V prvním Rychle a zběsile se mohla objevit úplně jiná auta, nakonec ale byla zamítnuta

Snímek z roku 2000 udělal hvězdy z několika aut, která by většina nadšenců zřejmě vyjmenovala i po probdělé noci. Technický poradce snímku ale nyní odhalil, že zazářit mohly i úplně jiné vozy, z různých důvodů byly ale odmítnuty.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

V prvním Rychle a zběsile se mohla objevit úplně jiná auta, nakonec ale byla zamítnuta

18.1.2021 | Petr Prokopec

V prvním Rychle a zběsile se mohla objevit úplně jiná auta, nakonec ale byla zamítnuta

/

Foto: BMW

Snímek z roku 2000 udělal hvězdy z několika aut, která by většina nadšenců zřejmě vyjmenovala i po probdělé noci. Technický poradce snímku ale nyní odhalil, že zazářit mohly i úplně jiné vozy, z různých důvodů byly ale odmítnuty.

Není tajemstvím, že za svůj statut legendy vděčí auta jako Toyota Supra či Nissan Skyline do značné míry snímku Rychle a zběsile. Zejména bez oranžového sporťáku s odnímatelným střešním panelem si asi jen málokdo dokáže představit první díl, neboť čtvrtá generace Supry byla stejnou hvězdou jako Vin Diesel a Paul Walker. Nicméně jen málokdo ví, že vše mohlo skončit úplně jinak. Částečně kvůli faktickým limitům, částečně dílem technického poradce filmu Craiga Liebermana byly vybrány vozy, které dnes známe a také díky jeho citu pro věc ze snímku i aut samých stal takový kult.

Lieberman pracoval na prvních dvou dílech, přičemž jeho úkol byl o poznání náročnější, než by si kdo mohl představit. Na starosti měl totiž právě výběr vozového parku. Problémem však bylo, že měl úzce nastavené mantinely, málo času a ještě ke všemu omezený rozpočet, byť dva miliony dolarů (cca 43,4 mil. Kč) na první pohled jako malá suma nevypadají. Ovšem jen do té doby, než si člověk uvědomí, že aby ten či onen vůz mohl sehrát ve filmu významnější roli, je třeba alespoň čtyř exemplářů. A pokud má navíc o tuningový klenot, pak je třeba objednat i čtveřici bodykitů.

Nebyla to však jediná omezení, které Liebermanovi takříkajíc přistřihávala křídla. Produkce totiž rovněž chtěla, aby se ve filmu objevily pouze taková auta, která bylo možné v roce 2000 pořídit legálně ve Spojených státech. Navíc nesmělo jít o vozy s pravostranným řízením, stejně jako musela selekce odpovídat charakterům hrdinů z masa a kostí. A protože těmi byli hlavně milovníci tuningu z chudších čtvrtí, ocitla se rovnou mimo hru značka Mercedes, která byla na dané poměry brána jako až příliš drahá.

Korejské automobilky Kia a Hyundai byly odmítnuty ze zcela opačného důvodu, před dvaceti lety si je totiž každý spojoval spíše s lácí. Byť Lieberman dodává, že kdyby Stinger či Genesis Coupe s 3,8litrovým šestiválcem byly k mání tehdy, na plátno by se dostaly. V případě Mazdy pak sice prošlo kupé RX-7, ovšem nikoliv již roadster MX-5, jenž byl považován za příliš ženské auto. Místo něj tak nakonec byla vybrána Honda S2000, která se navíc chlubila o sto koní vyšším výkonem.

V tomto ohledu je přitom poměrně paradoxní, že zatímco v případě prvního dílu byla Honda brána jako ryze maskulinní vůz, navíc sloužící hlavnímu padouchovi, v druhém díle již byla nalakována na růžovo a svěřena ženě. Nicméně Mazda MX-5 nebyla jediným vozem považovaným za příliš ženský, stejnou nálepku dostal i Volkswagen Beetle či BMW Z3. M3 E46 by se pak producentům sice líbilo, nicméně na trh přišlo v podstatě až ve chvíli, kdy se již Rychle a zběsile chystalo do kin.

Příliš pozdě na trh pak dorazilo i takové Subaru WRX nebo Lexus IS, zatímco třeba Audi S4 bylo pro změnu stejně jako Mercedes považováno za příliš drahé. Nissan 300ZX pak neměl odnímatelný kompletně celý střešní panel, což pro změnu neodpovídalo požadavkům scénáře, zatímco takový Ford Focus byl vyřazen kvůli své obyčejnosti. Produkce totiž měla pocit, že by jen málokdo byl nadšen vozem, který si může za pakatel pořídit v autopůjčovně.

Více vám o zákulisí příprav prvního dílu řekne sám Lieberman, pročež my už jen dodáme, že ani jeho výběr nakonec nebyl finální. Herec Matt Schulze hrající Vince byl totiž na původně zvažovanou Toyotu MR2 či Hondu Prelude příliš velký, a proto skončil za volantem Liebermanova Nissanu Maxima. Johnny Strong pak měl pro změnu vyfasovat Toyotu Celica, ale nakonec bylo rozhodnuto, že bude řídit R33 GT-R, a to i přes volant na pravé straně.


V prvním Rychle a zběsile se mohla objevit úplně jiná auta, nakonec ale byla zamítnuta - 1 - Rychle a zbesile zamitnuta auta 01V prvním Rychle a zběsile se mohla objevit úplně jiná auta, nakonec ale byla zamítnuta - 2 - Rychle a zbesile zamitnuta auta 02V prvním Rychle a zběsile se mohla objevit úplně jiná auta, nakonec ale byla zamítnuta - 3 - Rychle a zbesile zamitnuta auta 03
BMW M3 E46 by se producentům sice líbilo, na trh však dorazilo příliš pozdě. Foto: BMW

V prvním Rychle a zběsile se mohla objevit úplně jiná auta, nakonec ale byla zamítnuta - 4 - Rychle a zbesile zamitnuta auta 04V prvním Rychle a zběsile se mohla objevit úplně jiná auta, nakonec ale byla zamítnuta - 5 - Rychle a zbesile zamitnuta auta 05V prvním Rychle a zběsile se mohla objevit úplně jiná auta, nakonec ale byla zamítnuta - 6 - Rychle a zbesile zamitnuta auta 06
Ford Focus byl brán jako obyčejné auto z půjčovny, které by málokoho nadchlo. Foto: Ford

V prvním Rychle a zběsile se mohla objevit úplně jiná auta, nakonec ale byla zamítnuta - 7 - Rychle a zbesile zamitnuta auta 07V prvním Rychle a zběsile se mohla objevit úplně jiná auta, nakonec ale byla zamítnuta - 8 - Rychle a zbesile zamitnuta auta 08V prvním Rychle a zběsile se mohla objevit úplně jiná auta, nakonec ale byla zamítnuta - 9 - Rychle a zbesile zamitnuta auta 09
Mazda MX-5 byla považována za příliš slabý a ženský vůz, přednost tak dostala Honda S2000. Foto: Mazda

Zdroj: Craig Lieberman@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše