Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou

(+ video) Porsche v 70. letech začalo experimentovat s rallye a bylo jen kousek od úspěchu v East African Safari Rally. Snahy zhatil velký kámen.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou

8.7.2014 | Marek Bednář | 1 příspěvek

Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Porsche v 70. letech začalo experimentovat s rallye a bylo jen kousek od úspěchu v East African Safari Rally. Snahy zhatil velký kámen.

V případě okruhových závodů je jen málo značek, které by se mohly z historického hlediska měřit se značkou Porsche. Zuffenhausen však nezůstával na asfaltu, experimentoval například i se soutěžemi, jak ukazují i vozy 953 a 959, které v 80. letech dokonce zvítězily v Rallye Paříž-Dakar.

Archiv muzea Porsche odhaluje po devětsetjedenáctce s motorem V8 a prvním 911 Turbo další ze svých klenotů: rallye verzi Porsche 911 SC „Safari” z roku 1978, které bylo jedním z předchůdců zmíněných strojů.

Název Safari není samoúčelný - dva vozy 911 SC se v roce 1978 účastnily East African Safari Rally, nejnáročnější soutěže v tehdejším kalendáři. Jeden z nich dokonce dlouho vedl, ale před koncem trefil velký kámen, který nebyl přes bláto vidět, a vedení ztratil. Přesto po opravě dohnal většinu ztráty a umístil se druhý, za o mnoho pomalejším Peugeotem 504.

Změny pro použití na náročných erzetách jsou na první pohled patrné - vůz má světlou výšku 28 centimetrů a má obuty šotolinové pneumatiky. K tomu přibyly závodní tlumiče a tlustý hliníkový plech jako ochrana podvozku. Dopředu se nastěhoval ochranný rám a tři přídavné světlomety, do interiéru zase přibyla ochranná klec. Všechno ostatní se ale stěhovalo pryč v rámci co největších úspor hmotnosti - jako v každém rallye voze tam byla jen dvě sedadla, pásy, volant a nutné ovládací prvky. Přes 110litrovou kapacitu palivových nádrží auto na váze ukázalo jen 1 200 kg.

V 70. letech byl v rallye ještě běžný pohon zadních kol a Porsche 911 SC nebylo výjimkou. Mezi nimi pracoval mechanický samosvor, kterému plochý šestiválec o třech litrech objemu dodával 250 koní přes manuální převodovku. Těžký motor nad zadní částí auta byl v tomto případě výhodou - zajišťoval zadním kolům mnohem lepší trakci. Maximální rychlost se pohybovala okolo dvou set kilometrů v hodině na šotolinových cestách.

Přesně ten vůz, který trefil onen kámen ve zmíněné Safari Rallye a v důsledku toho ztratil vedení, stojí v archivu Porsche a můžete jej vidět na přiloženém videu. A právě na něj také nejspíš má navázat už dříve probíraná nová 911 Safari...


Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 1 - Porsche 911 Safari Rally 1978 01Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 2 - Porsche 911 Safari Rally 1978 02Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 3 - Porsche 911 Safari Rally 1978 03Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 4 - Porsche 911 Safari Rally 1978 04Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 5 - Porsche 911 Safari Rally 1978 05
Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 6 - porsche archiv 1978 911 sc 01Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 7 - porsche archiv 1978 911 sc 02Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 8 - porsche archiv 1978 911 sc 03Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 9 - porsche archiv 1978 911 sc 03aPorsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 10 - porsche archiv 1978 911 sc 03bPorsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 11 - porsche archiv 1978 911 sc 04Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 12 - porsche archiv 1978 911 sc 05
Jen malý kousek chyběl vozu Porsche 911 SC "Safari", aby v roce 1978 vyhrál East African Safari Rally

Marek Bednář

Diskuze 1 příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.