Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
První dotykový displej se v autě objevil už před 36 lety, v lecčem byl lepší než ty dnešní
17.10.2021 | Petr Prokopec
Máte pocit, že dotykové displeje jsou moderní vynález, který se v autech objevil až po rozmachu chytrých mobilů v novém tisíciletí? Mýlíte se, i tohle je stará věc, která si v autech odbyla premiéru v roce 1985.
Pokud si dnes koupíte nové auto, je skoro nemožné, abyste v něm nenašli alespoň jeden dotykový displej. Nejde navíc jen o standard vyšších obchodních tříd či výbav, nýbrž o prvek, který se objevuje i napříč mainstreamovými značkami. Ani ty už ale dnes zhusta nezůstávají pouze u jedné obrazovky, složitěji než displeje budete v mnohých současných interiérech hledat spíše klasická tlačítka. Necháme na vás, zda vám tyto trendy vyhovují či nikoliv, my si nicméně hrátky s dotykovým displejem užíváme spíše na telefonu než v „počítači na kolech“.
Bez ohledu na to je zajímavé, kdy se tato móda začala rodit a v souvislosti s jakou značkou. Na takový Rolls-Royce či Bentley nicméně zapomeňte, jejich poměrně konzervativní klientela totiž většinu trendů odmítá až do doby, než se stanou běžnými. Stopy místo toho vedou k tradiční americké značce, která postupně upadá v zapomnění. Buick je dnes výrobcem, který se zaměřuje především na Čínu, kde končí 80 procent veškeré produkce. Ta navíc nespočívá jen ve čtyřech modelech jako v USA.
Právě Buick byl vůbec první automobilkou na světě, která začala ve svých vozech nabízet dotykový displej. Stalo se tak již v roce 1985, kdy byla odhalena Riviera sedmé generace. Ta řešení zvané GCC (Graphic Control Center neboli Grafické ovládací centrum) nabízela dokonce ve standardu, v porovnání s dnešními obrazovkami ale pochopitelně nešlo o žádnou slávu. Systém používal monochromatickou obrazovku o velikosti cca 7,5 X 10 cm.
Oč menší byly rozměry, o to více systém předběhl dobu i veškerou konkurenci. A nešlo jen o dotykové ovládání, které nabízelo lepší odezvu než současné systémy, ale i to hlasové - systém se pyšnil pamětí na 32 tisíc slov, přičemž umožnil ovládání klimatizace, rádia či palubního systému. Působivé pak byly detaily, které by dokázaly oslovit i dnes. Kupříkladu při nastavení klimatizace se měnila rychlost otáčení vyobrazeného větráku dle možnosti, jakou jste zvolili. U rádia pak bylo možné nastavit také ekvalizér, stejně jako rozložení reprodukovaného zvuku.
Buick byl ihned po představení systému zaplaven pochvalnými reakcemi, proto GCC zamířilo v roce 1989 také na palubu modelu Reatta. Ve stejném roce pak navíc začal modifikovanou verzi zvanou Visual Information Center (VIC) používat také Oldsmobile Tornado Trofeo. V jeho případě přitom současné zmáčknutí tlačítek OFF a WARM vedlo k vyvolání servisního menu, načež jste se dostali k veškeré palubní diagnostice a datům, s nimiž zákazníci ani neměli přijít do styku.
Úvodní ovace však neměly dlouhého trvání, neboť zejména v případě Buicku si zákazníci začali stěžovat, že kvůli ovládání systému musí sledovat obrazovku a ne vozovku. Navíc velikost displeje činila i jednoduché operace jako zvýšení hlasitosti náročnými. V roce 1990 tak dotykový displej na bázi CRT zmizel z nabídky a my si museli počkat až na návrat panelů s LCD technologií. Paradoxní je, že jejich odezva byla a často i dodnes zůstává o poznání horší než u více jak tři dekády let starých aut.
Buick Riviera byl v roce 1985 prvním produkčním vozem osazeným dotykovým displejem. Značka jej však o pár let později přestala nabízet, neboť jeho ovládání zvyšovalo riziko nehody - to už dnes zjevně skoro nikoho nezajímá, i když jde o stále stejný problém. Foto: Buick
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 11 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 5 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 6 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 8 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 9 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva