Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda vrátila lesk nejaerodynamičtějšímu vozu, který kdysi vyrobila, ukázal ji cestu
27.9.2020 | Petr Prokopec
Je to dnes skoro zapomenutý vůz, jemuž nechybělo mnoho, aby se současnosti vůbec nedožil. Naštěstí se tak nestalo a i díky Škodě stále můžeme žasnout nad tím, co byla schopna před 85 lety přivést na svět.
Aerodynamika je dnes automatickou součástí vývoje čehokoliv, co se má nějakým způsobem pohybovat. Vynucuje si to honba za co nejvyšší efektivitou a stále přísnější emisní limity, které si s vyšším koeficientem odporu vzduchu jednoduše netykají. Výrobci se proto snaží karoserie zbavit prakticky jakýchkoliv rušivých elementů, přičemž inspirací jim odjakživa byla kapka vody. Ta je právě z hlediska aerodynamiky ideálním tvarem, neboť má nejmenší odpor vzduchu. Proto se jí ještě před druhou světovou válkou, tedy v době před pokročilými počítačovými programy, snažily automobilky přiblížit i základní tvary samotných vozů.
My si dnes posvítíme na historii Škody, která připomíná, že skoro přesně před 85 léty představila na autosalonu v Praze 1935 prototyp modelu 935 Dynamic. Ten vzbudil nemalou senzaci, neboť dostal do vínku tzv. proudnicovou karoserii pyšnící se koeficientem odporu vzduchu Cx 0,37. Vůz se tak stal nejaerodynamičtějším autem, které automobilka do té doby vyrobila a bez zajímavosti není, že stejný koeficient mělo třeba Ferrari F50, které přišlo až v roce 1995. Jistě vůz z Maranella dosahuje daleko vyšších rychlostí a disponuje daleko vyšším přítlakem i na úkor nízkého odporu vzduchu, přesto to stojí za zmínku.
Díky zmíněnému Škoda 935 Dynamic dosahovala rychlosti až 130 km/h, a to přesto, že používala dvoulitrový benzinový čtyřválec s protiběžnými písty (ano, jde o boxer) naladěný s výkonem jen 55 koní. To z dnešního pohledu není mnoho, nicméně vývojářům se povedlo použitím hliníku a oceli udržet hmotnost na 1 170 kilogramech. Na tehdejší dobu šlo o výjimečný počin, zvláště když jde o vůz dlouhý 4 860 milimetrů. Na šířku pak měřil 1 680 mm, na výšku 1 540 mm a v případě rozvoru 3 200 mm.
Automobilka v jeho případě použila řady netradičních prvků, mezi něž patři třeba páteřový rám s pevnou centrální trubkou, jež sloužila jako palivová nádrž o objemu 40 litrů. Dorazila pak i zadní centrální ploutev mající za úkol zvyšovat stabilitu ve vyšších rychlostech. O přenos výkonu se stala další neobvyklost - čtyřstupňová převodovka francouzské firmy Cotal, která díky elektromagnetickému mechanismu dovolovala poloautomatické řazení bez použití spojky.
Škoda model 935 Dynamic nakonec i proměnila v produkční model, vyrobila ale jen jeden jediný kuse, který v roce 1939 prodala do soukromých rukou. O devětadvacet let později se ale vůz vrátil do Mladé Boleslavi jako součást sbírky jejího muzea. Je třeba říci, že ač šlo o jediný vůz svého druhu na světě, jeho majitel jej rozhodně nehýčkal. Ač byl sice plně pojízdný, karoserie byla natřena štětkou na fialovou a řada dílů chyběla. Restaurátorská dílna automobilky tak strávila tři roky renovací exteriéru, další rok pak zabrala obnova interiéru a plné funkčnosti. Vše ale nakonec dobře dopadlo, jak se můžete přesvědčit na fotkách níže a nebo i na vlastní oči v muzeu automobilky - vůz je skutečně jako nový.
Už vzhledem k rozsahu produkce je zjevné, že typ 935 Dynamic nebyl žádnou dojnou krávou, automobilka ale říká, že ji ukázal cestu, po které mohla dále kráčet s pozdějišími úspěšnými modely. Již v roce 1936 tak automobilka představila model Popular Monte Carlo, který těžil právě z vývoje prototypu 935 Dynamic. Automobilka během dvou let vyrobila 70 kusů, což na její tehdejší velikost bylo už zajímavější číslo, později ale dorazil i model Rapid Six a další novinky, u kterých už byla péče o aerodynamiku mnohem samozřejmější součástí vývoje.
Takto vypadala Škoda 935 Dynamic v 30. letech 20. století. Foto: Škoda Auto
V takovémto stavu se nachází nyní, po náročné renovaci. Je skutečně jako nová. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nejnovější články
- Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
před 10 hodinami - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
včera - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
včera - Šéf Rimacu si převzal svou vlastní Neveru. Je to odměna? Anebo projev toho, že auto nikdo jiný nechce?
včera - Tesla hledá manažera servisních operací, který zajistí, že firma nebude provádět zbytečné servisní operace
včera
Živá témata na fóru
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.18. 21:48 - M.Z.
- Pomoc s výběrem 4x4 03.18. 19:41 - vikos.b
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- BMW Divize 03.18. 19:29 - delphin
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda
- Suzuki obecně 03.17. 23:40 - jarka
- Policejní kontroly a měření 03.17. 16:46 - Stepan
- Volvo V60 2019/2020 03.16. 18:18 - Mosky323