Home > Rubriky a sekce > Inzerce > Článek
Víte od kolika let se vaše auto začíná považovat za příliš staré?
21.12.2018 | inzerce
Některé vozy s věkem zrají jako víno. Jiné jen smutně reznou. Některé stojí miliony, druhé jen tisíce. Kdy ale nastává ten zlom a vaše auto bude mít své nejlepší roky za sebou? S tím vám pomůže náš průvodce automobilovým životem.
Jaký je rozdíl mezi dvacetiletým Ferrari a dvacetiletou oktávkou? Jedno stojí miliony, druhé jen tisíce. Všichni tak nějak vnímáme, že nákupem drahého sportovního vozu, který je vyroben v omezeném množství, si děláme nejen radost, ale často také investujeme. S nákupem rodinného automobilu už na druhou stranu plánujeme, že někdy v budoucnu - až vůz v jistém ohledu doslouží - ho bez velkých citů vyměníte za novější model. Ale kdy nastává ten správný okamžik, pokud si chcete udržet společenský kredit? Odpověď na takovou otázku vůbec není jednoduchá.
Na jednotlivých odkazech v článku si můžete rovnou prohlédnout aktuální nabídku zmíněných aut v bazaru. Zjistíte tak, jakou hodnotu má přibližně vaše auto nebo co nového si za své peníze můžete dovolit.
Stáří vozu 5-10 let
Často slýcháme, že v západních státech se lidé houfně zbavují aut po třech letech operativního leasingu a přesedají do nových. Případně po nákupu auta odpočítávají dny do konce záruky, a pak utíkají do autosalonů, aby přezbrojili. Chvála těm, kteří na to mají, ale průměrné stáří vozového parku i ve státech, které se mají líp, většinou přesahuje onu pětiletou hranici. U některých aut můžete mít štěstí - nová generace vypadá stejně jako ta předchozí (plus mínus) a podobně jako u mobilů to občas vyžaduje podrobnější zkou-mání. Laik může drobné rozdíly přehlédnout úplně. Jakmile se ale objeví model s výrazným faceliftem, máte průšvih. Lidé si zvyknou na novou tvář vozu a ta stará automaticky získává stigma starého či zastarávajícího vozu.
S čím nešlápnete vedle? Některé značky sází na retro a vypadají napříč generacemi plus mínus stejně. To je příklad roztomilého Mini Coopera nebo Fiatu 500, kde jsou rozdíly mezi novým a starým modelem patrné spíš ve výbavě než ve vzhledu. Některé vozy si dokonce na své image zakládají napříč dekádami, např. offroadové legendy jako Jeep Wrangler a Mercedes-Benz třídy G. Někdy je design tak povedený, že ho skoro beze zbytku adoptuje i nová generace - to byl případ Volkswagenu Polo (ten nový má novou platformu a je širší, ale staví na stejných liniích). A jedna ukázka z českých luhů a hájů? Škoda Octavia třetí generace před faceliftem byla mnoha zákazníky upřednostňována, protože jim nevoněla změna předních světlometů. Starší verze tak někdy může být velkým lákadlem.
11-20 let
Tady už jsme v regulérní oblasti ojetin. Pokud nemáte zrovna Porsche nebo Ferrari, měli byste se mít na pozoru. A i v případě drahých a luxusních vozů vás mohou dohnat moderní technologie. Zvlášť automatické převodovky sportovních vozů se zlepšují každým rokem a patnáctileté auto s tehdy převratným řazením dnes může působit archaicky. U patnáctileté ojetiny nad vámi skoro automaticky visí znamení někoho, kdo je se svým vozem smířený. Existuje jen pár výjimek, kdy je člověk zůstávající u kromobyčejně povedené generace nebo vyloženě úspěšného modelu, považován za gurmána a někoho, kdo se vyzná. Škvírou v pravidlech jsou i výrazné vozy, jenž nemají žádného nástupce. U Fabie, Golfu nebo Passatu ve věku patnácti až dvaceti let se ale pravdě musíte podívat do očí. Datum spotřeby bylo překročeno a je na čase poslat stařečka po vodě. Může ještě posloužit ratolesti na vyježdění, spořivému důchodci nebo odvozí dělníky na stavbě, ale mainstream už je jinde.
Pokračování článku naleznete zde.
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 20 minutami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před hodinou - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch