Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu

Už základ tohoto auta byl tak odvážný, že se s tím někteří vypořádávali docela obtížně. Když pak na jeho základě postavili cosi jako UFO, není divu, že se pro něj nikdo nehnal.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu

13.1.2020 | Mirek Mazal

Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu

/

Už základ tohoto auta byl tak odvážný, že se s tím někteří vypořádávali docela obtížně. Když pak na jeho základě postavili cosi jako UFO, není divu, že se pro něj nikdo nehnal.

Devadesátá léta lze považovat za začátek moderní éry automobilového designu a počátek epochy pokrokových technologií. Vývojáři si postupně začali uvědomovat výhody aerodynamických karoserií a jejich nápady pomáhaly zpracovávat stále častěji počítačové programy napojené na elektronické pomůcky, které dnes považujeme za samozřejmé.

Rozkvět nových postupů počátku 90. let dokonale připomíná Jensen One. Vůz dostal jméno po dánském průmyslovém designérovi Jacobovi Jensenovi z firmy Bang & Olufsen, který spolupracoval se známým návrhářem hodinek Maxem René na vývoji vozu založeném na Citroënu XM. Už sériový předchůdce modelu C6 není zrovna tuctové auto, ale René toužil dosáhnout ještě větší výstřednosti. „Když Max navrhl přetvořit existující vůz do podoby unikátního automobilu, nemohl jsem odolat pokušení ho vyrobit,“ uznal Jensen výjimečnost nových tvarů.

Výsledek pochopitelně budil vášně. Umělecky zaměření pánové použili vrcholně vybavený Citroën XM, k tomu vzali třílitrový šestiválec o výkonu 125 kW (170 koní), vyšli ze sériového stavu a přepracovali zejména boční části litbacku. Jak už to mezi volnomyšlenkáři bývá, dvojice designérů se pustila do úprav se vší odvahou a protáhli kryty kol až k zemi.

Publikum ohromili, v dobrém i zlém, a tak ctižádostiví tvůrci pokračovali dále. Do interiéru nasadili monochromatické displeje převzaté snad z vesmírného raketoplánu, nakonec celé auto z dálky evokuje UFO. Na dálku se tlačítky u obrazovek ovládaly například i zmíněné kryty kol zavěšených na hydropneumatickém podvozku.

Na řidiče čekalo i elektricky nastavitelné kožené křeslo na míru, i tento blahobyt si ale po celou dobu nabízení Jensenu One dopřáli všeho všudy dva lidé - více kusů hotového auta vyrobeno nebylo, protože o něj nikdo další nestál. Nakonec, při jeho vzhledu a ceně odpovídající dvojnásobku výchozího XM snad ani není divu.

Na Jensen One se tak skoro zapomnělo a není ani zcela jasné, kde se dnes kterýkoli z obou vyrobených kusů nachází. Poslední zmínka o jednom z nich se datuje pár let zpět, kdy byl v naprosto zuboženém stavu nabídnut v aukci na dánském veletrhu Bilmesse & Brugtmarked. Už vzhledem k jeho historické hodnotě můžeme doufat, že se jej dnes někdo alespoň pokouší dát do pořádku a jednoho dne jím znovu ohromí svět jako s automobilovou raritou svého druhu.


Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu - 1 - Jensen One historie 01Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu - 2 - Jensen One koncept foto prvni 01Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu - 3 - Jensen One koncept foto prvni 02Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu - 4 - Jensen One koncept foto prvni 03Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu - 5 - Jensen One koncept foto prvni 04Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu - 6 - Jensen One koncept foto prvni 05Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu - 7 - Jensen One historie konec lepsi 00
Jensen One se do vkusu zákazníků netrefil, třebaže autory (na poslední fotce je je Max René s tehdy i dnes dánským korunním princem Frederikem) nekonečně těšil

Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu - 8 - Jensen One historie konec lepsi 01Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu - 9 - Jensen One historie konec lepsi 02Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu - 10 - Jensen One historie konec lepsi 03Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu - 11 - Jensen One historie konec lepsi 04Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu - 12 - Jensen One historie konec lepsi 05Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu - 13 - Jensen One historie konec lepsi 06Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu - 14 - Jensen One historie konec lepsi 07Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu - 15 - Jensen One historie konec lepsi 08Nejfuturističtější auto 90. let nikdo nechtěl, z jednoho ze dvou zbyla jen hromada šrotu - 16 - Jensen One historie konec lepsi 09
Z jednoho ze dvou kusů je nyní jen hromada šrotu, před pár léty byla nabídnuta v aukci sběratelům

Zdroje: Via Retro, fructidor@Youtube

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše