Nürburgring a jeho mýtus, část třetí: až k slávě dnešních dnů

Navzdory všemožným patáliím letos Nürburgring ve zdraví oslaví 85. narozeniny. Kudy vedla cesta k jeho současné slávě?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nürburgring a jeho mýtus, část třetí: až k slávě dnešních dnů

8.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Nürburgring a jeho mýtus, část třetí: až k slávě dnešních dnů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Navzdory všemožným patáliím letos Nürburgring ve zdraví oslaví 85. narozeniny. Kudy vedla cesta k jeho současné slávě?

Jako mávnutím čarovného proutku se na Nürburgring vrací formule 1. Tentokrát je ale Nordschleife ze hry, jede se pouze na nové části a vítězství získává Alain Prost před Michelem Alboretem a Nelsonem Piquetem. Niki Lauda je čtvrtý. Mezitím na Severní smyčce probíhají úpravy a úžasné bitvy, zcela ovládané flotilou Porsche 956. Za volantem jednoho z nich dokáže v roce 1983 Stefan Bellof jako první a zatím i poslední člověk objet Nürburgring průměrnou rychlostí přes 200 km/h, když v tréninku zvládne Nordschleife za nepředstavitelných 6 minut a 11,13 sekundy.


Dosud nepřekonaný rekord zajel Stefan Bellof v roce 1983

Ne že by to nějak snižovalo jeho výkon, ale Severní smyčka je v té chvíli poněkud kratší. Malé přemostění ji zkrátí na 20 832 metrů. Jde o výsledek změn z přelomu let 1982 a 1983. Navíc jsou vytvořeny výběhové zóny v zatáčkách Aremberg a Brünnchen, kde byla dosud pouze svodidla, a po celé délce dráhy se opravují výmoly a skoky. Jižní smyčka dále ztrácí na významu. Od roku 1984 je její část využita pro nový okruh a některé úseky se mění na veřejné silnice. Až do roku 2005 je využívána při srazech historiků.

Ačkoli nový okruh bezpochyby přispěl k záchraně původní tratě z roku 1927, má i hodně radikálních odpůrců z řad konzervativního jádra. Vymýšlí pro něj ne zrovna lichotivá jména jako The Green Party Ring nebo Ersatzring, doslovně Záložní nebo Náhradní okruh. Plní sice všechny bezpečnostní standardy, ale pro některé Němce a další příznivce jednosměrné okresky prostě nemá charakter ani duši. Parádní atmosféru Severní smyčky pořád udržují vytrvalostní podniky a na začátku 90. let diváky zvedají obrazně i doslovně řečeno ze zadků speciály německého mistrovství cestovních vozů DTM.


Na začátku 90. let si to na Nordschleife rozdávaly Mercedes s BMW v seriálu DTM

Vzrušení, nebezpečí a zábava v jednom obrovském motoristickém koktejlu jsou i dnes těmi ingrediencemi, které na Nürburgring lákají davy a způsobily, že okruh v pohoří Eifel se stal živoucí legendou a fenoménem. Je zajímavé, že částečně za to může i internet a rozmach dostupné videotechniky. Dost dobře si nevzpomínám, ve kterém roce to bylo, ale tipl bych to na druhou polovinu 90. let, kdy jsem poprvé na internetu s nechápavým výrazem koukal na slavnou jízdu Stefana Rosera ve žlutém Porsche 930 Ruf CTR z roku 1987.


Jízda s vozem Ruf CTR „Yellowbird” rovněž patří do zlatého fondu nezapomenutelných záběrů

Přibližně ve stejné době, kdy Roser drtil devětsetjedenáctku Yellowbird si v Porsche patrně jako první uvědomili, jak obrovský marketingový potenciál se může ukrývat v prostém videozáznamu v podstatě rutinního testování. Asi proto se na začátku 90. let po prezentaci modelu 964 Turbo objevuje propagační snímek, téměř dokonalý osmiminutový příklad virální reklamy, od níž se jen stěží dají odtrhnout oči a která se o zvýšení povědomí o značce postará spolehlivě více, než mnohasetmilionová reklamní kampaň. Přesné pořadí těch, kteří si chtěli mezi prvními utrhnout kousek slávy Ringu a použít jej jako reklamu k novému vozu, neznám. Obecně se za první příklad použití času ze Severní smyčky v oficiálních propagačních materiálech značky považuje jeho uvedení v katalogu Porsche 911 996 GT3, později se s ním ohánělo i BMW v případě M3 E46. Možná si ale vzpomenete i na starší případy...


Porsche pravděpodobně jako první využilo záznam jízdy modelu 964 Turbo na Nordschleife k marketingovým účelům

To byly začátky, dnes je situace spíše opačná a pomalu přivedena do absurdního extrému. Kdo netestuje na Nürburgringu, jakoby ani nebyl. Automobilky sem jezdí s luxusními limuzínami, kombíky nebo kabriolety, zkrátka vozy, které místo toho, aby se držely svých hodnot a zaměření, se snaží získat cejch Nordschleife jako ryzí punc sportovnosti, bez ohledu na jízdní návyky průměrné klientely. Ne že by bylo něco špatného na zkouškách na trati, která více než kterýkoli jiný okruh napodobuje skutečné silnice. A konec konců bychom neměli zapomínat ani na to, že jedním z hlavních poslání Nürburgringu bylo nabídnout automobilkám prostor k testování. Jenže otřelé „všeho moc škodí” začíná platit i zde. Říct v současnosti „vyvíjíme na Nordschleife” nemá ani zdaleka tu váhu co kdysi, tím spíš, když se podíváte, jak ta auta v tom skutečném světě fungují. To už je ale zcela jiný příběh.

Pokud se chcete vypravit na Nordschleife v její dnešní podobě, nebo jízdu po ní prožít i jinak než skrze některé z přiložených videí, určitě si projděte i našeho průvodce 'Ringem. Ten vás s tratí a tím, co na ni lze prožít, seznámí hlavně po praktické stránce.


Na Youtube občas narazíte na malé poklady - zde je kompletní dvouhodinový záznam závodu F1 na Nürburgringu z roku 1971

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše