Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Některé děti se líbí jen svým rodičům. Toto auto si teď za 18 milionů koupil jeho tvůrce
19.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nechceme říci, že je ošklivé nebo úplně nezajímavé, tak velké peníze ale mohl za 13 let starý koncept novodobé Cobry zaplatit jen jediný člověk - jeho autor.
V roce 2003 začal Ford přemýšlet, jakým vozem ve své nabídce nahradí supersportovní GT. To může z dnešního pohledu působit podivně, však první novodobé GT osazené 5,4litrovým přeplňovaným osmiválcem tehdy sotva mířilo do prodeje. Ve světě aut je ale třeba myslet vždy nejméně o jeden krok kupředu, však kompletní vývoj nového automobilu trvá několik let. Proto se také v lednu 2004 na autosalonu v Detroitu ukázal koncept Ford Shelby Cobra, který měl předznamenat budoucí náhradu GT.
Divize Advanced Product Creation strávila stavbou konceptu pět měsíců, přičemž svou kreaci založila na modifikovaném šasí zmiňovaného Fordu GT. Pod přední kapotu instalovala zcela novou pohonnou jednotku, a sice 6,4litrový desetiválec. Ten se obešel bez kompresoru i turbodmychadla, přičemž na zadní kola posílal skrze šestistupňovou převodovku Ricardo 614 koní a 680 Nm točivého momentu.
Teoretické maximum mělo činit 418 km/h, což se vzhledem k dostupnému výkonu zdá trochu příliš, ale to nyní neřešme, realitu se stejně nikdy nedozvíme. Ford tedy koncept učinil plně funkčním a tedy pojízdným, ovšem nejvyšší rychlost v rámci bezpečnosti omezil na 160 km/h. A vzhledem k tomu, že už na trojku auto bylo schopné jet přes 200 km/h, bylo možné k potenciálu této Cobry jen přičichnout. Zrychlení pak nebylo udáváno vůbec, nicméně s ohledem na zpřevodování bylo možné dosáhnout stovky již na jedničku a pravděpodobně do čtyř sekund.
Zkrocení daného potenciálu dostaly na starosti odvrtávané brzdy Brembo s kotouči o rozměru 356 milimetrů vpředu a 335 mm vzadu. To z dnešního pohledu nevypadá příliš působivě, nicméně je třeba si uvědomit, že vůz váží jen 1 395 kg. Navíc je kratší než Mazda MX-5, na délku mu totiž naměříme 3 947 mm, na šířku 1 905 mm a rozvor má 2 540 mm.
Na nízkém těžišti se podílí absence střechy, nenajdete zde dokonce ani žádná boční okna či audio systém. Podle dnes již zesnulého Carrolla Shelbyho, jehož legendární Cobru měl tehdy nový koncept vzkřísit, šlo ovšem o záměr. „Takový je zkrátka vzorec. Je to masivní motor usazený v titěrném lehkém voze.“
Z pohledu techniky se novodobá Cobra dočkala v Detroitu pozitivního ohlasu, k designu ale mířily o poznání rozporuplnější reakce. Nechceme říci, že tohle auto je ošklivé, ke krásnému má ale opravdu daleko. Plány na sériovou výrobu tedy letěly pod stůl a koncept pak byl ukryt před zraky veřejnosti až do letošního roku a nedávno byl nabídnut na aukci GAA Classic Car v Greensboro v Severní Karolíně.
Prodal se za neskutečných 825 000 USD, tedy lehce přes 18 milionů Kč. To jsou obrovské peníze zaplacené za napůl funkční koncept, který nemůže na silnice a vypadá... jak vypadá. Ano, je to unikát a kus historie, ale i takových aut je a podobné sumy za něj placeny nejsou. Ptáte se tedy, kdo mohl zaplatit za vůz tak moc? Jeho tvůrce, Chris Theodore. Inu, rodičům se jejich děti líbí vždy a snad je to tak i dobře...
My už jen dodáme, že Theodore chce vůz dostat na registrační značky, což je nepochybně bohulibý záměr. Předem sice přiznává, že to nebude lehký úkol, neboť koncepty nemohou být pro běžný provoz zaregistrovány, nicméně spojitost s již homologovaným GT by mu měla usnadnit práci. Tak třeba se jednou i těch 418 km/h v praxi dočkáme.
Ford Shelby Cobra Concept opravdu není hezké auto a cenu 18 milionů korun může mít snad jen pro jediného člověka na světě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 5 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 6 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 8 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 9 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 22:32 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis