Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Někdo dostal na značky bojové vozidlo pěchoty. Ostatní se raději klidí z cesty
12.10.2018 | Mirek Mazal
Majitel říká, že na jde o jediné takové vozidlo na celém světě, které má homologaci pro běžný provoz. A není těžké tomu věřit, osmikolový přízrak vypadá na silnici vážně nepatřičně.
Americký podnikatel Ted Yadlowsky se našel v provozování půjčovny armádních automobilů. Po vlastnictví klasických off-roadů na bázi Hummeru se chtěl odlišit od konkurence a pořídil si jedinečný kolos určený do reálných bitev. Něco takového lze z armádních přebytků získat celkem snadno, Ted si ale dokázal pro tuhle věc zajistit homologaci pro provoz na běžných silnicích. A má tak zcela jedinečnou záležitost.
Jde o obojživelný stroj zvaný GPV Colonel 8x8x8. Mohutný kolový obrněný transportér pochází od michiganské společnosti GPV se sídlem v New Haven. Ta se soustředí na taktická vozidla střední velikosti, mezi která spadá i agresivně vyhlížející Colonel. V roce 2004 několik kusů testovala americká armáda se zájmem o nasazení do válečných operací.
Varianta 8x8x8 má bojovou hmotnost 24,5 tuny, na délku měří 8,11 metru a dokáže kamkoliv dopravit maximálně 16 vojáků v plné polní. Na zpevněném povrchu dosahuje maximální rychlost 101 km/h, takže nejde o žádného šneka.
Pancéřový trup poskytuje ochranu ze všech směrů. Výrobní proces umožňuje složit kabinu z několika materiálů, není problém vybrat například tlustý hliník anebo užší vrstvu titanu v závislosti na požadavcích zákazníka na plnění úkolů. Základna vozu ve tvaru V odklání výbuch do stran kvůli minimalizaci poškození protitankovými minami. Vstup do interiéru je možný z několika stran přes dveře nebo poklop u řidiče. Výrobce samozřejmě umí provést takové úpravy, aby vyhovovaly různým zbraním.
Přední část posádky nabídne místo až šestici osob. Průchod kolem motorového prostoru vede dozadu k části pro pasažéry. Sedadla řidiče a velitele jsou výškově stavitelná, ovládání zahrnuje sklopný teleskopický volant, pedály a parkovací brzdu, které jsou přizpůsobitelné jízdě vlevo i vpravo.
Přehled okolo je možné udržovat pomocí panoramatických periskopů. Dále má posádka uvnitř k dispozici čtyři termo- a čtyři běžné kamery. Dvě ploché obrazovky zobrazují současně čtyři pohledy kamer, a to pomocí rozděleného displeje nebo jednolitého zobrazení dle výběru. Colonel je kromě jiného vybaven armádním přijímačem GPS, systémem sledování údržby vozového parku a palubním počítačem. Na obrazovkách se mohou zobrazit záznamy o servisu nebo uživatelské příručky v případě nouze. Součástí je kompletní diagnostický systém pro provoz a údržbu obrněného vozidla.
Nákladový prostor pojme až deset sedících osob, posádka i cestující mají k službám klimatizaci s topením ovládané sólo oddělenými přepínači. Colonel může mít jako výbavu filtrační systém s uhlíkovou jednotkou pro případ nasazení chemických zbraní. Na odvrácení bezprostředního ohrožení slouží střílny, které mohou být otevřeny do úzkých nebo širokých rozměrů, aby vyhovovaly různým velikostem zbraní vojáků.
Každé z osmi dvacetipalcových kol je vybaveno nezávislým zavěšením, které umožňuje udržovat vysokou rychlost jízdy po nerovném povrchu a poskytuje hladké manévrování na svazích o maximálním sklonu 54 procent. Aktivní pneumatické zavěšení snadno zvýší či sníží světlou výšku podle náročnosti terénu. Centrální systém dofukování pneumatik vybaven dvěma vzduchovými průchody místo jednoho pro rychlejší přísun vzduchu do gum.
Zákazníci půjčovny se mohou těšit z dieselového šestiválce Caterpillar C7 o výkonu 261 kW (355 koní) s pětistupňovou automatickou převodovkou. Pohonná soustava má vlastní chladicí systém. Tři palubní palivové nádrže mají kapacitu 568 litrů nafty, což prý umožňuje zvládnout cestu dlouhou více než 1 449 kilometrů. Navíc je v útrobách schovaný malý tříválcový diesel (16 kW alias 21 koní) jako zdroj energie pro vytápění a klimatizaci. Může také dobíjet hlavní baterie motoru, pokud jsou vybité.
Zákazníci se nemusí bát brodění, protože každý GPV Colonel 8x8x8 je obojživelný. Integrované lopatky chrání řidiče před vlnami, které se valí přes přední část stroje. Automatické čerpadlo samo odstraňuje veškerou nahromaděnou vodu. V obojživelném režimu je rychlost vozidla 5,6 km/h.
Parametry klasického obrněného transportéru patří na minová pole, ne na dálnici. Přesto se Ted Yadlowsky hrdě chlubí novým přírůstkem i v běžném provozu. Nemá sice bojeschopnou konfiguraci, ale to se na první pohled nepozná, a tak se mu na silnici každý rychle klidí z cesty. Pořízení ani provoz takového stroje jistě nebudou levné, za jeho volantem ale zažijete pocit nadřazenosti, o kterém si i majitelé největších SUV mohou nechat jen zdát...
GPV Colonel 8x8x8 má světla, blinkry, mlhovky, registrační značky a může oficiálně na silnici, i když na to nevypadá
Zdroj: Barcroft Cars
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před hodinou - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 3 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 4 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 5 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 18:17 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis