Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda

Podstatnou vzpruhu pro hospodářskou spolupráci dvou sousedních velmocí má představovat více jak dvoukilometrová stavba, vůbec první taková svého druhu. V tuto chvíli už měla být v provozu, ale není a ještě chvíli nebude.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda

18.12.2019 | Mirek Mazal

Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Podstatnou vzpruhu pro hospodářskou spolupráci dvou sousedních velmocí má představovat více jak dvoukilometrová stavba, vůbec první taková svého druhu. V tuto chvíli už měla být v provozu, ale není a ještě chvíli nebude.


Obří železniční most nad řekou Amur spojí region Židovské autonomní oblasti Ruska s čínskou provincii Chej-lung-ťiang. Úplně první vlaková spojnice dvou světových velmocí už stojí a v tuto chvíli měla být v provozu, zatím se tak ale nestalo.

První odhad dokončení v létě letošního roku stavbaři nestihli a konec letoška už je též nereálný. Nový termín hovoří o zprovoznění do konce roku 2020, ani tomuto okamžiku ale mnozí nevěří. Stavitelé nepočítali s hloubkou řeky, přes kterou most staví - neodpovídá výsledkům původního měření a dokončení spojnice znovu a znovu komplikuje.

Most je na říční stavbu skutečné monstrum, jeho délka dosahuje 2 209 metrů a na čínské straně míří rovnou do tunelu. Prvotní spojení konstrukce z obou břehů proběhlo letos 20. března, takže vše vypadalo nadějně, pozdější události ale znáte.

Výstavbě započala už před šesti léty, tehdy se počítalo s nákladem 9 miliard rublů (3,3 mld. Kč), který byl v průběhu stavby o 20 % navýšen. Strategická železnice je financována čtvrtinou z rozvojového fondu pro Dálný východ a Bajkalský region a zbytek padl z pokladnice rusko-čínské spolupráce.

Rusové chtějí nákladními vlaky exportovat do Číny hlavně nerostné suroviny - železnou rudu, uhlí, dále minerální hnojiva či lesní produkty, v opačném směru vagony povezou spotřební zboží, strojírenské výrobky a podobně zaměřené komodity.

Ambiciózní projekt zatím čeká na dodatečnou investici ve výši 1,5 miliardy rublů (546 milionů Kč). Vzniklé zpoždění plánu údajně vyvolala čínská strana a Rusové nyní tvrdí, že najdou jakýkoliv způsob dokončení mostu, aby byl začátek roku 2021 mohly přivítat lokomotivy křižující hraniční řeku mezi dvěma geopolitickými mocnostmi. Podívejte se sami níže na záběry z výstavby, je to nepochybně mimořádné dílo.


Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 1 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 01Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 2 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 02Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 3 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 03Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 4 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 04Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 5 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 05Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 6 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 06Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 7 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 07Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 8 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 08Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 9 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 09Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 10 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 10Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 11 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 11Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 12 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 12Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 13 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 13Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 14 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 14Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 15 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 15Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 16 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 16Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 17 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 17Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 18 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 18Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 19 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 19Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 20 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 20Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 21 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 21Rusové staví první železniční most do Číny, mohutné dílo brzdí hluboká voda - 22 - Prvni zeleznicni most z Ruska do Ciny 22
Mohutný most přes neméně mohutnou řeku Amur začíná nabírat konečnou podobu. Už měl být v provozu, nyní mají stavaři rok na dokončení

Zdroje: Drom, CCTV Video News Agency@Youtube, CGTN

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.