Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie, Fascinace a historie > Článek
Subaru Impreza STI Cosworth CS400: 400 koní pro 75 vyvolených
29.5.2010 | Roman Kalina | 1 příspěvek
Impreza STI Cosworth CS400 je výsledkem spolupráci anglické firmy, která mimo jiné připravuje motory pro formuli 1, a japonské automobilky Subaru. První silniční Cosworth od roku 1996 nabídne excelentní jízdní výkony ale pouze pro 75 vyvolených. Více jich totiž postaveno nebude.
Přeplňovaný boxer 2,5 litru prošel pod rukama techniků firmy Cosworth komplexní proměnnou, která umožnila získat z tohoto čtyřválce o 33 procent více „života“. Na všechna čtyři kola prostřednictvím ručně řazené šestistupňové převodovky se nyní dostane až 295 kW (400 k) a 542 N.m. Stovku tenhle hatchback nižší střední třídy dosáhne během 3.7 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena hodnotou 250 km/h.
Hlavním cílem bylo přetvořit celohliníkový 2,5litrový boxer tak, aby poskytnul excelentní výkon, fungoval i v běžné provozu, splňoval záruční podmínky, které dává na své produkty japonský výrobce, a přitom mohl navštěvovat běžné servisy Subaru. Plochý čtyřválec proto dostal nové písty, které jsou vyrobeny stejnou metodou jako pro motory pro F1, aby bylo minimalizováno tření, snížena hmotnost a zvýšena životnost, kované ojnice byly vyrobeny ze speciální vysokopevnostní oceli stejně jako speciální ložiska. Nové je vícevrstvé těsnění pro hlavu a vysokotlaké olejové čerpadlo. Motor dostal také nový systém přeplňování kompresorem a kompletně přepracován byl i výfukový systém s trubkami většího průměru, které umožní rychlejší odvod horkých výfukových plynů a navíc zajistí motoru jedinečný zvuk, který rozvine neopakovatelnou harmonii čtyřválcového boxeru.
S ohledem na obrovský nárůst výkonu dostal automobil úplně novou spojku, jinak je použita sériová převodovka se stejným odstupňováním rychlostí. Impreza Cosworth má samozřejmě stálý pohon všech kol prostřednictvím mezinápravového diferenciálu s viskózní spojkou, který rozděluje točivý moment v základním režimu na přední a zadní kola v poměru 50:50, ale tento poměr se mění v závislosti na adhezních podmínkách jednotlivých kol. Vpředu a vzadu jsou samosvorné diferenciály.
Podvozek ladili společně s inženýry firmy Cosworth také experti od značek Bilstein (tlumiče) a Eibach (pružiny), světlá výška byla vpředu snížena o dalších 10 mm. Přední brzdy (větrané kotouče o průměru 355 mm) jsou od AP Racing, které kromě vyšší účinnosti nabídnou stálé schopnosti i při opakovaném použití, vzadu zůstaly standardní kotouče Imprezy STI a sériový je také systém ABS. Použitá kola mají stejný rozměr (8,5Jx18), ale jsou lehčí a pevnější, a zároveň rozšiřují stopu o 12 mm. Pneumatiky Michelin SP3 mají rozměr 245/40 R18.
Subaru Impreza Cosworth RC400 dostala navíc nový nárazník, mřížku chladiče a mlhová světla. Uvnitř najdete nová přední sedadla Recaro, zadní sedadla a volant dostaly nové kožené čalounění. Původně antracitové výplně středového panelu byly nahrazeny leskle černými (Piano Black). Nic se pak nezměnilo na standardní výbavě, která mimo jiné zahrnuje elektricky ovládaná okna, audiosystém s 10 reproduktory, navigační systém, bezklíčový přístup popřípadě čelní, boční i hlavové airbagy. Nápisy Cosworth se objevují na spodní mřížce vpředu, víku zavazadelníku, palubní desce před spolujezdcem, předních sedadlech a brzdových třmenech. Na každém motoru a dveřích je plaketa se sériovým číslem a každý model Subaru Impreza STI Cosworth CS400 bude dodáván s osvědčením o jeho pravosti.
Automobil přijde na 49 995 liber a je určen pouze pro britský trh, což znamená, že všech 75 kusů bude mít pravostranné řízení. Zákazník si bude moci pouze zvolit barvu karoserie ze tří pro Imprezu STI netradičních odstínů (Spark Silver, Dark Grey a San Remo Red).
Diskuze 1 příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 3 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 6 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova