Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
McLaren F1 za 0,5 miliardy ukázal zákoutí, která jinak znají jen majitelé, dodnes drží rychlostní rekord
26.12.2021 | Petr Prokopec
Je asi nemožné se aspoň trochu zajímat o auta a nevědět o jeho existenci, teprve jeho tajemná zákoutí ale ukazují, jak propracovaný a dost možná nepřekonatelný kus techniky to je.
Vlastnit McLaren F1, projet se s ním či jej alespoň vidět na vlastní oči, je přáním kohokoliv, pro koho auta nejsou jen pouhými dopravními prostředky. A možná i pro jiné. Divit se tomu nelze, ostatně jen málokterý nejrychlejší vůz své doby dosáhl také vítězství v závodě 24 hodin Le Mans. Působivé je, že tohoto zářezu do historie britská automobilka dosáhla s vývojovým prototypem, který původně do závodů neměl být nikdy nasazen. McLaren jej pouze zapůjčil na jeden podnik týmu Kokusai Kaihatsu Racing, přičemž právě toto klání nakonec vůz s šasí č. 01R opanoval.
Je nicméně nutné zmínit, že přeměna silničního McLarenu F1 na závodní speciál nebyla až tak složitá. Koneckonců, za britským supersportem stál legendární Gordon Murray, který si vydobyl slávu hlavně jako konstruktér vítězných Formulí 1. Původně k výrobě závodního provedení svolit nechtěl, nakonec však souhlasil. Stalo se tak až v roce 1995, a to jen pár měsíců před Le Mans. Díky tomu je McLaren jedinou značkou na světě, která dosáhla úspěchu již při svém prvním startu.
My se ale nyní budeme znovu věnovat silničnímu provedení, o které u nás padla zmínka naposledy nedávno, když jsme žasli nad způsobem jeho používání francouzským miliardářem. Pozoruhodné je, že silniční auto disponuje vyšším výkonem, neboť atmosférický dvanáctiválec od BMW v jeho případě produkuje 627 koní, zatímco u závodního speciálu bylo nutné kvůli pravidlům jít na rovných šest stovek. Co však celou produkci sjednocovalo, to byla unikátní pozice za volantem. James Cottingham ze společnosti DK Engineering na novém videu osvětluje, jak se na ní dostanete nejlépe.
Je pochopitelně otázkou, kolik lidí se jeho radou bude řídit. Nikoliv proto, že by existoval lepší způsob, jak usednout za volant. Spíše zkrátka hrozí, že dojde k poškození bočnic předního centrálního sedadla, což u auta v hodnotě půl miliardy korun jistě není žádoucí. A jelikož většina majitelů jej aktuálně považuje spíše za investici než cokoliv jiného, tráví prakticky celá produkce svůj život v klimatizovaných garážích, jež opouští leda kvůli pravidelné údržbě.
Cottingham se nicméně na novém videu nevěnuje pouze nastupování, ale třeba tomu, kterak se dostanete do bočních zavazadelníků a jak do nich správně naskládat zakázkové kufříky a tašky. Stejně tak se dozvíte, jak otevřít kapotu dvojitou motoru. Zlato pokrývá hlavně zadní část, kde se nachází tlumiče výfuků. Majitelé, tedy pokud vůz používají k jízdě, spíše budou mířit pod přední kapotu, kde se nachází měnič CD či exkluzivní sada nářadí.
Více již nebudeme zdržovat, ostatně historii McLarenu F1 jsme probírali už dříve a nejspíše bychom se každým dalším slovem opakovali. Jakkoliv jednu zmínku si vlastně odpustit nemůžeme - ač byl totiž britský supersport v rámci maximálky překonán řadou moderních vozů, všechny poháněl přeplňovaný motor. F1 tedy i nadále zůstává nejrychlejším silničním autem světa s motorem s atmosférickým plněním, a to již po takřka 30 let. A s ohledem na vývoj posledních let je docela nepravděpodobné, že bude vůbec někdy překonán.






McLaren F1 je fascinující auto, nepochybně životní dílo Gordona Murrayho, do nějž vtiskl všechny své zkušenosti z Formule 1 i své představy o ideálním silničním voze. I 30 let po svém vzniku je něčím naprosto mimořádným, na videu níže jej můžete prozkoumat jako nikdy dříve. Foto: McLaren
Zdroj: Motor Authority
Bleskovky
Záběry z pohledu řidiče ukazují, jak mu přes střechu přejelo auto jedoucí v protisměru. Bylo to jinak, než se zprvu zdálo
před 3 hodinamiŘidič za bílého dne ujel policii v centru New Yorku a sám si to natočil, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinamiVrcholný elektrický Mercedes totálně propadl v losím testu. Je zásadně horší než třída A, která se kdysi převrátila
včera
Nejnovější články
Další rána pro vnucování elektromobilů v Británii, po zrušení zákazu spalovacích aut skokově zdraží
před hodinouZáběry z pohledu řidiče ukazují, jak mu přes střechu přejelo auto jedoucí v protisměru. Bylo to jinak, než se zprvu zdálo
před 3 hodinamiNovinka BMW připomíná film Minority Report. Auta budou předvídat to, co se ještě nestalo, půjde toho zneužít
před 4 hodinamiŘidič za bílého dne ujel policii v centru New Yorku a sám si to natočil, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinamiCla na dovoz čínských aut do Evropy nebudou, německý ministr se postavil ostře proti
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva