Mercedes se před 120 lety postaral o to, že století páry bylo jen jedno

Mercedes připomíná roli revolucionáře pohledem k začátkům své kariéry v motorsportu. Jeho spalovací motory poslaly parní stroje v autech do důchodu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Mercedes se před 120 lety postaral o to, že století páry bylo jen jedno

14.7.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Mercedes se před 120 lety postaral o to, že století páry bylo jen jedno

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mercedes připomíná roli revolucionáře pohledem k začátkům své kariéry v motorsportu. Jeho spalovací motory poslaly parní stroje v autech do důchodu.

Dnešní doba nám přináší stále nové a nové vynálezy, po nichž lidé mnohdy prahnou, aniž by zvažovali, zda mají nějakou budoucnost, bez hlubšího zkoumání, zda jsou skutečně lepší než ostatní dostupné a mnohdy konvenčnější a levnější produkty a technologie. A je vlastně docela jedno, zda se bavíme o chytrých mobilních telefonech, počítačích a jejich programech, nebo zda si vezmeme pod drobnohled jednotlivé druhy pohonů automobilů. Ano, těmi se i dnes hodláme zabývat především.

Příkladem za všechny automobily jsou v tomto směru elektromobily. To jsou výmysly, které sice fungují z hlediska jízdního projevu i papírového snižování hodnot spotřeby, život s nimi ovšem není s ohledem na přetrvávající limity akumulátorů zase tak okouzlující, jak nám automobiloví výrobci tvrdí. Stále existuje mnoho překážek a dalších známých ohledů, kde platí ono nepřesvědčivé „ale“, a proto se dá předpokládat, že se v budoucnu mohou namísto rozkvětu dostat už poněkolikáté do slepé uličky. Tak nakonec dopadly i automobily poháněné párou, stalo se tak ovšem v době, kdy o uplatnitelnosti toho či onoho řešení rozhodovala ryzí racionalita, nikoli lidé u zelených stolů. Na tuhle myšlenku nás přivádí automobilka Mercedes, která má k takovému tématu pohledem do historie rozhodně co říci.

Mercedes v letošním roce oslavuje 120 let od vstupu na pole motoristického sportu. Do své historie započítává sice započítává i období samostatnosti automobilek Daimler a Benz, které se sloučily až v roce 1926, ale dle následujících faktů zcela oprávněně. Roku 1894 totiž dvouválcové motory Daimler poháněly francouzské vozy ve vůbec prvním automobilovém závodu z Paříže do Rouen. Trasa vedla po náročných 126 kilometrech všemožných povrchů nevalné kvality, a tak se jednalo o velmi náročnou prověrku odolnosti a spolehlivosti každého zúčastněného auta. Ve skutečnosti šlo ovšem především o souboj různých konstrukčních řešení - o souboj páry a ostatních druhů pohonu.

Rychloběžné spalovací vidlicové dvouválce s výkonem 3,5 koně - vznikající na základě licence ve Francii podle původních plánů Gottlieba Daimlera - při tomto závodu dohnaly vozy Peugeot a Panhard & Levassor do cíle na na prvních dvou příčkách. A ani pětikoňový motor v modelu zúčastněného Benzu koneckonců nebyl vůbec špatný, do cíle závodu ovšem dojel na páté pozici.

Závod, který díky organizaci a mohutné propagaci tehdejšího pařížského deníku Le Petit Journal přilákal neuvěřitelné množství diváků, se nakonec stal díky triumfu spalovacích motorů velkým hřebem do rakve vozů, které poháněla tehdy favorizovaná pára, což byl ve finále veledůležitý krok k rapidní proměně tehdejší mobility. Bezpečnost, snadné ovládání a transparentní náklady po pouhých 8 letech vývoje byly jednoznačnými argumenty, jaká technologie je opravdovou hudbou budoucnosti.

Mercedes vysvětluje, že tehdejší parou poháněné traktory hraběte Jules-Alberta de Diona, které už se dnes můžou jevit jako velmi bizarní, měly sice veškeré předpoklady pro dokončení trasy v nejkratším čase, ale tvůrci spalovacích motorů věděli, že pravidla soutěže splní mnohem méně efektivně než komplikovaný parní vynález, který navíc potřebuje neustálou péči a dozor. Tři takové z celkových 21 vozidel závod vůbec nedokončily, a od té doby se už pára propadala jen hlouběji.

Různá vozidla se spalovacími motory Daimleru zaznamenala mnohočetná vítězství i v následujících letech, a tak si také výrobce ze Stuttgartu vydobyl pověst inovátora. V červnu roku 1895 se pak už konal první automobilový závod, v němž závodila už jen auta se spalovacími motory. Kdo by byl řekl, že je využíváme teprve 120 let...

Ještě před takovou dobou se jednoznačně věřilo myšlence, že budoucností bude parní pohon, ostatně 19. století se „století páry” neříkalo jen v onom Smoljakově filmu. V některých jiných odvětvích pára ještě úspěchy zaznamenávala a princip parního stoje není mrtvý ani dnes, v případě automobilismu ale bylo takové století jen jedno, i díky Mercedesu.

Vrátíme-li se zpět na začátek, ukazuje nám tento historický případ také to, jak snadno dokáže skutečně lepší řešení poslat ta horší do důchodu. Spalovací motor byl ještě v plenkách, přesto dal během jediného roku na páru zcela zapomenout. Elektromobily jsou „budoucností” už přes 100 let, přesto ani dnes, za nehorázné podpory ze všech stran, nedokážou uspět ani v zemích, které je protěžují. Až jejich čas přijde, poznáme to hned a spalovací motory pošleme do důchodu stejně jako ony kdysi poslaly do důchodu páru. Během chvíle a rádi. Zatím se to prostě neděje a snaha změnit přirozený běh věcí za každou cenu si vyžádá jen zbytečné oběti od nás všech...


Mercedes se před 120 lety postaral o to, že století páry bylo jen jedno - 1 - Mercedes 120 let zavodeni 2014 01Mercedes se před 120 lety postaral o to, že století páry bylo jen jedno - 2 - Mercedes 120 let zavodeni 2014 02Mercedes se před 120 lety postaral o to, že století páry bylo jen jedno - 3 - Mercedes 120 let zavodeni 2014 03Mercedes se před 120 lety postaral o to, že století páry bylo jen jedno - 4 - Mercedes 120 let zavodeni 2014 04Mercedes se před 120 lety postaral o to, že století páry bylo jen jedno - 5 - Mercedes 120 let zavodeni 2014 05Mercedes se před 120 lety postaral o to, že století páry bylo jen jedno - 6 - Mercedes 120 let zavodeni 2014 06Mercedes se před 120 lety postaral o to, že století páry bylo jen jedno - 7 - Mercedes 120 let zavodeni 2014 07
Málokdy si zřejmě uvědomuje, že díky Mercedesu jezdíme na benzin teprve 120 let. Tehdy vynález spalovacího motoru jednoznačně zastínil příliš těžkopádné a uživatelsky nepřívětivé parní stroje

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše