Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance
30.5.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Američané se budou přít, zda nejslavnější přehlídkou není ta jejich v Pebble Beach, také tam ovšem Tatra 77 bodovala. A zářila i u Villa d'Este.
Už několikrát jsme zmiňovali, že uplynulý víkend byl napěchován motoristickými událostmi první kategorie. Velká cena F1 v Monaku, Indy 500 v USA, čtyřiadvacetihodinovka na Nürburgringu, přehlídka elegance u jezera Como... To jsou jen čtyři z nejslavnějších akcí, které nám přinesly tolik automobilových novinek a zajímavostí, že se k nim budeme ještě pár dnů vracet. Dnešek nebude výjimkou a návrat to bude velice milý - slavného, možná úplně nejslavnějšího Concours d'Elegance Villa d'Este právě u zmiňovaného italského jezera se totiž letos zúčastnil český vůz českého majitele. A něco takového se nestává každý rok.
Mezi 106 pro letošek přihlášenými účastníky soutěže jsme mohli s číslem 30 narazit na Tomáše Hoferka a jeho Tatru 77 z roku 1934. Je to auto, na kterém byste mohli nechat oči, ruce a ještě několik částí těla a přesto byste se jej stěží nabažili. Nemusí vám ze všech úhlů přijít krásné, je ale působivé, je to dokonalé ztělesnění funkce a vpravdě revoluční vůz, který kdysi psal historii automobilismu.
To není projev přebujelého češství, ale ryzí realita. I v zahraničí tento vůz označují za úplně první sériově vyráběný automobil navržený s ohledem na aerodynamické vlastnosti. Stojí za ním Hans Ledwinka, konstruktér Tatry a Paul Jaray, aerodynamik firmy Zeppelin. Tito dva muži, kteří měli k českým zemím velmi blízko, stvořili v modelu 77 hotovou kapku na kolech a učili automobilový svět, co to znamená aerodynamicky propracované auto. Nešlo tu totiž jen o základní tvary karoserie, ale i o další tehdy nevídané libůstky jako zakrytovaný podvozek.
Výsledkem byl koeficient odporu vzduchu pouhých 0,212, který by i dnes předčil všechna v tomto směru nejlepší sériová auta. Je to skutečně slavný vůz, a to i díky dalším technickým výjimečnostem spočívajícím mj. v jeho třílitrovém, vzduchem chlazeném osmiválci používajícím suchou klikovou skříň či rozvod OHV. Vůz se též dočkal rozsáhlého použití hliníku a hořčíku a prakticky vším od základní konstrukce po specifický design představoval něco, co tehdejší svět v takto ucelené podobě jednoduše neznal. I proto mohl jen se 75 koňmi výkonu jet až 150 km/h, v roce 1934 velmi vysokou rychlostí.
Exemplář pana Hoferka je dokonalý a i když se - tehdy šlo ovšem o jiný kus - nedočkal žádného ocenění jako kdysi tento model a Pebble Beach, další to veleslavné přehlídce elegance, nám dělal největší radost. Však se na něj podívejte sami, tohle je automobilový půvab ve své nejryzejší podobě...









Takto Tatra 77 zářila mezi nejslavnějšími historiky přímo na přehlídce
Takto byla vidět v katalogu přehlídky
Pár dalších historických a technických snímků pro dokreslení
Foto: Petra Sagnak, Hermann Köpf, Lawrence Adams
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Policie naměřila řidiči s čerstvým řidičákem 253 km/h a nezůstalo u toho. Přišel hned nejen o něj
před 11 hodinamiDealer omylem nabízel nové Porsche za 399 tisíc Kč a stovky lidí se chytily, musel ho prodat za almužnu
dnesPár dnů staré Tesle upadl při jízdě po dálnici volant, automobilka za to majiteli poslala fakturu
včera
Nejnovější články
S moderními auty je spojen další dosud neznámý problém, části majitelů nebudou dobře fungovat nikdy
před 2 hodinamiNeobvyklý VW původně za víc jak milion dnes koupíte ojetý od 200 tisíc, nejvíc ale láká až po „upsizingu”
před 4 hodinamiŠéf Renaultu se otevřeně pustil do EU, strhal její kroky proti benzinům a dieselům i nařizování elektromobilů
před 5 hodinamiMercedes chystá brutální čistku ve své nabídce, skončí řada modelů včetně několika SUV
před 7 hodinamiManažer si koupil elektrické Audi za 3 miliony, za dva roky s ním víc času strávil v servisech než na silnici
před 8 hodinami