Tato auta měla už v 80. letech přístroje, které toho ukázaly víc než většina dnešních

Přístrojové desky aut ušly za poslední dekády velký kus cesty, neznamená to ale nutně, že toho umí vždy více. U Fiatů byly už před 30 léty sdílnější a návodnější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tato auta měla už v 80. letech přístroje, které toho ukázaly víc než většina dnešních

24.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Tato auta měla už v 80. letech přístroje, které toho ukázaly víc než většina dnešních

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Přístrojové desky aut ušly za poslední dekády velký kus cesty, neznamená to ale nutně, že toho umí vždy více. U Fiatů byly už před 30 léty sdílnější a návodnější.

Přístrojové štíty před očima řidiče původně sloužily primárně k ukazování rychlosti automobilu. Nanejvýš pár doplňkových ukazatelů začaly postupně doplňovat další, až je vystřídala skoro nekonečná záplava informačních i varovných kontrolek. Je jich tak moc, že lidé obvykle neví netuší, co většina z nich znamená a obrací se na infolinky s bizarními dotazy.

Dnes umí automobilky z této pasti uniknout s pomocí všemožných digitálních panelů, které mohou řidiči pustit klidně video s tím, co a kde se přesně pokazilo. A existují i mobilní aplikace pracující s tzv. rozšířenou realitou, které vám přímo na displeji chytrého telefonu ukáží, kde je třeba co udělat, abyste kupříkladu dolili olej. Pravdou je, že naprostá většina aut nic z toho pořád neumí a ukáží vám spíše „Aladinovu lampu”, nic to ale nemění na tom, že cesta k „lepším zítřkům” byla odstartována a je jen otázkou času, než se pro mnohé nepochopitelné kontrolky stanou minulostí.

Mohly se ale minulostí stát dříve? Mohly a dokonce se už kdysi historií částečně staly. Automobilka Fiat se totiž v 80. letech postarala o skoro ideální recept na přehledné informování řidiče o problémech s vozem. Schematické nákresy automobilu a hnacího ústrojí vedle otáčkoměru s barevnými kontrolkami signalizovaly nestandardní situace na základě barevně odlišných signálů. Stačí, aby bylo potřeba vyměnit brzdové destičky, a na náčrtu automobilu se rozsvítí barevná kontrolka u patřičné nápravy. Nízkou hladinu oleje připomene oranžové upozornění se symbolem olejničky přímo v nákresu motoru. A problém s tlakem oleje červený symbol přímo v motoru. Názorné a přehledné i pro nezkušené uživatele.

Pojďme si nyní blíže představit tři hlavní bořiče staromódních přístrojových štítů, které od doby svého vzniku upadly v zapomnění. Možná proto, že tuto tehdy novinku spojovaly s mnoha dalšími, které zase tak přínosné nebyly. A možná proto, co zmíníme závěrem...

Fiat Ritmo

Průkopníkem sci-fi přístrojové desky se stal Fiat Ritmo. Kompaktní osobní automobil z období mezi léty 1978-1988 si mohlo pár vyvolených koupit i u nás, ze zahraničí ho můžete znát také jako Fiat Strada nebo sportovní Abarth 130 TC. Druhá generace bez střechy účinkovala v jednom z filmů Slunce, seno, kdy ho řídil Martin Dejdar nebo Oldřich Kaiser po italských cestách. Řidič měl všechny údaje a ovládací přístroje rovnou před nosem, závada šla snadno identifikovat díky přesné signalizaci na bílém schématu - kontrolka blikala tam, kde se něco dělo.


Tato auta měla už v 80. letech přístroje, které toho ukázaly víc než většina dnešních - 1 - Fiat Ritmo a Fiat Tipo Fiat Uno elektricke pristrojove stity 01Tato auta měla už v 80. letech přístroje, které toho ukázaly víc než většina dnešních - 2 - Fiat Ritmo a Fiat Tipo Fiat Uno elektricke pristrojove stity 02Tato auta měla už v 80. letech přístroje, které toho ukázaly víc než většina dnešních - 3 - Fiat Ritmo a Fiat Tipo Fiat Uno elektricke pristrojove stity 03

Fiat Uno

Zároveň s výrobou Ritma v Itálii produkovali Fiat Uno, kterého se od roku 1983 prodalo 8 800 000 kusů, však v Brazílii skončila jeho výroba až v prosinci 2013. Další malý hranatý hatchback se svezl na módě digitálních ukazatelů. V jeho podání auto množstvím LED diod a přepínačů v pozadí volantu připomínalo kokpit letadla, samotných ukazatelů problémů s technikou ale bylo o něco méně a byly méně návodné. Jedna informace přesto přibyla - ta o správném tlaku v pneu.

Tato auta měla už v 80. letech přístroje, které toho ukázaly víc než většina dnešních - 4 - Fiat Ritmo a Fiat Tipo Fiat Uno elektricke pristrojove stity 04Tato auta měla už v 80. letech přístroje, které toho ukázaly víc než většina dnešních - 5 - Fiat Ritmo a Fiat Tipo Fiat Uno elektricke pristrojove stity 05Tato auta měla už v 80. letech přístroje, které toho ukázaly víc než většina dnešních - 6 - Fiat Ritmo a Fiat Tipo Fiat Uno elektricke pristrojove stity 06

Fiat Tipo

Ritmo nahradil později Fiat Tipo se zdokonalenou vědecko-fantastickou přístrojovkou. Dokonce přišla o veškeré rafičky. Hodnota rychlosti svítila digitální číslicí, stejně jako další číselné údaje. Množství otáček, paliva a teplota vody v systému ukazovaly jednotlivé dílky. Nutnost servisu indikovalo jasné sdělení vedle siluety automobilu.

Tato auta měla už v 80. letech přístroje, které toho ukázaly víc než většina dnešních - 7 - Fiat Ritmo a Fiat Tipo Fiat Uno elektricke pristrojove stity 07Tato auta měla už v 80. letech přístroje, které toho ukázaly víc než většina dnešních - 8 - Fiat Ritmo a Fiat Tipo Fiat Uno elektricke pristrojove stity 08Tato auta měla už v 80. letech přístroje, které toho ukázaly víc než většina dnešních - 9 - Fiat Ritmo a Fiat Tipo Fiat Uno elektricke pristrojove stity 09

Bylo to zajímavé, potíží ale byly tři, vlastně čtyři věci. Jednak, jak můžete vidět na obrázku níže, se tyto ukazatele stávaly stále složitějšími a bylo jen otázkou času, než by auta začal obestírat „pavouk” podobně nepřehledný jako změť samostatných kontrolek. Jednak jsme v 80. letech, takže celé řešení vyžadovalo změť drátů vedoucí k ukazateli, což konstruktéři jistě neoceňovali. A jednak se tyto ukazatele samy začaly porouchávat, čímž se stávaly poněkud kontraproduktivními.

Nakonec, a to berte s nadsázkou, jsme u Fiatu, takže se pro řidiče mohlo začít stát spíše rušivým, že mu na podobném ukazateli pořád něco svítí... Buď jak buď, toto řešení začalo v 90. letech z aut znovu mizet a vývojáři se vrátili zpět ke klasickým kontrolkám. Možná ke škodě věci - spousta aut z poslední dekády nenabídne zdaleka tak návodné informace o problémech s vozem a vše bude muset vyřešit až dekáda příští. V tu chvíli už by se digitální přístrojovky mohly stát standardem i u nejobyčejnějších aut...

Tato auta měla už v 80. letech přístroje, které toho ukázaly víc než většina dnešních - 10 - Fiat digitalni pristrojove desky 1980s dalsi 01
Už poměrně komplikovaný ukazatel byl krokem na cestě do slepé uličky. I ten ale jasně říká, kde a co se s vozem děje špatného

Inspirace: Jalopnik

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše