Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Před 39 léty vznikla Formule 1 bez odpružení kol, byla překvapivě rychlejší
13.7.2019 | Petr Miler
Napadlo by vás ve snaze o zrychlení auta zbavit jej odpružení kol? Brity to kdysi napadlo a kupodivu uspěli, do závodu ale jejich stroj nikdy zasáhnout nemohl.
Už několikrát jsme na našich stránkách vzpomínali na zlaté časy, kdy ještě Formule 1 byla neředěnou zábavou. Třeba když mladý Ayrton Senna drtil v deštivém Monaku své soupeře, Schumacher si hrál s manuálem v Monze, Formule mohly mít hodně přes tisíc koní a na tratích si to v mnohem uvolněnějším prostředí rozdávaly takové legendy jako Alain Prost, Nigel Mansell, Keke Rosberg, Niki Lauda či Nürburgringem proslavený Stefan Bellof. Ty časy jsou však ve stínu někdy tragikomické současnosti ještě více fascinující, než kdysi byly, a tak se opět vrátíme ve vzpomínkách pár desítek let zpátky...
Tentokrát se ocitáme na konci sedmdesátých let, kdy se Sir Frank Williams spojil s automobilovým inženýrem Patrickem Headem a založili spolu závodní tým pojmenovaný jednoduše Williams. Za ten si v následujících ročnících zajezdili například výše zmiňovaní piloti Mansell a Prost, dále třeba Nelson Piquet, později i Jacques Villeneuve nebo Alan Jones. Právě Australan Jones dokázal s touto stájí v roce 1980 vybojovat mistrovský titul, který přinesl týmu vítězství také v poháru konstruktérů. U Williamsu byli v té době hodně vynalézaví a testovali v podstatě vše, co bylo i nebylo možné, aby svému monopostu vetkli co možná nejvyšší rychlost.
Tehdy se u britského Williamsu doslechli, že rivalové od Lotusu chystají speciál „bez podvozku“, a tak okamžitě chtěli něco takové sami vyzkoušet, aby neztratili náskok. Na test museli formuli nejprve řádně odstrojit, což spočívalo ve vyjmutí pružin a tlumičů, stejně tak i v sundání bočních nástavců, které se kvůli následnému přiblížení k asfaltu pod monopost prostě nevešly. Všechny tyto zásahy byly učiněny za účelem snížení vozu na minimální úroveň, snížení těžiště a jistě hmotnosti, ale především zlepšili fungování tzv. ground effectu, tedy zlepšili dynamiku.
Pozoruhodné je, že stačilo v podstatě jen „odšroubovat“ několik šroubů, okamžitě vyhodit vše, co hrdlo ráčilo, vrátit kola zpět na svá místa a mohlo se znovu vyrazit na trať. Dnešní technologie takový přístup „pokus-omyl“ zcela vytěsnily, týmy dnes pomalu ani netestují a pokud ano, většinu komponentů mají odzkoušenou virtuálně ještě dříve než vyrazí na dráhu s pilotem. I v tomhle ohledu je to dnes tedy docela „nuda“ a na vině jsou i regulace a nutnost zkoušet skoro všechno mimo závodní tratě.
Na snímku níže můžeme vidět, že první testy přerušil Williamsu déšť, a tak se Alan Jones odebral s monopostem zpět do depa. Další prověrka už vyšla a přinesla poměrně zajímavé výsledky. Závodní stroj „bez podvozku” byl skutečně rychlejší a problémem bylo jen odírání karteru převodovky o asfalt. Spíše s nadsázkou můžeme dodat, že pilot vozu volal po odpružené sedačce, neboť mu auto příliš nehýčkalo pozadí.
Jones zmiňoval i to, že monopost je hůře řiditelný a na nerovnostech, ale to Franka Williamse nezajímalo, když byl rychlejší - závodní trati jsou obvykle kvalitní a odpružení na nich může být zbytečným luxusem. Williams tedy chtěl toto řešení nasadit při závodě, ale možná už víte, co přišlo - organizátoři závodů, předchůdce dnešní FIA, monoposty bez zavěšení rychle zakázal v obavách o bezpečnost kvůli zmíněné horší řiditelnosti. Kdo ví, kde by dnes byl vývoj podvozků, kdyby se tohle nestalo...
V osmdesátých letech se týmy Formule 1 předháněly invencí techniků, Williamsův trik se ale s budoucím uplatněním nesešel
Zdroj: MotorSportFiles@Youtube
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva