Podívejte se, co zbylo z úžasného sídla kdysi slavné automobilky AMC, brzy bude srovnáno se zemí

Je to působivá stavba, která kupodivu přežila i samotnou automobilku, světlé zítřky ale už vyhlížet nemůže. Dominanta svého druhu chátrá opuštěná všemi a radnice se na její zkázu nechce dále jen tiše koukat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Podívejte se, co zbylo z úžasného sídla kdysi slavné automobilky AMC, brzy bude srovnáno se zemí

4.1.2022 | Petr Prokopec

Podívejte se, co zbylo z úžasného sídla kdysi slavné automobilky AMC, brzy bude srovnáno se zemí

/

Foto: AMC

Je to působivá stavba, která kupodivu přežila i samotnou automobilku, světlé zítřky ale už vyhlížet nemůže. Dominanta svého druhu chátrá opuštěná všemi a radnice se na její zkázu nechce dále jen tiše koukat.

Detroitu se neřekne jinak než Motor City. O tuto přezdívku se zasloužili Henry Ford a Ransom Olds, kteří stvořili skutečné automobilové město. Důvody, proč se tak stalo zrovna ve státě Michigan, nemusíme hledat příliš dlouho. Ford se narodil na místní farmě, Olds se sem v roce 1889 nastěhoval. Oba se pak začali věnovat výrobě automobilů, jakkoliv na to šli každý jinak. Ford zavedl pásovou výrobu, díky které ceny aut razantně klesly. Olds jakožto zakladatel Oldsmobilu pro změnu značnou část výroby zadal subdodavatelským firmám.

Tímto způsobem se do hry postupně zapojila celá řada dnes již kultovních osobností. Jedním z Oldsových dodavatelů byl Henry Leland, jenž posléze založil značky Cadillac a Lincoln, stejně jako Benjamin Briscoe, který stál u zrodu Buicku. Ford pak pro změnu na financování svého podniku použil peníze bratrů Dodgeových, kteří v roce 1915 založili firmu nesoucí jejich vlastní jméno. Detroit se tak rázem stal místem, kde byly zavedené dodavatelské řetězce a kde nebyl problém sehnat dostatek kvalifikovaných zaměstnanců.

V roce 1924 branži a tím i městu dominovaly tři značky, Ford, General Motors a Chrysler, Detroit ale byl domovem mnoha dalších výrobců. V 50. letech minulého století však sláva motoristického města začala pohasínat. Jako první zkolaboval Packard, který v roce 1958 natrvalo uzavřel krám. Následně se Detroit začal stávat centrem rasových nepokojů, k tomu Spojené státy v 70. letech zasáhla ropná krize. Jen málokdo si tak mohl dovolit velké domácí křižníky, které se zde vyráběly.

Další velkou ranou pro město byla globální ekonomická krize v roce 2008, kvůli které byly Chrysler a GM nuceny vyhlásit bankrot. Sice pak došlo k reorganizaci obou automobilek, Detroit však zasáhla rána, která se dosud nezacelila a o ochranu před věřiteli muselo v roce 2013 zažádat i samotné město. Od té doby se jeho finanční situace sice zlepšila, mimo jiné i díky Fordu, který se zavázal k reorganizace známého Michiganského centrálního nádraží, ovšem nálepka Motor City pozvolna mizí.

Další hřebíček do rakve zašlé slávy bude představovat demolice ústředí automobily AMC (American Motors Corporation), které se nachází na Plymouth Road. Původně areál rozléhající se na 56 akrech začala budovat společnost Electric Refrigeration Corporation, která se posléze přejmenována na Kelvinator Company. Ta ve 20. letech ovládala prakticky celý americký trh s lednicemi, ovšem v roce 1936 zamířila i do jiných sfér, neboť pohltila automobilku Nash Motors.

O dalších 18 let později došlo na další akvizici, firma Nash-Kelvinator se totiž spojila se značkou Hudson Motor Car Company a zformovala již zmíněné AMC. Svého času šlo o největší korporátní sloučení v Americe, pod které mimo jiné spadal i Jeep. Dlouhého trvání však tato společnost neměla, neboť ji nejprve začal přebírat Renault. Ani tomu se však nevyhnuly finanční potíže, jež vyvrcholily vraždou tehdejšího šéfa značky Georgese Besse.

Po jeho smrti nakonec veškeré akcie AMC odkoupil Chrysler, kterého ovšem zajímal pouze Jeep a firemní továrny. American Motors Corporation nechal zkrachovat, v roce 2009 pak Chrysler kvůli reorganizaci a bankrotu musel prodat i slavné sídlo. Aktuálně jej vlastní developerská firma NorthPoint Development, jež celý areál srovná se zemí a na jeho místě vystaví nový komplex s průmyslovými budovami.

Starosta města Detroit Mike Duggan uvedl, že radnice „již byla znechucena koukáním na tu porno-ruinu“ a nyní doufá, že nový areál zaměstná 300 až 400 lidí z nových dodavatelských firem. Zda se tak ovšem skutečně stane a zda se Detroitu znovu začne oprávněně přezdívat Motor City, je pro tuto chvíli velkou neznámou.


Podívejte se, co zbylo z úžasného sídla kdysi slavné automobilky AMC, brzy bude srovnáno se zemí - 1 - AMC Gremlin Pacer tovarna stav 2022 01Podívejte se, co zbylo z úžasného sídla kdysi slavné automobilky AMC, brzy bude srovnáno se zemí - 2 - AMC Gremlin Pacer tovarna stav 2022 02Podívejte se, co zbylo z úžasného sídla kdysi slavné automobilky AMC, brzy bude srovnáno se zemí - 3 - AMC Gremlin Pacer tovarna stav 2022 03
AMC je známé třeba díky svérázně vyhlížejícímu modelu Gremlin... Foto: AMC

Podívejte se, co zbylo z úžasného sídla kdysi slavné automobilky AMC, brzy bude srovnáno se zemí - 4 - AMC Gremlin Pacer tovarna stav 2022 04Podívejte se, co zbylo z úžasného sídla kdysi slavné automobilky AMC, brzy bude srovnáno se zemí - 5 - AMC Gremlin Pacer tovarna stav 2022 05Podívejte se, co zbylo z úžasného sídla kdysi slavné automobilky AMC, brzy bude srovnáno se zemí - 6 - AMC Gremlin Pacer tovarna stav 2022 06
...či podobně pojatému Paceru, který se vyráběl v letech 1975 až 1979. Kromě USA a Mexika byl tento vůz k mání také v Evropě. Foto: AMC

Zdroj: The Detroit News

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.