Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda Yeti RS má teď až 850 koní, pokoří zřejmě i McLaren F1
16.7.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Přišel vám odlehčený Yeti s motorem Audi TT RS o výkonu 500 koní ujetý až až? Věřte, že teď je ještě ujetější, a to pořádný kus.
Pustit se do nějakého automobilového projektu znamená vydat se na běh na trať tak dlouhou, že její cíl nikdy nemusíte spatřit. Člověk by mohl čekat, že když si někdo zamane např. vyměnit u auta motor za jiný, prostě to udělá a bude spokojen s tím, čeho dosáhl, jenže takhle to většinou nechodí.
I když auto předěláte skoro „od sklepa na půdu” a z původního stroje zůstane jen pár dílů karoserie, stejně pokaždé zjistíte, že jde něco vylepšit, vyměnit a vůz tak učinit ještě lepší. Už to snad ani není závod s vlastními touhami či stopkami, už je to prostě vášeň, posedlost, možná i závislost. Tak se auto ladí, ladí a ladí a když se doladí, zase se z poloviny předělá a znovu vyladí... A tak pořád dokola.
Tento týden jsme tu už měli jeden skoro dokonalý případ - loni probíraný VW Golf s motorem V10 biturbo by mohl zůstat jak byl a stejně by mu titul nejšíleněji upraveného Golfu nikdo nevzal. Jeho majitel se ale rozhodl motor dále vylepšit, přidat mu nitro, vůz ještě odlehčit a stvořit z něj obtížně pochopitelnou bestii s 1 267 koňmi. Není ale sám, jeden podobně postižený jedinec z Velké Británie stejným způsobem posouvá k hranici nemožného Škodu Yeti.
Říká ji RS a psali jsme o ni už vícekrát. Původně to byl sériový stroj ve verzi 1,8 TSI 4x4, který byl postupně laděn až k výkonu okolo 300 koní. Když se potenciál motoru vyčerpal, nahradil jej pod kapotou pětiválec 2,5 TFSI i s pohonem 4x4 a další technikou Audi TT RS. Sériová ale nezůstala, také ta byla vybičována k výkonu okolo 500 koní a s ní i zbytek auta. Odlehčovalo se, upravoval se podvozek, z původního vozu tady vážně moc nezůstalo. Tuto evoluci jsme probírali do detailu a ukazovali vám i to, jak nehorázně tento stroj jezdí.
Leckdo by s takovým skrytým žihadlem byl spokojen a užíval si ho... do rozpadnutí, jenže čekejte něco od Richarda, kterému tohle auto patří. Pokud jste zaznamenali i náš článek o Škodě CitiGo-Go 1,8 TSI 4x4, což je druhý projekt téhož muže (protože... co dělat, když je jedno auto „hotové”, že?), dočetli jste se, že Yeti RS loni přišlo k úhoně, praskl mu jeden z pístů. Dát všechno jen zpátky do původního stavu by bylo nudné, takže se ladilo dál.
Motor pochopitelně musel ven, byl rozebrán do posledního šroubku a přepracován tak, aby zvládl ještě vyšší otáčky a výkon. Dostal tak spoustu kovaných dílů a nové, ostřejší vačky, aby mohl přijmout za svůj bez nadsázky brutální turbokit firmy Iroz Motorsport. Jmenuje se IMS850 a s pomocí spousty nových dílů od turba přes výfukové svody až po novou řídící jednotku dovoluje náležitě připravenému motoru dosahovat až 8 000 ot./min a dolovat z něj až 850 koní na klikové hřídeli těsně pod hranicí 7 500 otáček. To je neuvěřitelná porce, přesně takovou ale má nyní Yeti RS zvládat.
Tolik koní motor dá jen s použitím ethanolu coby paliva, přesněji řečeno E85 (15 % benzinu, 85 ethanolu), na 98oktanový benzin má dávat „jen” 720 koní. Níže si můžete prohlédnout naměřené hodnoty výkonu takového motoru na kolech s použitím E85 a nebo 91oktanového benzinu (Iroz je z USA, proto 91), není to žádný blud a spatřit můžete také video dokumentující akceleraci Audi TT RS s tímto kitem z 0 na 188 mph, tedy více jak 300 km/h. Je to neuvěřitelný kalup, toto zrychlení netrvá ani 20 sekund. A Yeti RS by měl být podobně rychlý.
Možná namítnete, že to je větší a těžší auto, ale... Větší možná, těžší ne. Richard už namontoval další karbonové díly karoserie, ubral tak další skoro 100 kg hmotnost a vůz teď dává až 720 resp. 850 koní na 1 310 kg. A to je méně, než kolik váží TT RS (1 450 kg). Tyto hodnoty navíc dávají i s použitím benzinu poměr výkonu a hmotnosti 550 kg na tunu, což Richard s úsměvem podává jako číslo odpovídající parametrům McLarenu F1. Je tedy velmi pravděpodobné, že Yeti s E85 v nádrži bude rychlejší i než tato automobilová legenda, alespoň v přímce...
Pochopitelně, upravovalo se i dále. Sympatické je, že Richard dává i nadále přednost manuální převodovce, protože je s ní více legrace, musel ale nechat posílit synchrony na 1. a 2. rychlostním stupni, aby převodovka silnější motor zvládla. Další drobnosti si necháme třeba na příště, auto je totiž v tuto chvíli kompletováno a pojede až v srpnu. Ten ďábelský motor a jeho komponenty ale vidět můžeme a stojí to za to. Stejně jako pohled na zrychlení nižšího, ale těžšího TT RS se stejným motorem.
Už dosud platilo, že tohle je nejúchylnější úprava Škody Yeti na světě a jedna z nejúchylnějších úprav škodovek vůbec. Těšíme se na to, až tuhle raketu uvidíme v letu, bude to jistě něco neskutečného. A zdráháme se odhadovat, kam až tenhle projekt zajde. Peníze tady evidentně nejsou problém (jen onen turbokit stojí skoro čtvrt milionu Kč, a to nemáte ani připravený motor, natož zbytek auta), takže co kdyby se někde válel volný motor Bugatti Veyron...? Podívejte se ale na to, kde „jsme” teď, už v tomto případě je těžké uvěřit, že je to všechno skutečné...
Škodě Yeti RS loni praskl píst, takže motor musel ven
Prostě ho opravit by byla nuda, takže byl kompletně rozebrán, posílen a připraven hlavně na vyšší otáčky
Pak na něj přišel turbokit Iroz Motorsport, který zvládá dolovat výkon až 850 koní na klice
Upravený motor a jeho nový turbokit už jsou spolu, teď je stačí vrátit zpět do vozu a... ukázat záda i McLarenu F1, možná
Samozřejmě, důležitá je i lehkost, takže se „karbonovalo” až k 1 310 kg hmotnosti
Výsledkem bude dynamika podobné této - slovo brutální by u tohoto videa mohlo být ve výkladovém slovníku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 8 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 9 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 11 hodinami - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva