Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii
11.12.2019 | Mirek Mazal
Technický unikát vznikl v Japonsku, posloužil ale Američanům ke stavbě tunelu donedávna nemyslitelných parametrů. Svým způsobem okouzlující monstrum už dnes neexistuje.
Lidský druh se při řešení složitých životních situací už po tisíciletí inspiruje v přírodě. Lidé odnepaměti sledovali evolucí k dokonalosti vyvinuté mechanismy a používali je k urychlení vlastního pokroku. Inspirace biodiverzitou je dnes základem biomimetiky, vědního oboru, který se de facto zabývá opisováním přirozených přírodních mechanismů.
Když se tedy v Seattlu rozhodovali o stavbě náhrady za nad zemí vedoucí dálnici Alaskan Way Viaduct, jež byla poškozena při zemětřesení, volba tamního resortu dopravy padla na vybudování obrovského tunelu podobného červí díře pod zemí.
Na základě požadavků neobvykle náročné operace představitelé města Seattle dojednali objednávku největšího razicího stroje světa nazvaného Big Bertha podle první senátorky Seattlu, Berthě Knight Landes. Vrtací mašina o výkonu přesahující 25 000 koní byla za 80 milionů dolarů (dnes 1,8 mld. Kč) zkonstruována výlučně pro potřeby jediného amerického projektu. Zařízení vzniklo u japonské společnosti Hitachi Zosen a konečná montáž proběhla přímo na místě ražby.
Proces tunelování asi 60 metrů pod základy mrakodrapů byl zahájen 30. července 2013 s plánem dokončení během dvou let. Jedinečný mechanický červ dokázal za sebou zanechávat otvor o průměru 17,5 metru s neobyčejnou lehkostí, ovšem v prosinci prvního roku příprav byly práce zastaveny vlivem neočekávané překážky ve formě ocelové trubky zhruba 330 metrů od začátku trasy dlouhé 2 830 metrů. Bylo potřeba vykopat hlubokou revizní šachtu a vyměnit poškozené segmenty kopacího mechanismu. Po dvouleté odmlce se vrtací červ znovu rozpohyboval.
Big Bertha každý den postupovala asi o 10 metrů. Vepředu se do skály zakusovala hlava plně vybavena speciálními tryskami zvlhčující usazeniny. Napodobenina slinných orgánů podzemních zvířat přeměňovala vyvrtaný odpad na hmotu s konzistencí podobné pastě, která dále putovala ven odvodním systémem. Na přepravní pás se vešly až metrové kameny a vývod zeminy mechanizovaným zařízením usnadnil odklízení nakopaného materiálu. Bez postupného prodlužování odpadního kanálu by musely práci převzít nákladní dumpery s nakladači, což by zdrželo předem nalajnované etapy složité práce.
Vrtání bylo dokončeno 4. dubna 2017. Na denním světle se po dlouhé době objevila hlava těla dlouhého 99 metrů o váze přes šest tisíc tun. Za razícím čelem zůstal průchodný úsek vyztužený betonovými panely po stranách. Po dvou letech od dokončení vrtání byl tunel otevřen veřejnosti a dnes jako jeden z divů inženýrských řešení pod Seattlem obsluhuje čtyřproudá komunikace zhruba půl milionů řidičů týdně.
Big Bertha svůj úkol splnila. Neskutečná mise dopadla na výbornou, přesto byl technický unikát podobný žížale rozmontován a postupně odvezen. Některé součástky odkoupil zpět japonský výrobce, zbytek ocelových komponentů putoval do místní slévárny.
Technický div vytvořil místo, kam přesměrovat auta z povrchu zemského
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 5 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 2 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 4 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 5 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 6 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 16:22 - Truck Daškam
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22