Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW Golf 928: dokonalý spáč balil V8 Porsche 928 do hávu Golfu I
7.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Projekt trhlého dealera VW z konce 70. let dodnes fascinuje. Méně nápadné auto s technikou rychlého Porsche abyste pohledali.
Volkswagen v 70. letech začal nabízet model Golf a třebaže s ním byl velmi úspěšný, někteří dealeři chtěli prodeje pozvednout ještě více. K nim patřil i Günter Artz, šéf dealerství Nordstadt v Hannoveru. Stál například i za Broukem s 210koňovým motorem z Carrery RS místo zadních sedadel, kterým vzbudil skutečné pozdvižení.
Brouk byl ale mrtev a kompaktním rodinným strojem byl Golf. Bylo to ale v podstatě obyčejné auto. Co však obyčejné vůbec nebylo, bylo Porsche 928, představené v roce 1977 a hrdě nosící titul Auto roku 1978. Pod kapotou tohoto stroje, který jsme detailně představili již dříve, byl v první fázi výroby 4,5litrový osmiválec, který na zadní kola posílal 240 koní a 363 Nm.
Když tato auta postavíte vedle sebe, jsou zdánlivě nezkombinovatelná, pokud jako kombinaci neberete jezdit Golfem od pondělí do pátku a 928 o víkendu. Vynalézavý Günter Artz však přišel na způsob, jak z těchto dvou aut udělat jedno. Jeho firma vzala Porsche 928, odstranila z něj karoserii a kolem zbytku postavila skořápku, vytvořenou z karoserie první generace Golfu. A v roce 1979 ukázala hotový VW Golf 928 Nordstadt/Artz veřejnosti.
Karoserie Golfu samozřejmě pro toto použití musela být značně upravena - rozumějte, že sériové jsou jen boční panely a dveře. Všechno ostatní je upraveno, karoserie byla uprostřed rozříznuta a rozšířena o nějakých 23 centimetrů, aby se pod slupku šasí a mechanika 928 vešly. Zvenčí tedy neznalé oko může mít problém odhalit, že se nedívá na Golf, ale na kamuflované Porsche. Vodítko však mohou poskytnout 16" kola, která pochází z 928. Byla použita, protože sériová kola Golfu nepasovala.
Interiér však má do Golfu velmi daleko. Palubní deska a přední sedadla beze zbytku pochází z 928, včetně volantu, přístrojů, výplní dveří, prostě všeho. To znamená mimo jiné kožené čalounění, ale také třeba klimatizaci nebo elektrické stahování oken. Páka ruční brzdy vlevo od řidiče také pochází z 928. A vidíme i volič automatické převodovky na středovém tunelu. I zadní sedadla pochází z Porsche 928, jen dostala o trochu více úprav než zbytek interiéru a je tam o něco víc místa než v 928.
Dynamicky stál tento stroj na roveň svému zuffenhausenskému základu, možná jej dokonce i předčil. Hmotností nebyl o tolik lepší, ta zůstala okolo 1,5 tuny, podobně jako u 928, rozdíl byl jinde. Karoserie 928 se totiž po aerodynamické stránce příliš nepovedla; nevypadá to příliš pravděpodobně, ale podle dostupných informací měl Golf první generace menší odpor vzduchu. To znamenalo, že tento kříženec údajně zvládl maximálku o 5 km/h vyšší než Porsche 928 ve své vlastní kůži, tedy 233 km/h. Zrychlení na stovku se odehrálo za stejných 7,6 sekundy.
Informace o tom, kolik takových „Golfů 928” vzniklo, se liší. Plán byl údajně postavit deset kousků, vzniklo prý snad šest, některé zdroje však hovoří o pouhých dvou kusech, z nichž jeden má 4,5litrový motor a druhý je hnán 4,7litrovým osmiválcem, který byl běžně k vidění pod kapotou 928S a který dává 300 koní.
Jisté nicméně je to, že to je extrémně vzácný stroj, který hrdě září u slova „spáč” v automobilové encyklopedii ještě výstižněji než nedávný 900koňový Golf IV, Jeho majitelé jej přesto občas vytáhnou na světlo světa a dokonce i na závody, jak ukazují videa a fotografie. A jeden kousek pravděpodobně stojí v muzeu Volkswagenu v německém Wolfsburgu. Pokud tedy nebudete vědět, co s květnovým prodlouženým víkendem, nemusel by to být marný výlet.
Kříženec Porsche 928 a prvního Golfu je občas vidět i na závodech
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 5 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 2 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 4 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 5 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 7 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda