdem, zato je obdařen výjimečnou historií.
Pokud toužíte po kompletním zmapování historie, nebudete muset zadržovat dech na dlouho. GTI se v průběhu jednačtyřiceti let objevilo u pěti vlastníků, kteří s ním najeli 16 897 mil (27 187 km). Jedním z primárních důvodů nízkého nájezdu je to, že vůz byl mezi lety 2003 a 2015 uskladněn v klimatizované garáži. Odtud navíc zamířil rovnou na rozsáhlou renovaci, která zvenčí zahrnovala třeba odstranění oděrek od kamínků na originálním laku.
Původní je celá řada dalších prvků, mezi něž patří třeba ocelová 13palcová kola nebo zástěrky za nimi. Uvnitř pak nechybí tradiční kárované čalounění či ozdoba řadicí páky v podobě golfového míčku. Co naopak budete hledat marně, to je rádio či střešní okno. Obojí sice bylo v době výroby k mání, ovšem dané příplatky byly patřičně drahé. Proto se bez nich první majitel obešel. A jelikož vůz vlastnil až do roku 1990, neobjevily se na voze ani dodatečně.
Suma sumárum jde tedy vlastně o takový stroj času, a to se vším všudy. Součástí prodeje je veškerá dokumentace zahrnující nejen původní uživatelskou příručku, ale rovněž účty ze servisů. Kromě toho je přibalen zmenšený model v měřítku 1:43 či korespondence s britskou televizí BBC, která bude taktéž roubovat cenu vozu nahoru. GTI totiž v roce 2000 v rámci pořadu Clarkson's Car Years otestoval i Jeremy Clarkson a nebylo to zdaleka jediné účinkování tohoto vozu v televizních či magazínových testech.
Máme tu tedy prakticky nejetý a perfektně zachovaný exemplář Volkswagenu Golf GTI první generace, na který pěl chválu i nejznámější motoristický novinář světa. Jeho cena by se tedy skutečně v aukci, která se bude konat 19. března, mohla vyšplhat na 42 tisíc liber (cca 1 227 tisíc Kč). To je sice osminásobek původní ceny, ale do jisté míry je to stále dobrá cena - dle expertů je vůz v lepším stavu než muzejní exponát přímo ve Wolfsburgu, ani ten se navíc nemůže pochlubit takovou historií.
Ve výsledku je tu tedy vlastně jen jedna jediná okolnost, která by vás mohla odradit od koupě, a to je usazení volantu na pravé straně. Tak už to ale u aut servírovaných Jeremymu Clarksonovi bude většinou.
Historické vozy ve špičkovém stavu najdete povětšinou jen v muzeu. Tedy až na tento VW Golf GTI, který je plně pojízdný a výstavní exponáty zastiňuje neponičeným exteriérem a interiérem, navíc s ním jezdilo hned několik slavných novinářů
Zdroj: The Market
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 8 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda