Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Miliardář si kdysi koupil 22 identických Porsche. Nepoužil ani jedno, má je dodnes
14.1.2019 | Petr Prokopec
Údiv leckdy vzbudí už to, že si někdo koupí jeden výjimečný automobil a nechá jej stát v garáži. Vural Ak si takových koupil a dodnes „suší” 22, vedly k tomu ale zvláštní okolnosti.
Jméno Vural Ak vám nejspíše nic neřekne, leda byste se hodně podrobně zajímali o dění kolem Formule 1. S tou má turecký byznysmen mnoho společného, v roce 2013 totiž jím řízené konsorcium převzalo okruh Istanbul Park, kde se dříve jezdily právě velké ceny F1. S těmi je v Turecku od roku 2011 konec, o což se postarala nízká návštěvnost v kombinaci s vysokými provozními náklady. Trať totiž nebyla plně vytěžována. „Jedním z našich prvních úkolů tak bylo založení vlastního sportovního klubu, který by tento problém pomohl řešit,“ uvádí Ak.
Jen u založení klubu však nezůstalo, v plánu byla rovněž vlastní série závodů, která by se na okruhu jezdila. Ta by se soustředila okolo jediné značky, přičemž ne náhodou bylo zvoleno Porsche. Turecký byznysmen přitom po Zuffenhausenu požadoval 22 exemplářů závodní specifikace GT3 Cup, nicméně s ohledem na omezené kapacity značky by požadovaný počet aut nedostal včas. Proto došlo na „variantu brod“. Ak místo závodních speciálů koupil dvaadvacet identických exemplářů silničního GT3, které chtěl nechat následně překonvertovat na soutěžní stroje s homologací FIA.
Zjistil totiž, že rozsáhlých úprav v tomto případě není třeba - autům stačí dát jiný přední spoiler a sériová kola a pneumatiky nahradit odlehčenými závodními ráfky a slicky. Zbytek může zůstat v takovém stavu, v jakém má vůz homologaci pro silnice a Ak nad tím dodnes žasne. Automobilka z Zuffenhausenu je zřejmě jedinou, která nabízí jeden vůz tak snadno homologovatelný pro obě využití.
Jakkoliv ovšem turecký miliardář všech dvaadvacet vozů skutečně koupil, z plánů na vlastní závodní sérii nakonec sešlo. Jeho hlavní byznys, kterým je společnost Intercity zaměřená na pronájem automobilů, totiž v pozdějších letech utrpěla nemalé ztráty. Kromě toho se změnila i fanouškovská základna, další závody pouze vozů Porsche by tak nezískaly dostatečné mediální pokrytí. Vural Ak proto místo toho přesedlal na motoristické festivaly a navíc začíná zpět do Turecka lákat i Formuli 1.
Všech dvaadvacet exemplářů GT3 tedy miliardáři zůstalo a leckdo by očekával, že je zase prodá. Miliardářem se ale nestanete, když děláte věci stejně jako ostatní, a tak se Akovi zrodil v hlavě šibalský nápad. Rozhodl se, že si všechna auta nechá ve zcela původní podobě a ustájí je klidně na desítky let. Jak zřejmě správně odhaduje, v budoucnu by mohly mít takové, nikdy nejeté automobily obrovskou hodnotu. Ak přitom jen doufá, že nedorazí podobná ekonomická krize, jaká Turecko zasáhla v roce 2001 a jenž jeho společnost málem položila. Nakonec ale jen získal cennou lekci.
„Turecká lira je jako zmrzlina v horkém létě. Ve chvíli, kdy ji vezmete do ruky, vám zmizí jak pára před očima,“ říká Vural Ak, který až do onoho roku 2001 nakupoval vozy pro svou společnost v Eurech, nicméně když je po tříletém provozu prodával, byla již jejich cena v lirách. Ona krize však znehodnotila tureckou měnu natolik, že auta byla prakticky bezcenná. Ak proto změnil strategii a zavedl rovněž půjčovné v Eurech, stejně jako zůstatkové prodejní ceny.
Jeho konkurence se mu před lety smála a naznačovala, že pro takový obchodní model nebudou mít Turci pochopení. Nicméně dnes má Intercity v portfoliu 50 tisíc vozů, přičemž každý měsíc se obmění 1 500 z nich. Všechny novinky přitom vybírá sám Ak a postupně také doplňuje svou soukromou sbírku výjimečných vozů.
Ta zůstává z části veřejnosti skryta, některé vozy ale najdete v muzeu, jenž je součástí okruhu Istanbul Park. Celkově by přitom Ak měl mít kolekci 150 aut, jejichž hodnota přesahuje 50 milionů Eur (cca 1,28 miliardy korun). Realita však dost možná bude ještě vyšší, jen loni totiž Ak koupil hned 10 výjimečných aut. Mezi ně přitom patří Porsche 911 GT2 RS a Panamera Turbo S E-Hybrid, Ford GT, Lamborgini Urus či Ferrari 488 Pista.
Miliardář přitom dodává, že tato auta nepořídil primárně pro sebe, ale hlavně kvůli zmiňovaným motoristickým festivalům. To potvrzuje i skutečnost, že nakupovat ve velkém byl nejen v Zuffenhausenu, ale také v britském Swindonu, neboť jeho kolekci rozšířilo také 10 exemplářů Hondy Civic Type-R. Je tedy možné, že Vural Ak plány na vlastní závodní sérii zcela nevzdal, ony 911 GT3 už v ní ale jistě nikdy jezdit neuvidíme, na to mají už dnes příliš vysokou hodnotu...
Turecký miliardář Vural Ak se před lety rozhodl, že bude mít vlastní závodní sérii. Z plánu sice nakonec sešlo, byznysmen si ale 22 identických bílých Porsche 911 GT3, které kvůli tomu nakoupil, ponechal
Akova automobilová kolekce je ale mnohem rozsáhlejší, některé z vozů přitom najdete v muzeu na okruhu Istanbul Park, jemuž miliardář šéfuje
Zdroje: Porsche, Istanbul Park
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 11 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda