Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Pozadí vzestupu a pádu ex-šéfa VW. Rodina na něj řekla pozoruhodné věci
17.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Němcům se podařilo dosud nebývale detailně zdokumentovat historii VW a vliv Ferdinanda Piëcha na ni. Dnes večer to odvysílají, leccos víme už teď.
Pokud pro vás jazyková bariéra nepředstavuje problém, měli byste dnes večer ve 20:15 usednout k televizním obrazovkám a naladit si německou televizní stanici ZDF. Právě ta odvysílá premiéru dokumentu The Volkswagen Story, za kterým stojí Manfred Oldenburg a Annebeth Jacobsen. A pokud je pro vás vysílání ZDF nedostupné nebo ona jazyková bariéra problém představuje, řekneme vám to nejzajímavější už teď my.
Zmíněná dvojice v tomto pořadu mapuje vznik koncernu od samotného počátku až po dnešní dny, a to hlavně díky svědectvím rodin Porsche a Piechů. Řeč přijde i na kauzu Dieselgate, dokument se ale nesoustředí ani tak na tento skandál, jakožto spíše na mocenský boj, který v koncernu zuří pomalu od chvíle, kdy se dcera Ferdinanda Porsche v roce 1928 vdala za Antona Piëcha. Společně měli čtyři děti, z nichž nejznámějším se stal Ferdinand. Ten nejprve brousil ostruhy u Porsche, než přestoupil k Audi. Stalo se tak poté, co se celá rodina domluvila na tom, že se žádný její člen nebude podílet na každodenních operacích.
Piëch to respektovat nehodlal, rodina mu ale klacky pod nohy neházela. Od začátku se profiloval jako velmi schopný člověk a jako vystudovaný technik se postupně zasadil o řadu úspěchů Porsche a Audi nejprve na sportovním a později i obchodním poli. Jeho bratranci nesoucí příjmení Porsche se jen vezli, a tak vlastně není překvapivé, že Ferdinand v roce 1970 na rodinném setkání prohlásil: „Já jsem divoká svině, vy jste jen domácí prasátka.“ Chtěl tím naznačit, že zatímco ostatním létají pečení holubi do úst, on musí tvrdě dřít. Mocenský boj mezi oběma klany tím však neodstartoval, jen se rozhořel naplno.
Piëch byl totiž rodinou Porsche přehlížen od počátku. Nikoliv však pro své schopnosti, těch si byli ostatní dobře vědomi, ale kvůli „špatnému“ příjmení. Jak proto v dokumentu uvádí Wolfgang Porsche, jeho otec Ferry (bratr Louisy) měl na na popud svého poradce Ferdinanda adoptovat, tím rozbouřené vody uklidnit a zajistit tak, že Piëch bude pracovat ve prospěch obou rodin, nikoli jen jedné. Porsche to ale odmítl. Odvětil: „Již mám čtyři syny, nepotřebuji dalšího.“
I tato událost se měla podepsat na Piëchově charakteru. Na jedné straně tak sice dokázal úžasné věci na poli techniky a byl to především on, kdo vybudoval největší automobilové impérium na světě. Na straně druhé „si však zničil život, a to kvůli způsobu, jakým nakládá s lidmi,“ dodává Ferdinandův bratranec Wolfgang. Na mysli tím přitom nemá jen určitou tvrdost a bezohlednost vůči zaměstnancům či obchodním partnerům, kterou svého času popsal Bob Lutz, ale i chování k ostatním členům rodiny.
V dokumentu tedy zazní i to, že Piëch měl krátký poměr se ženou jednoho svého bratrance z rodiny Porsche. Nikoliv však kvůli oné ženě, nýbrž jen proto, aby dokázal svou moc nad osudy jiných. Není tedy vlastně překvapivé, že se dozorčí rada, ve které Wolfgang rovněž sedí, na jaře 2015 otočila využila příležitosti, k Ferdinandovi se otočila zády a místo toho ve sporu s ním podpořila Martina Winterkorna.
Do značné míry šlo o odvetu za rok 2008, kdy se Porsche pokusilo převzít celý koncern VW Group. Nikoliv však čistě, což nakonec vedlo k zatýkání a takřka pádu značky na dno propasti bankrotu. Místo toho, aby tedy automobilka z Zuffenhausenu převzala wolfsburgský moloch, stal se pravý opak a Piëch si připnul na opasek další skalp.
„Ferdinand nasypal písek do převodovky. To nebylo nutné,“ dodává dnes Wolfgang s tím, že kroky z posledních let Piëch jen ničí svou celoživotní práci. Přesto poněkud smířlivě naznačuje, že by rád konečně nastolil v rodině mír. „Protože pokud táhneme za jeden provaz, jsme neskutečně silní.“ Dá se ovšem předpokládat, že Piëch podávanou ruku nepřijme. I proto ostatně svůj podíl prodal raději svému bratrovi než bratranci, který je nyní nepřímo největším akcionářem Volkswagenu.
Jsou to skutečně pozoruhodné věci. Pokud máte možnost, celá The Volkswagen Story stojí za zhlédnutí.
Mocenský boj v koncernu VW Group mezi rodinami Piëchů a Porsche je odvěký...
...přičemž Ferdinand Piëch, tvůrce současného impéria, jej již víceméně prohrál. I když v něm celý život měl navrch
Svůj podíl přitom prodal svému bratrovi Hansi-Michelovi, který je nyní největším akcionářem koncernu...
...ten ale povede jeho bratranec Wolfgang Porsche, který si s ním na druhou stranu rozumí mnohem lépe než s Ferdinandem
Zdroj: ZDF
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024 - Ford dál mění své nesmyslné elektrické plány, odpískal další model, který u lidí nemohl obstát
21.3.2024 - Dnes už neprodávaná vlajková loď Fordu v bazarech láká cenami, jsou až směšně nízké
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva