Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Úplně poslední supersporty, které měly tu čest fungovat s manuální převodovkou
12.4.2020 | Mirek Mazal
Kdysi zcela samozřejmá součást aut toužících po přízni nadšených řidičů je dnes druhem na vymření obecně a mezi sportovními modely už téměř neexistující věc. Tyto modely měly u jednotlivých značek tu čest nabídnout ruční řazení jako poslední.
Donedávna byla dostupná většina vysoce výkonných aut s kouzelnickou hůlkou, která každým zapadnutím na své místo v kulise řazení umocňovala jízdní zážitky. Dávku emocí zprostředkovanou ruční převodovkou si řidiči supersportů mohou dnes často vychutnat jen u ojetých aut, nebo dříve koupených exemplářů. Prodejci nových aut už obvykle nemohou posloužit.
Manuál mezi sedadly nahradily voliče směru jízdy, jako důvod posloužilo zrychlení techniky. Podle výrobců umí automatika předvádět rychlejší reakce proti živému rozhodování a dalším přínosem je možnost nechat obě ruce na volantu během jakékoliv situace.
Máme jiný názor a přesné přeřazení skutečně udělá radost pokaždé, nicméně trh o manuály až na pár výjimek přišel, proto se můžeme vesměs omezit jen na tichou vzpomínku na poslední mohykány tohoto druhu. Zůstatky s magickou hůlkou po pravici jsou stále cennější mezi opravdovými zastánci starých zvyklostí. Zmínku si zaslouží nejméně šest dnes už nevyráběných strojů, které díky manuálnímu řazení oddělují pasažéry za volantem od skutečných řidičů a znamenaly tečku za takto vybavenými modely u jednotlivých značek.
1. Lamborghini Gallardo LP560-2
Úplně poslední Lamborghini s ručně volitelnými rychlostmi se stalo oblíbeným zábavním prostředkem ozvučeným atmosférickým vidlicovým desetiválcem o výkonu 560 koní (412 kW). Gallardo LP560-2 bylo tvrdší a lehčí verze bez 4x4 vynucující držení rafičky otáčkoměru co nejblíže u červeného pole. Každé přesunutí leštěné řadící páky v přesně vymezené kulise vzbuzovalo pocity automobilové slasti, preferovala jej ale výrazná menšina zákazníků.
2. Ferrari F430
Jedním z posledních modelů Ferrari s šestistupňovým manuálem a posledním ryzím supersportem značky byl typ F430. Výrobní linku ovládlo provedení s automatem, přesto někteří využili skvělou příležitost vybrat řidičštější variantu s krásnou kulisou manuální převodovky. Ta měla lehce horší udávané zrychlení, ale požitkáři nemají potřebu řešit, jestli s 4,3 V8 vystartují na stovku za 4,0 nebo za 4,1 s.
3. Porsche 911 GT3 RS 997
Okruhový uragán s boxerem za zády může celé hodiny přednášet o sladění šestistupňového manuálu s výkonem 368 kW (500 koní) a točivým momentem 460 Nm mířeným na zadní kola se samosvorným diferenciálem. Zrychlení za 3,9 nebo maximálka přes 300 km/h jsou jen katalogovým potvrzením množstvím zábavy za volantem.
4. Audi R8 první generace
Skupina VW je zodpovědná za další z posledních supersportovních vozů s manuální převodovkou. Audi R8 první generace po faceliftu čerpala to dobré z příbuzného Lamborghini Gallardo a všechny přednosti povedeného mixu bylo možné plně využívat do dna s třemi pedály pod volantem, a to dokonce i s motorem V10.
5. Pagani Zonda
Přesouváme se vyšší ligy manuálních exotů. Automobilka Pagani většinou párovala V12 od AMG s manuální převodovkou, jelikož celé auto bývalo laděno daleko od společenských konvencí. Zvuk při podřazování připomíná mýtické zvíře, které je třeba chránit před honem bruselských úředníků. Těm Horacio Pagani úspěšně odolává jako jeden z mála a snad mu to ještě chvíli vydrží - na zvláštní přání vyrobí manuální Zondu i dnes.
6. Noble M600
Ručně skládaný britský sporťák s přeplňovaným osmiválcem o výkonu 659 koní (485 kW) byl do posledních chvíle prodáván s manuální převodovkou. Nejen převodový systém je staromódní, skvělé analogové ovládání je doménou zbytku málo propagovaného stroje z karbonu. Vzácný Noble M600 možná ještě může být vyroben jako nový, pokud již nebyl vyřazen z nabídky kvůli nedostatečnému zájmu zákazníků.
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před hodinou - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 3 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva