Velký automobilový průšvih 90. let, jemuž zlomil vaz Andre Agassi, fascinuje i dnes

Mělo jít o nejfuturističtější, nejvýkonnější a nejrychlejší auto, které si můžete koupit. A na krátký čas toho skutečně dosáhlo. Po výrobě 17 exemplářů a fiasku s kusem pro Andre Agassiho se ale Vector W8 stal jen jedním z největších průšvihů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Velký automobilový průšvih 90. let, jemuž zlomil vaz Andre Agassi, fascinuje i dnes

27.12.2019 | Mirek Mazal

Velký automobilový průšvih 90. let, jemuž zlomil vaz Andre Agassi, fascinuje i dnes

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mělo jít o nejfuturističtější, nejvýkonnější a nejrychlejší auto, které si můžete koupit. A na krátký čas toho skutečně dosáhlo. Po výrobě 17 exemplářů a fiasku s kusem pro Andre Agassiho se ale Vector W8 stal jen jedním z největších průšvihů.

Automobilka Vector Motors byla založena Geraldem Wiegertem v roce 1971. V jejím ústředí v kalifornském Wilmingtonu vznikaly po dvě dekády technicky i designově výjimečné vozy, přes mnohé snahy se ale žádný z nich za celou tu dobu nepodařilo dostat do sériové výroby. Zlom měl přijít začátkem 90. let, kdy byl Wiegert odhodlán poslat do světa nejsilnější a nejrychlejší produkční automobil, který kdy svět poznal. A navíc jej zabalit do mimořádně futuristického balení s tím nejfuturističtějším interiérem.

Tak vznikl Vector W8, auto, jehož parametry bychom nazvali extrémními i z dnešního pohledu. Zašlapat do země chtěl všechny dobové supersporty, a tak přišel s opravdu silným motorem - uprostřed uloženým, dvakrát přeplňovaným vidlicovým osmiválcem od General Motors. Dvě turbodmychadla pomáhala šestilitrovému objemu vytvářet výkon až 625 koní (460 kW) v 5 700 ot./min a brutální točivý moment 854 Nm vrcholil v 4 900 ot./min. To vše přecházelo přes třístupňový (sic) automat na zadní kola se samosvorným diferenciálem.

Ačkoli převodovka působila předpotopně už tehdy, s tak silným motorem pod kapotou to stačilo na dynamiku z říše snů. Stovka stačila odolávat jen 4,3 vteřiny a nejrychlejší jízda probíhala tempem až 351 km/h. To bylo v roce 1990 číslo nesrovnatelné s jakýmkoli autem na trhu, ani italské modely tady neměly co nabídnout - maximální rychlost těch nejlepších z nich se pohybovala „jen“ okolo 320 km/h.

Futuristická karoserie byla vymodelována z hliníku, karbonu a kevlaru, aby se zvýšila pevnost stavby a snížila suchá hmotnost vozu na 1 271 kilogramů - i to je na dnešní dobu mimořádně nízká hodnota. Napříč otočený motor měl kompletně elektronické zapalování místo tehdy obvyklejšího klasického rozdělovače a design byl také jako z budoucnosti, alespoň optikou přelomu osmdesátých a devadesátých let.

Interiér s výklopnými dveřmi otevřel svět jako z jiné planety. Klasické budíky chyběly, nahradily je konfigurovatelné displeje, tedy způsob, který nacházíme v autech až v současné době. Interiér hromadou tlačítek trochu připomínal seriálový KITT, volič automatu se přestěhoval ze středového tunelu na levý práh dveří. Vlastně středový tunel tu vůbec nebyl.

Řidič a spolujezdec měli pod sebou pohodlná kožená sedadla od firmy Recaro s anatomickým tvarováním. Nohy posádky rozmazloval koberec z pravé ovčí vlny a na palubě byl i kvalitní audiosystém. Výbava dále obsahovala mimo jiné posilovač řízení, airbag ve volantu nebo odnímatelnou střechu.

Nabídnout auto tak přebíjející veškerou konkurenci dnes, lidé Wiegertovi utrhnou ruce. Jenže v roce 1990 nebylo na světě tolik bohatých a Vector W8 byl opravdu drahý. Jeho tvůrce chtěl auto původně prodávat za čtvrt milionu dolarů, což v roce 1991 znamenalo asi 7,6 milionu korun. Už to bylo hodně, když se však vůz skutečně dostal do výroby, cena přesahovala 450 tisíc dolarů, tehdy 13,7 milionu korun. Zájem v tu chvíli ochabl na minimum a když se přidala aféra s automobilem tenisty Andre Agassiho, který se přehřál a rozbil, negativní publicita Vector dobila. Co na tom, že si Agassi za poruchu mohl sám, když jezdil s vozem, který nebyl hotový, protože jej chtěl mít co nejdříve a jezdit s ním začal ještě před dokončením vývoje.

V letech 1990 až 1993 tak nakonec vzniklo pouhých 17 exemplářů, z čehož dva sloužily k testování. Potkat kterýkoli z nich je zázrak, jde dnes o ceněné zboží ukrývané v kolekcích zámožných sběratelů. Vzácnějších aut podobných parametrů na světě mnoho není, proto nás zaujalo video od Douga DeMura, které Vector W8 ukazuje v akci dnešní optikou.

Něco takového je skutečně výjimečná příležitost. Rudý přízrak v praxi syčí jak parní lokomotiva, motor s dvojicí turbodmychadel dostatečně s nizoučkým autem i přes dlouhé převody cvičí jako nic. Zvnějšku auto vypadá trochu jako UFO, které se nepodobá ničemu ze současné nabídky automobilek. A kabina je pořád samostatnou kapitolou. Podívejte se na to sami - jiné na jednu stranu technicky i designově výjimečnější a na tu druhou u zákazníků propadnuvší auto abyste pohledali. Sám Doug říká, že jde o nejšílenější supersport historie.


Velký automobilový průšvih 90. let, jemuž zlomil vaz Andre Agassi, fascinuje i dnes - 1 - 1992 vector w8 do aukce 01Velký automobilový průšvih 90. let, jemuž zlomil vaz Andre Agassi, fascinuje i dnes - 2 - 1992 vector w8 do aukce 02Velký automobilový průšvih 90. let, jemuž zlomil vaz Andre Agassi, fascinuje i dnes - 3 - 1992 vector w8 do aukce 03Velký automobilový průšvih 90. let, jemuž zlomil vaz Andre Agassi, fascinuje i dnes - 4 - 1992 vector w8 do aukce 04Velký automobilový průšvih 90. let, jemuž zlomil vaz Andre Agassi, fascinuje i dnes - 5 - 1992 vector w8 do aukce 04aVelký automobilový průšvih 90. let, jemuž zlomil vaz Andre Agassi, fascinuje i dnes - 6 - 1992 vector w8 do aukce 05Velký automobilový průšvih 90. let, jemuž zlomil vaz Andre Agassi, fascinuje i dnes - 7 - 1992 vector w8 do aukce 05aVelký automobilový průšvih 90. let, jemuž zlomil vaz Andre Agassi, fascinuje i dnes - 8 - 1992 vector w8 do aukce 05bVelký automobilový průšvih 90. let, jemuž zlomil vaz Andre Agassi, fascinuje i dnes - 9 - 1992 vector w8 do aukce 05cVelký automobilový průšvih 90. let, jemuž zlomil vaz Andre Agassi, fascinuje i dnes - 10 - 1992 vector w8 do aukce 06Velký automobilový průšvih 90. let, jemuž zlomil vaz Andre Agassi, fascinuje i dnes - 11 - 1992 vector w8 do aukce 07Velký automobilový průšvih 90. let, jemuž zlomil vaz Andre Agassi, fascinuje i dnes - 12 - 1992 vector w8 do aukce 08Velký automobilový průšvih 90. let, jemuž zlomil vaz Andre Agassi, fascinuje i dnes - 13 - 1992 vector w8 do aukce 09
Vzácný Vector W8 měří na délku 4,3 metru a na výšku má jen jeden metr a šest centimetrů. Vnitřek je jak z jiné planety a jízda s 625koňovým motorem pracujícím s třístupňovým automatem má též daleko k tuctové

Zdroje: Doug DeMuro@Youtube, RM Sotheby's

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše