Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Volvo Amazon s turbo V8 od BMW a 4x4 z GT-R je brutální retro
3.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ 507 foto, 4 videa) Amazon láká elegancí, ale chcete-li jezdit rychle, ideální volbou není. Tedy pokud mu nedopřejete extrémní techniku.
Tohle Volvo Amazon není jen tak ledajaké Volvo Amazon, ale to už jste asi poznali minimálně z obrázků. Nikoliv, je to projekt Švéda Filipa Malma, protože se mu Amazon líbí, ale také má rád moderní, silná a rychlá auta se spoustou přilnavosti. Nemusí ani překvapit, že tenhle Amazon, nazvaný svým autorem Super Amazon, má z původního stroje z roku 1956 jen tvar karoserie.
Je to druhý Amazon tohoto petrolheada a u toho dřívějšího měl trochu problémy s trakcí, takže chtěl v tomto voze vyzkoušet pohon všech kol. Fanouškům Nissanu Skyline možná bude jasné, odkud vítr vane, když se podívají na brzdové třmeny, protože ty pocházejí z dárcovského auta. Vskutku, systém pohonu všech kol, obě nápravy i brzdový systém pochází právě ze Skylinu R32 GT-R.
Musel ovšem doznat určitých změn, protože padla volba na jiný motor než na řadový šestiválec Skylinu. Předně se měnila vnější schránka předního diferenciálu, protože ta je v sérii spojená s olejovou vanou motoru. Byla tedy odříznuta a vzniklo nové víko, které ho nahradilo. A také bylo potřeba změnit délku kardanové hřídele, protože Amazon má jiný rozvor než Skyline R32 GT-R.
Nad předním diferenciálem nyní sedí motor, kterým ovšem není nic menšího než čtyřlitrový osmiválec od BMW. Montoval se do modelů 540i a 740i, což nejsou zrovna sporťáky, jakkoli slabé vozy to také nejsou. Ani to ovšem není tak podstatné, protože v tomhle Amazonu dostala závodní turbodmychadlo Garrett GT42RR, které plní písty bez mezichladiče.
Přílišná teplota nasávaného vzduchu prý není problém, zas tak velký tlak tu není, pohybuje se mezi 0,75 a 1,2 baru. Na kolech bylo na brzdě naměřeno 455 koní a 540 Nm při nejslabším tlaku až 644 koní a 770 Nm při nejsilnějším tlaku, takže o výkon tu nouze rozhodně nebude. Výkon putuje na kola přes manuální pětikvalt, také převzatý ze zmíněného Skylinu, a je tu systém umožňující ze čtyřkolky udělat zadokolku.
Ze Skylinu pochází i přední a zadní pomocný rám, tlumiče HSD Monopro na všech čtyřech kolech jsou také určeny pro tento vůz. Co muselo být samozřejmě velmi upraveno, je podlaha kabiny, ta je v podstatě kompletně vyrobená nově, a také blatníky, u kterých je to podobný příběh. Jsou z laminátu, stejně jako jejich černé nástavce. Ty rozšířily auto vpředu o 16 cm a vzadu o 19 cm.
Kompletně nový je samozřejmě také interiér, tady z původního Amazonu nezůstalo snad vůbec nic. Základem je ochranný rám, který zpevňuje karoserii a na němž drží bezpečnostní pásy. Jsou tu závodní sedačky Sparco Sprint, volant OMP, plně nastavitelné závodní pedály a z tenkého plechu vyrobená palubní deska, na které jsou jen nutné ovladače. A kaplička přístrojů, ve které ale nevidíme klasické budíky, nýbrž mobil Samsung s aplikací, která přes Bluetooth získává všemožné informace z řídící jednotky.
Samozřejmě, některé věci byly upraveny „za pochodu”, protože je jinak nešlo do ne zrovna velkého Amazonu poskládat. Krásným příkladem je chladič, který se musel přestěhovat dozadu, protože na něj vpředu nezbylo místo. Víko bývalého zavazadelníku je laminátové a má v sobě díru, kterou je k chladiči veden vzduch. Vpředu místo něj jsou dva chladiče oleje.
Ač to může vypadat dost nepravděpodobně, tohle auto je plně legální pro provoz na silnicích, dostalo značky. Odhadujeme, že bylo ke kontrole přistaveno s jinými pneumatikami než se slicky Hankook, které jsou vidět na fotkách, ale prošlo všechno včetně mobilu místo přístrojového štítu.
Vůz byl dokončen loni, ale majitel si jej příliš neužil. Letos v srpnu se objevil v prodeji prodej za zhruba 970 tisíc korun. To není zrovna majlant na to, jak náročná tato stavba byla, což nejlépe dokumentuje přiložená galerie. Také proto byl rychle prodán, obdivovat toto pozoruhodné dílo ale můžeme i tak...
Stavba tohoto stroje byla jako obvykle velmi náročná
Výsledkem ale není jen tak ledajaký Amazon, je to Super Amazon s V8 a čtyřkolkou
Nedávno se prodával za ne úplně horentní sumu
Zdroje: Tuneit Motorsport, SpeedHunters, Bring a Trailer
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 7 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 9 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 10 hodinami - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch