Zemřel závodník, který jako první vyhrál závod Formule 1 s turbomotorem, byla to neskutečná řež

Po vyslovení jeho jména se nerozbliká žárovka každému, o to lepší je ale připomenout si jeho nejslavnější počin. Aby Francouz vyhrál GP Francie ve francouzském autě s francouzským motorem na francouzských pneumatikách, to se opravdu nestává.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Zemřel závodník, který jako první vyhrál závod Formule 1 s turbomotorem, byla to neskutečná řež

11.2.2023 | Petr Prokopec

Zemřel závodník, který jako první vyhrál závod Formule 1 s turbomotorem, byla to neskutečná řež

/

Foto: Renault

Po vyslovení jeho jména se nerozbliká žárovka každému, o to lepší je ale připomenout si jeho nejslavnější počin. Aby Francouz vyhrál GP Francie ve francouzském autě s francouzským motorem na francouzských pneumatikách, to se opravdu nestává.

Od roku 1950 se šampionátu Formule 1 zúčastnilo 772 jezdců. Někteří jako Michael Schumacher či Lewis Hamilton se nesmazatelně zapsali do historie, na jiné ale již vzpomínají pouze v jejich domovině. Mezi takové bychom mohli zařadit nejen Tomáše Engeho, ale rovněž Jean-Pierra Jabouille. I když se sluší dodat, že francouzský závodník má na rozdíl od toho českého na kontě hned dvě vítězství. První z nich je přitom známější než sám Jabouille, ovšem z velké části díky bitvě o jiné než jeho první místo.

Než se nicméně k Velké ceně Francie z roku 1979 vrátíme, musíme bohužel zmínit smutnou aktualitu. Jabouille totiž 2. února ve věku 80 let zemřel. Jeho kariéra byla spojena hlavně s francouzskými značkami jako Alpine, Renault a Peugeot. Ve Formuli 1 zazářil hlavně ve své domovině, neboť jak v průběhu závodu, který se jel na okruhu v Dijonu, poznamenal komentátor Murray Walker, „francouzský jezdec ve francouzském voze s francouzským motorem a na francouzských pneumatikách vede ve francouzské velké ceně“.

Jabouille závod dotáhl do úspěšného konce, pročež si připsal zmiňovanou první výhru v F1. Šlo také o první vítězství v šampionátu pro Renault a první, jakého kdy dosáhl monopost s přeplňovaným motorem. „Ohledně turb přitom zpočátku panovala velká skepse, zvláště u konkurenčních týmů. Stálo za tím ovšem mnoho důvodů. Výkon motoru byl ideálně dostupný pouze na rovinkách, zatímco v zatáčkách vám chyběl. Jednotka navíc běžela hladce jen v chladném počasí, za horka byla bezútěšná,“ zavzpomínal kdysi Jabouille.

Přeplňované jednotky tak provázela značná nespolehlivost, což nakonec vedlo k tomu, že se jezdec v F1 příliš neprosadil. Ještě během sezóny 1979 totiž získal další dvě pole position, ovšem kvůli technickým problémům na vítězství nedosáhl. To se mu povedlo až následující rok v Rakousku, měsíc na to však kvůli zlomenému zavěšení havaroval v Kanadě. Při incidentu si nicméně zlomil obě nohy, a léčba neprobíhala zrovna optimálně. Když se pak v roce 1981 do několika závodů ani nezvládl kvalifikovat, v F1 skončil.

„V té době byla pozice jezdce posunuta hodně dopředu. To ovšem znamenalo, že nohy dostaly zásah i při sebemenším nárazu. Já byl po kolizi v autě zaklíněn po nějakých 30 minut,“ dodal dále Jabouille. Na čas pak dokonce se závoděním skončil zcela, než se ve druhé polovině 80. let vrátil s Peugeotem do vytrvalostních závodů. V roce 1992 a 1993 pak dokonce ve slavně čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans pokaždé dosáhl třetího místa.

Jak jsme nicméně uvedli na začátku, mimo Francii zůstává Jabouille už spíše zapomenut. Na rozdíl od onoho závodu ve Francii, který představoval tolik prvenství. O jeho zápis do historie se nicméně postarali spíše René Arnoux a později zesnulý Gilles Villeneuve. Druhý zmíněný se totiž po startu dostal před vítěze kvalifikace, kterým byl Jabouille, zatímco jeho soupeř na Ferrari naopak klesl na devátou příčku. Z té se nicméně postupně vrátil zpátky na třetí místo.

Jabouille se mezitím znovu ujal vedení, za jeho zády však začala zuřit neskutečná bitva, hlavně v posledních třech kolech. Arnoux se totiž nejprve dostal na druhé místo, než ho v předposledním kole začal zlobit motor. Toho Villeneuve využil a dostal se před něj. Poslední kolo pak dvojice absolvovala takřka bok po boku, než byl Arnoux v jedné zatáčce příliš široký, zatímco jeho soupeř zvládl zůstat na vnitřku a stříbrnou příčku uhájil.


Zemřel závodník, který jako první vyhrál závod Formule 1 s turbomotorem, byla to neskutečná řež - 1 - Jean-Pierre Jabouille 01Zemřel závodník, který jako první vyhrál závod Formule 1 s turbomotorem, byla to neskutečná řež - 2 - Jean-Pierre Jabouille 02Zemřel závodník, který jako první vyhrál závod Formule 1 s turbomotorem, byla to neskutečná řež - 3 - Jean-Pierre Jabouille 03Zemřel závodník, který jako první vyhrál závod Formule 1 s turbomotorem, byla to neskutečná řež - 4 - Jean-Pierre Jabouille 04Zemřel závodník, který jako první vyhrál závod Formule 1 s turbomotorem, byla to neskutečná řež - 5 - Jean-Pierre Jabouille 05Zemřel závodník, který jako první vyhrál závod Formule 1 s turbomotorem, byla to neskutečná řež - 6 - Jean-Pierre Jabouille 06Zemřel závodník, který jako první vyhrál závod Formule 1 s turbomotorem, byla to neskutečná řež - 7 - Jean-Pierre Jabouille 07Zemřel závodník, který jako první vyhrál závod Formule 1 s turbomotorem, byla to neskutečná řež - 8 - Jean-Pierre Jabouille 08Zemřel závodník, který jako první vyhrál závod Formule 1 s turbomotorem, byla to neskutečná řež - 9 - Jean-Pierre Jabouille 09
Francouzský závodník Jean-Pierre Jabouille jako první v F1 zvítězil s vozem s přeplňovaným motorem. Následující sezónu si nicméně zlomil obě nohy, což výrazně ovlivnilo jeho kariéru. S monopostem značky se nicméně setkal i v roce 2017, kdy Renault slavil čtyřicetileté výročí svého vstupu do šampionátu. Foto: Renault

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše