Wartburg nemusel být nechtěný dvoutakt. Krásná alternativa přežila dodnes

Wartburg si pamatujeme hlavně jako model 353, který přišel v roce 1966 a Němci s ním vyžili až do revolučních časů. Mohlo to být všechno jinak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Wartburg nemusel být nechtěný dvoutakt. Krásná alternativa přežila dodnes

4.8.2018 | Petr Miler

Wartburg nemusel být nechtěný dvoutakt. Krásná alternativa přežila dodnes

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Wartburg si pamatujeme hlavně jako model 353, který přišel v roce 1966 a Němci s ním vyžili až do revolučních časů. Mohlo to být všechno jinak.

Když se v zemích západního konce bývalého sovětského bloku řekne Wartburg, vybavíme si modrý dým a jeho charakteristický zápach, táhnoucí se za vrčící krabicí nudného vzezření. Ta krabice měla označení 353 a u nás, stejně jako např. ve Východním Německu, jich jezdily spousty, protože nebylo moc na výběr - tři válce Wartburgu byly lepší než dva válce Trabantu, pokud jste nechtěli Škodu, Ladu či Dacii.

Wartburg 353 nicméně po technické stránce představoval pouze evoluci modelu 311 a byl skutečně primitivní. Jeho motor se skládal z pouhých sedmi částí a sami majitelé s nadsázkou říkali, že jde o jediný vůz, který vyžaduje pouze údržbu motocyklu. Zvolená cesta ale byla spíše z nouze ctností, podobně jako později u nás bazírování na „věčné evoluci” Škody 100 a nikoli volba zajímavějších koncepcí jakou byla Škoda 720. Modely s motorem vpředu a předním náhonem mohl nahradit stroj mnohem zajímavějším - jeho interní označení bylo P100 a měl to být původně nástupce modelu 311 s obchodním označením 314.

Pozoruhodné je, že měl mít motor uprostřed a pohon zadních kol, ale přesto to měl být primárně sedan. Pamatujete si na koncept Volkswagenu EA266, vyvinutý firmou Porsche a v roce 1969 uvažovaný jako nástupce legendárního Brouka? Měl mít motor uložený pod zadními sedačkami a Wartburg P100 měl být velmi podobné koncepce. Nakonec je to v podstatě jediný způsob, jak motor těsně před zadní nápravu umístit.


Wartburg nemusel být nechtěný dvoutakt. Krásná alternativa přežila dodnes - 1 - Wartburg P100 314 313 historie 01Wartburg nemusel být nechtěný dvoutakt. Krásná alternativa přežila dodnes - 2 - Wartburg P100 314 313 historie 02
Na první snímku pravděpodobné základní koncepce vozu (detailní dokumentace není k dispozici), na druhém záběry čtyřválcového boxeru s kódovým označením B11, který měl dostat

Pro pohon P100 se uvažovalo o řadovém tříválci umístěném na plocho, ale zvolena byla nakonec druhá možnost - plochý čtyřválec. Byl to čtyřtaktní, kapalinou chlazený motor o objemu 1,1 litru a výkonu 45 koní a mezi obrázky si můžeme prohlédnout jeho prototyp. Bylo by nicméně potřeba přepracovat sání a karburátor, aby se dal motor umístit pod sedačky. Nebo doprostřed zadní lavice vyrobit vysokou a nehybnou loketní opěrku a sání umístit pod ni.

Kromě čtyřdveřového sedanu mělo vzniknout také kupé 313-2 a na něj navazující kabriolet - nebo možná měl být jen kabriolet bez stahovací střechy, ke kterému by byl dodáván hardtop. Všechny dvě nebo tři karosářské verze vypadají opravdu krásně, nejen na automobilovou produkci východního bloku, nýbrž obecně. Vidíme náznak ploutví na zádi auta, chromované nárazníky a u kupé také bezrámová okna. Pokud tu vidíte kontury Renaultu Floride a BMW 700, nejste sami, i odtud jistě brali východoněmečtí designéři inspiraci, ale špatně to určitě není.

Jak ale historie ukázala, žádný Wartburg 314 s plochým čtyřválcem se do výroby nedostal. Jeho další vývoj se navzdory dosažení pokročilých fází ukázal být příliš problematickým - všechny verze P100 měly velké problémy s chlazením motoru, protože chladič byl umístěn trochu nepochopitelně před zadní nápravou, nikoliv v přídi. Také přístup k motoru pro údržbu či opravy nebyl jednoduchý.

Jediná věc, která se z něj dostala do výroby, byla převodovka - pracovala mezi tříválcem a přední hnanou nápravou u modelu 353. Údajně byly postaveny celkem čtyři prototypy kupé 313-2, z čehož jeden měl být hned dodán synovi ředitele automobilky, který ho brzy rozpůlil o strom. Dva prototypy nicméně mají dále přežívat - jeden, kabriolet, si můžete prohlédnout částečně zahalený plachtou na vzácných fotkách z někdejšího depozitáře muzea Wartburgu ve městě Eisenach. Druhý měl být v 90. letech spatřen na srazech, o čemž existují dobová svědectví, nafocen ale nebyl.

Jako obvykle můžeme jen litovat, že tohle auto nepoznalo výrobu, jak už to v případě jakkoli zajímavějších prototypů z dob komunismu bývá. Však proč dělat komplikovaně nové auto, když lze bez konkurence dekády „leštit” jeden a ten samý nápad...

Wartburg nemusel být nechtěný dvoutakt. Krásná alternativa přežila dodnes - 3 - wartburg p100 prototyp 10Wartburg nemusel být nechtěný dvoutakt. Krásná alternativa přežila dodnes - 4 - wartburg p100 prototyp 11Wartburg nemusel být nechtěný dvoutakt. Krásná alternativa přežila dodnes - 5 - wartburg p100 prototyp 12
Toto jsou vzácné fotky jednoho z údajně dvou dodnes přežívajících prototypů řady P100

Wartburg nemusel být nechtěný dvoutakt. Krásná alternativa přežila dodnes - 6 - wartburg p100 prototyp 01Wartburg nemusel být nechtěný dvoutakt. Krásná alternativa přežila dodnes - 7 - wartburg p100 prototyp 02Wartburg nemusel být nechtěný dvoutakt. Krásná alternativa přežila dodnes - 8 - wartburg p100 prototyp 03Wartburg nemusel být nechtěný dvoutakt. Krásná alternativa přežila dodnes - 9 - wartburg p100 prototyp 04
Takhle mohl vypadat nástupce Wartburgu 311

Wartburg nemusel být nechtěný dvoutakt. Krásná alternativa přežila dodnes - 10 - wartburg p100 prototyp 05aWartburg nemusel být nechtěný dvoutakt. Krásná alternativa přežila dodnes - 11 - wartburg p100 prototyp 06Wartburg nemusel být nechtěný dvoutakt. Krásná alternativa přežila dodnes - 12 - wartburg p100 prototyp 07Wartburg nemusel být nechtěný dvoutakt. Krásná alternativa přežila dodnes - 13 - wartburg p100 prototyp 08Wartburg nemusel být nechtěný dvoutakt. Krásná alternativa přežila dodnes - 14 - wartburg p100 prototyp 09
Mohl existovat i jako kupé a kabrio

Zdroje: Die Besten, Stadtarchiv Eisenach

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.