Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás
8.2.2020 | Mirek Mazal
Možná si říkáte, že do vašeho života žádná F50 nevstoupila, protože jste žádnou nevlastnili, ale to se mýlíte. Tento kus se stal předlohou pro všechna oficiální připodobnění i veřejné prezentace a je skoro nemožné, že byste jej nikdy neviděli.
Až donedávna Ferrari F50 platilo za nemilovaný stroj mezi pěticí moderních superstrojů značky - 288 GTO, F40, Enzo i LaFerrari si sběratelé cenili o hodně více. Dnes to až tak neplatí, i F50 je vyhledávaným sběratelským artiklem prodávaným za ceny okolo 60 milionů Kč. Ani jeden obletovaný exemplář však nemůže konkurovat kusu, který zamířil do aukce a nikdo ho nakonec nechtěl.
Společnost Worldwide Auctioneers nabídla kupcům ve Scottsdale úplně první F50 představenou široké veřejnosti. Rudé Ferrari je prvním finálním prototypem s neobvyklým číslem 99999 ve svém VIN a má za sebou velmi bohatou kariéru. Nejdříve se F50 Berlinetta Prototipo, jak zní plný název vozu, představila na autosalonech v Ženevě nebo Tokiu a za volantem se postupně vystřídala řada motoristických celebrit od Nikiho Laudy přes Gerharda Bergera až po Jeana Alesiho. Opravdu privilegovaný stroj se stal předlohou zmenšených modelů společností Bburago, Maisto, Tamiya, Revell a dalších, stejně jako právě tato F50 hleděla na své obdivovatele ze všech oficiálních plakátů.
K propagačním účelům sloužila tato specialita až do konce 90. let, kdy byl vůz kompletně renovován a s homologací pro běžný provoz předán do vlastnictví Jacqua Swaterse, blízkého přítele samotného Enza Ferrariho, který mu ještě před svou smrtí prodej prvního kusu budoucího nástupce F40 přislíbil. Ten si jej nechal do roku 2007, kdy vůz koupil sběratel z Kalifornie. Od té doby zůstal v USA a do dnešního dne má najeto pouze 2 250 kilometrů.
Běžně neprodejné Ferrari má stejnou pohonnou jednotku jako ostatní kusy z edice 349 vyrobených exemplářů. Za kabinou hlasitě exceluje atmosférický dvanáctiválec o objemu 4,7 litru s výkonem 382 kW (520 koní) a 471 Nm. Manuál o šesti mechanických stupních stojí v cestě energii putující na zadní kola se samosvorným diferenciálem. Zrychlení na 100 km/h je otázkou 3,9 sekundy a maximální rychlost činí 325 km/h.
O auto tohoto stupně výjimečnosti by se sběratelé měli poprat, ale nestalo se, ve Scottsdale o něj nikdo nestál. Divíme se tomu, číslo 99999 je považováno za nejvýjimečnější ze všech výjimečných F50 a představy majitele o ceně nejsou až tak přehnané. Rezervní cenu z aukce neznáme, po neúspěšné aukci se ale auto objevilo v přímém prodeji za 3 300 000 dolarů, tedy asi 75 milionů Kč. Je to více, než u jiných F50, ale zase ne o tolik více, uvážíme-li historii tohoto stroje. Přes zlepšení svého renomé je zřejmě stále znát, že F50 v očích sběratelů neznamená tolik co F40 nebo Enzo.
Nejslavnější Ferrari F50 se v aukci ve Scottsdale neprodalo, F50 sběratele zjevně stále nebere tak jako jiné speciální modely značky
Zdroje: Worldwide Auctioneers, Classic Car Sales USA
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva