Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo

Je to obraz fascinujícího příběhu touhy uspět mezi nejlepšími, kterou následoval nejen sportovní nezdar, ale také ještě větší obchodní fiasko. Existuje už jen asi 30 aut, které ho mohou vyprávět, tohle je to předposlední vyrobené a je na prodej.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo

22.7.2023 | Petr Miler

Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo

/

Foto: RM Sothebys, tiskové materiály

Je to obraz fascinujícího příběhu touhy uspět mezi nejlepšími, kterou následoval nejen sportovní nezdar, ale také ještě větší obchodní fiasko. Existuje už jen asi 30 aut, které ho mohou vyprávět, tohle je to předposlední vyrobené a je na prodej.

Slávu si lze vydobýt různými způsoby. Průměrností to nepůjde, jinak ale nutně nemusíte být výjimečně dobří, stačí, abyste byli výjimečně špatní. Přesně to platí o autě, jež vám dnes ukážeme a které si mezi sebou sběratelé prodávají stále dráže právě kvůli tomu.

Jedná se o Citroën BX 4TC, speciál věhlasné rallyové skupiny B, ve které nedokázal vůbec nic. Na rozdíl od jiných vozů tohoto ražení, které se před náhlým ukončením soutěže ani nestihly postavit na start, se BX 4TC v několika podnicích objevil. V roce 1986 soutěžil v Rallye Monte Carlo dokonce s ambicemi na medailové pozice, jenže ani jeden vůz nedojel do cíle. V následující švédské rallye skončila nejlepší posádka šestá a ve třetím podniku, portugalské rallye, Citroëny opět nedojely. Dalších soutěží v kalendáři WRC se už tým neúčastnil, to bylo všechno.

Na vině byla už konstrukce vozu kterou definoval motor vepředu, neobvyklý hydropneumatický podvozek, hmotnost 1 150 kg a nepoužití středového diferenciálu. Řešení to bylo zajímavé, ale nekonkurenceschopné - těžký, obtížně ovladatelný vůz nebyl schopen držet krok zejména skupině B na míru ušitým strojům s motorem uprostřed. A konkurenceschopnosti jistě nepomohlo ani to - a to byste uhodli - že s motorem 2,1 turbo s výkonem až 405 koní nešlo zrovna o nejspolehlivější vůz v poli. A tak BX 4TC skončil v soutěžích neslavně.

Může se zdát, že nic horšího už se nemohlo stát, opak je ale pravdou. Automobilky se musely spolu se vstupem do soutěže zavázat k výrobě 200 homologačních kusů a teprve ty se pro Citroën staly učiněnou noční můrou. O jejich výrobu se měla postarat firma Heuliez, která pod dlouhou kapotu s přídavnými světlomety montovala čtyřválec o výkonu 200 koní (147 kW) při 5 250 ot./min. Ve srovnání se soutěžními stroji nic moc, vůz ale s pohonem všech kol sprintoval na stovku za 7,1 sekundy, což v polovině 80. let byla v kompaktní třídě výjimečná hodnota.

Dnes bychom nad něčím takovým jen zajásali a čekali, až Citroën odpočítá sekundy, které bude trvat vyprodání celé omezené série, jenže dnes je dnes a tehdy bylo tehdy. Ostrý silniční BX 4TC byl pětkrát (!) dražší než běžný, civilní BX a zájem o něj byl mizivý. Z plánovaných 200 homologačních exemplářů se tak prodalo jen 86 kusů a ani tím nebyl fiasku konec. Prodané vozy byly extrémně nespolehlivé a jejich nekonečné záruční opravy stály automobilku majlant. Firma se tak rozhodla k do podobně extrémnímu kroku - rozhodla se i to málo draze prodaných strojů ještě dráže vykoupit zpět.

Citroën oslovil zákazníky s nabídkou zaplatit dvojnásobek kupní ceny za vrácení homologačního speciálu zpátky automobilce. U části z nich uspěl a auta buď sešrotoval nebo je použil jako zdroj náhradních dílů pro zachované soutěžní exempláře. Ne všichni ale své vozy dali - podle dostupných údajů dodnes přežilo něco okolo 30 aut a níže můžete vidět jeden z dodnes existujících kusů, který se objevil v nabídce aukční síně RM Sotheby's.

Je to kus s pořadovým číslem 69, prý předposlední vyrobený exemplář (číslo tomu nenaznačuje, ale Francouzi na to asi nešli popořadě) a měl dodnes pouze pět majitelů. Prvním byl francouzský nadšenec, který si jej nechal až do roku 2000, druhým znovu Francouz, který jej rychle prodal třetímu kupci. Ten jej držel dalších 18 let, až jej uzmuli američtí sběratelé, ten současný je tím druhým v pořadí. Když už nic jiného, vůz je aspoň jedním z mála, které skutečně jezdily a dnes má na tachometru už 53 192 km. Rozhodně tedy nejde o netknuté auto, je ale plně originální a trocha dobové patiny není u takových kusů historie nikdy na škodu. Vůz měl pochopitelně pravidelný servis, jezdilo se s ním do poslední chvíle, a je tedy i nyní připraven vás okamžitě přenést zpět do časů slavné skupiny B.

Podívejte se na tento specifický skvost sami, jisté kouzlo mu nelze upřít. Jak asi tušíte, dnes jeho cena zdaleka neodpovídá tomu, že byl vlastně tak trochu k ničemu, neboť prodat se má až za 150 tisíc dolarů, tedy asi 3,2 milionu Kč. Je tedy vlastně otázkou, zda byl kdysi hloupý ten, kdo ho koupil, nebo ten, kdo ho Citroënu prodal zpět...


Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 1 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 01Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 2 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 02Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 3 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 03Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 4 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 04Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 5 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 05Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 6 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 06Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 7 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 07Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 8 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 08Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 9 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 09Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 10 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 10Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 11 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 11Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 12 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 12Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 13 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 13Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 14 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 14Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 15 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 15Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 16 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 16Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 17 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 17Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 18 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 18Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 19 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 19Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 20 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 20Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 21 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 21Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 22 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 22Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 23 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 23Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 24 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 24Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 25 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 25Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 26 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 26Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 27 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 27Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 28 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 28Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 29 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 29Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 30 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 30Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 31 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 31Největší průšvih Citroënu byl taková osina, že firma auta vykupovala za dvojnásobek, tohle je předposlední, které přežilo - 32 - Citroen BX 4 TC XL0069 1987 2023 prodej 32
Citroën BX 4TC byl svého času zoufale neúspěšný jako soutěžní speciál i silniční raketa, dnes je to ceněná rarita. Tento kousek, jeden z asi 30 přeživších, je na prodej za 4,2 milionu Kč. Foto: RM Sotheby's, tiskové materiály

Zdroj: RM Sotheby's

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše