Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Po 22 letech byl nalezen vzácný příbuzný velkých Opelů, schoval ho sám majitel
28.9.2020 | Petr Prokopec
Co také může vést k tomu, že někdo výjimečné auto po pár letech a ujetí pár desítek tisíc km raději zavře do garáže a už s ním nikdy nevyjede? Třeba strach před odcizením, jako v případě tohoto Holednu Commodore VK Gr. A.
Australský Holden sice do konce svých dnů spadal mezi značky koncernu GM, dřívější provedení modelu Commodore (v poslední iteraci šlo už jen o přeznačkovaný Opel Insignia) ale v Evropě nikdy nebyla oficiálně k mání. Jejich věhlas však přesáhl i břehy nejmenšího kontinentu a faktická spojitost s Opely Senator a Commodore jej jen umocnila. Řada lidí tak po jeho vlastnictví toužila i proto, že často bylo možné spárovat výkonný osmiválec pod přední kapotou s pohonem zadních kol. Přesně o takovém provedení si dnes povíme trochu více, v jedné garáži v Sydney byl totiž po více než dvacetiletém stání nalezen vzácný homologační speciál skupiny A z roku 1985. A jakkoliv na to nevypadá, jeho hodnota je neskutečná.
Nalezeným autem je Holden Commodore VK, který sdílí vzhled s pozdějšími provedeními původního Opelu Senator, v provedení Group A. Vůz vešel ve známost hlavně pod přezdívkou Blue Meanie (Modrý mizera), za čímž stojí hlavně modrý lak, ve kterém bylo vyvedeno všech 500 exemplářů. Tento je třístýšedesátýsedmý v pořadí, přičemž od zmíněného roku 1985 najel pouze 44 666 km. Oficiálně pak měl pouze jediného majitele, jakkoliv realita je poněkud komplikovanější. První majitel totiž zrovna procházel rozvodem, a proto vůz uschoval v garáži svého kamaráda.
Je otázkou, nakolik špatné měl majitel vozu právníky a nakolik jeho bývalá žena dobré, nicméně po roce vlastnictví, během kterého najezdil okolo 18 tisíc kilometrů, neměl na splátky. Nakonec se tedy domluvil se svým kamarádem, u kterého byl Holden uschován, že leasing i vůz převezme. Jeho jedinou podmínkou ovšem bylo, že nebude zapsán do registru. Limitovaný vůz tak oficiálně zůstal dodnes napsaný na původního majitele, i když fakticky mu dekády nepatří.
Nový vlastník užíval Holden pravidelně až do roku 1998, než i on začal mít potíže se stále dražším pojištěním. A neplatit ho nechtěl, protože měl pocit, že na limitovaný Commodore mají políčeno zloději. „Každý mne následoval nebo zkoušel následovat domů. Musel jsem tedy jezdit na policejní stanici a předstírat, že jdu dovnitř, než jsem mohl jet domů. Na konci toho všeho jsem z toho byl tak zoufalý, že jsem auto dal do garáže, zablokoval přístup, a tam i zůstalo,“ vysvětlil už dříve osud auta jeho dodnes poslední uživatel.
Auto tedy bylo nalezeno na místě, kde bylo před 22 lety odstaveno a jeho nový vlastník jej chce vrátit zpátky na silnice. Jde o Harryho Christiana, majitel společnosti Muscle Car Sales, která zajistí i jeho renovaci. Christian přitom již uvedl, že prakticky ihned, co se nález vozu rozkřikl, dostal nabídky na odkup za 180 či 190 tisíc australských dolarů (cca 2,95 až 3,11 mil. Kč). Všechny ale odmítl s tím, že na prodej nespěchá. Zapotřebí jsou totiž ještě některé restaurační práce, poté by nicméně hodnota vozu měla ještě výrazně narůst.
Oproti standardnímu Holdenu Commodore dostala limitovaná edice do vínku lehce modifikovaný bodykit s výrazným zadním spoilerem či 16palcová litá kola. Ta nicméně byla původním majitelem nahrazena doplňkovými disky Momo, jakkoliv originály jsou stále k dispozici. Kvůli pravidlům skupiny A pak musel být objem motoru snížen z 5 044 na 4 987 kubických centimetrů, na výkonu se to ale neprojevilo.
Pohonná jednotka tak produkuje 267 koní a 418 Nm, jež má na starosti čtyřstupňová manuální převodovka. Stejně jako v případě kol však také v tomto případě dostáváte ještě druhou skříň, a sice pětistupňovou. S tou první Holden zvládá zrychlit z klidu na stovku za rovných 7 sekund a dosahuje nejvyšší rychlosti 215 km/h. Mimo to dá čtvrtmíli za 15 sekund, což je na 35letý vůz velmi slušné.
Motor se od onoho roku 1998 neotočil, před prodejem tedy nejspíše dojde na jeho vymontování rozložení a vyčištění. Renovace čeká rovněž podvozek, lak nicméně i přes vrstvu prachu působí zachovale. Totéž pak lze říci o interiéru, kam se nastěhovala sportovní sedadla Scheel či volant Momo. Stejně jako rádio se dvěma reproduktory, které je v podstatě jediným luxusním prvkem jinak sportovně koncipovaného speciálu.
Tento Holden by asi většinu Evropanů nezaujal, pro Australany jde ale nicméně o něco jako národní poklad. Jeho hodnota tomu odpovídá. Foto: Muscle Car Sales@Facebook
Zdroj: Muscle Car Sales@Facebook
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 39 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 4 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22