Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo
22.7.2023 | Petr Miler
Je to obraz fascinujícího příběhu touhy uspět mezi nejlepšími, kterou následoval nejen sportovní nezdar, ale také ještě větší obchodní fiasko. Existuje už jen asi 30 aut, které ho mohou vyprávět, tohle je to předposlední vyrobené a je na prodej.
Slávu si lze vydobýt různými způsoby. Průměrností to nepůjde, jinak ale nutně nemusíte být výjimečně dobří, stačí, abyste byli výjimečně špatní. Přesně to platí o autě, jež vám dnes ukážeme a které si mezi sebou sběratelé prodávají stále dráže právě kvůli tomu.
Jedná se o Citroën BX 4TC, speciál věhlasné rallyové skupiny B, ve které nedokázal vůbec nic. Na rozdíl od jiných vozů tohoto ražení, které se před náhlým ukončením soutěže ani nestihly postavit na start, se BX 4TC v několika podnicích objevil. V roce 1986 soutěžil v Rallye Monte Carlo dokonce s ambicemi na medailové pozice, jenže ani jeden vůz nedojel do cíle. V následující švédské rallye skončila nejlepší posádka šestá a ve třetím podniku, portugalské rallye, Citroëny opět nedojely. Dalších soutěží v kalendáři WRC se už tým neúčastnil, to bylo všechno.
Na vině byla už konstrukce vozu kterou definoval motor vepředu, neobvyklý hydropneumatický podvozek, hmotnost 1 150 kg a nepoužití středového diferenciálu. Řešení to bylo zajímavé, ale nekonkurenceschopné - těžký, obtížně ovladatelný vůz nebyl schopen držet krok zejména skupině B na míru ušitým strojům s motorem uprostřed. A konkurenceschopnosti jistě nepomohlo ani to - a to byste uhodli - že s motorem 2,1 turbo s výkonem až 405 koní nešlo zrovna o nejspolehlivější vůz v poli. A tak BX 4TC skončil v soutěžích neslavně.
Může se zdát, že nic horšího už se nemohlo stát, opak je ale pravdou. Automobilky se musely spolu se vstupem do soutěže zavázat k výrobě 200 homologačních kusů a teprve ty se pro Citroën staly učiněnou noční můrou. O jejich výrobu se měla postarat firma Heuliez, která pod dlouhou kapotu s přídavnými světlomety montovala čtyřválec o výkonu 200 koní (147 kW) při 5 250 ot./min. Ve srovnání se soutěžními stroji nic moc, vůz ale s pohonem všech kol sprintoval na stovku za 7,1 sekundy, což v polovině 80. let byla v kompaktní třídě výjimečná hodnota.
Dnes bychom nad něčím takovým jen zajásali a čekali, až Citroën odpočítá sekundy, které bude trvat vyprodání celé omezené série, jenže dnes je dnes a tehdy bylo tehdy. Ostrý silniční BX 4TC byl pětkrát (!) dražší než běžný, civilní BX a zájem o něj byl mizivý. Z plánovaných 200 homologačních exemplářů se tak prodalo jen 86 kusů a ani tím nebyl fiasku konec. Prodané vozy byly extrémně nespolehlivé a jejich nekonečné záruční opravy stály automobilku majlant. Firma se tak rozhodla k do podobně extrémnímu kroku - rozhodla se i to málo draze prodaných strojů ještě dráže vykoupit zpět.
Citroën oslovil zákazníky s nabídkou zaplatit dvojnásobek kupní ceny za vrácení homologačního speciálu zpátky automobilce. U části z nich uspěl a auta buď sešrotoval nebo je použil jako zdroj náhradních dílů pro zachované soutěžní exempláře. Ne všichni ale své vozy dali - podle dostupných údajů dodnes přežilo něco okolo 30 aut a níže můžete vidět jeden z dodnes existujících kusů, který se objevil v nabídce aukční síně RM Sotheby's.
Je to kus s pořadovým číslem 69, prý předposlední vyrobený exemplář (číslo tomu nenaznačuje, ale Francouzi na to asi nešli popořadě) a měl dodnes pouze pět majitelů. Prvním byl francouzský nadšenec, který si jej nechal až do roku 2000, druhým znovu Francouz, který jej rychle prodal třetímu kupci. Ten jej držel dalších 18 let, až jej uzmuli američtí sběratelé, ten současný je tím druhým v pořadí. Když už nic jiného, vůz je aspoň jedním z mála, které skutečně jezdily a dnes má na tachometru už 53 192 km. Rozhodně tedy nejde o netknuté auto, je ale plně originální a trocha dobové patiny není u takových kusů historie nikdy na škodu. Vůz měl pochopitelně pravidelný servis, jezdilo se s ním do poslední chvíle, a je tedy i nyní připraven vás okamžitě přenést zpět do časů slavné skupiny B.
Podívejte se na tento specifický skvost sami, jisté kouzlo mu nelze upřít. Jak asi tušíte, dnes jeho cena zdaleka neodpovídá tomu, že byl vlastně tak trochu k ničemu, neboť prodat se má až za 150 tisíc dolarů, tedy asi 3,2 milionu Kč. Je tedy vlastně otázkou, zda byl kdysi hloupý ten, kdo ho koupil, nebo ten, kdo ho Citroënu prodal zpět...
Citroën BX 4TC byl svého času zoufale neúspěšný jako soutěžní speciál i silniční raketa, dnes je to ceněná rarita. Tento kousek, jeden z asi 30 přeživších, je na prodej za 4,2 milionu Kč. Foto: RM Sotheby's, tiskové materiály
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před hodinou - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před hodinou - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 2 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 3 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 5 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 07:37 - petr_riha
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB