Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vzácné auto s motorem 2,0 V10 bylo po letech nalezeno, jeho srdce umí ohromit
30.11.2020 | Petr Miler
Měli jsme za to, že jde o dávno ztracený kus historie, ono ale pořád existuje a motorů pro něj určených vznikly dokonce desítky. V podstatě předběhlo dobu, a tak s ním jeho autor stále chce prorazit.
Milujeme desetiválce, stejně jako osmiválce, dvanáctiválce, vidlicové motory, boxery, prostě cokoli, co není obyčejný řadový čtyřválec, posazený napříč před přední nápravou a pohánějící přední kola. A i za ten vlastně můžeme být rádi, protože v módě jsou ještě nesrovnatelně horší tříválce a doba, kdy spalovací motory pod kapotami nových aut utichnou zcela, se zdá být též jen blíže.
Nejsou přitom tak dávno časy, kdy Passat mělo pod kapotou osmiválec a ani to v té době nebyl extrém. Nechybělo mnoho a v polovině minulé dekády se mohlo prodávat dokonce ještě menší auto s vidlicovým desetiválcem o objemu dvou litrů. Čtete správně, dva litry a konfigurace V10. A k tomu ještě velmi ostrý úhel sevření válců, 22,5°, který má blíž k motorům VR6 Volkswagenu než k jakýmkoli produkčním V10.
Vůz, o kterém je řeč, se jmenuje Connaught Type D GT. Firma Connaught původně vznikla chvíli po druhé světové válce a v 50. letech závodila ve formulích. Pak zanikla a byla obnovena až v roce 2002 britskými techniky pod taktovkou Tima Bishopa, motoráře Jaguaru Land Roveru. Ten chtěl postavit něco, co na trhu nebylo, a to byl podle něj sporťák pro čtyři lidi s dvoulitrovou V10.
Motor byl pochopitelně vyvinut vlastními silami, nikdo jiný tak malý desetiválec s tak ostrým úhlem sevření válců nevyráběl. Ze dvou litrů objemu dostala firma 304 koní a 374 Nm díky přeplňování kompresorem. Výkon putoval na zadní kola přes manuální pětikvalt a při velmi nízké hmotnosti - asi 950 kg - se Type D GT dostalo na stovku zhruba za pět vteřin a pokračovalo k maximálce 273 km/h.
Nízká hmotnost tu ovšem nebyla díky absenci všeho kromě sedačky, volantu a předního skla. Základem vozu byl prostorový rám z nerezové oceli, doplněný o karbonovou vanu. Panely karoserie byly z hliníku. A také byl vůz s délkou 425 cm relativně malý. Právě zde byl klíč k nízké hmotnosti - kabina byla díky rozvoru 284 cm údajně dost prostorná pro čtyři lidi, i když to tak na obrázcích nevypadá. Bylo tu ale kožené čalounění a na svou dobu celkem dost výbavy, včetně třeba klimatizace.
O to, abyste zůstali na silnici, se staraly dvojité lichoběžníky na obou nápravách a brzdy s vnitřním chlazením a drážkováním také na obou nápravách. Motor seděl podélně před řidičem, ale za přední nápravou pro dokonalé vyvážení auta. Connaught Type D GT tedy mohl být na silnici velmi zajímavý.
Automobilka plánovala kromě klasické benzínové verze také hybrid, který by teprve naplno využil všechny přednosti motoru V10 a zároveň eliminoval jeho nevýhodu v podobě relativně vysoké spotřeby při nízké zátěži či při stání, neboť v tu chvíli by vůz používal jen elektrický motor. Na hmotnosti to přidalo autu asi 50 kg, odměnou měla být schopnost jezdit se spotřebou 5,6 litru na sto - klasický benzínový Type D GT měl být na hodnotě 12,8 litru.
Bohužel, nic z toho se nakonec nestalo, firmě kolem Tima Bishopa došly peníze a potenciální investoři nebyli myšlenkou malého efektivního sporťáku s neobvyklým motorem ohromeni natolik, aby ji z problémů dostali. Žádný sérový model tedy nevznikl a firma skončila ještě minulou dekádu v likvidaci. Zdálo se to být definitivním koncem a mělo se za to, že Type D GT i s jeho mimořádným motorem už si budeme moci prohlížet jen na fotkách. Jenže kolegům z Drive Tribe se jej podařilo objevit, a to i s Timem Bishopem.
Ten nyní pracuje pro firmu, který se Connaught znovu snaží dostat na silnice a dále vyvíjí onen motor 2,0 V10, který vám ukáže i v krátké akci. Modrý prototyp auta pořád existuje a byť nevíme, do jaké míry je pojízdný, je pozoruhodné vidět jej s odstupem asi dekády a půl naživo. Do prodeje by napodruhé musel s docela jiným pojetím zevnějšku i interiéru, jeho technika je ale pořád relevantní. Podle Bishopy vznikly celkem 3 prototypy a asi 20 motorů 2,0 V10, takže celý nápad byl s vývojem opravdu daleko.
Podívejte se sami na vůz do detailu níže a poslechněte si jeho motor - dvoulitr V10 je v roce 2020 skoro nepochopitelnou věcí a i v surové podobě v nízkých otáčkách dokáže zaujmout. Zdráháme se věřit, že by se tohle auto napodruhé mohlo dostat do výroby, je to pořád bláznivina. Ale nezlobili bychom, kdyby se to podařilo, to určitě ne.
Connaught Type D GT na dobových fotkách dlouho působil jako mrtvá a skoro zapomenutá věc. Jak ale můžete vidět níže, pořád existuje a dokonce by se napodruhé mohl dostat do výroby. Foto: Connaught
Zdroje: Connaught, Drive Tribe@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejčtenější články
- Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva