Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel
26.11.2011 | Miro Mihálik, Petr Miler | Přidat příspěvek
Euro NCAP mění pravidla a novými si automobilky očividně nezískal. Proto se v závěru šrotuje ve velkém: zde jsou všechny nové výsledky.
Přehled kapitol
Geely Emgrand EC-7
Jeden z plodů čínských automobilek je v našem regionu považován za velkou exotiku. Podle internetových stránek výrobce se Geely Emgrand EC-7 prodává nejblíže na Ukrajině a v Rusku. Automobilka ale chce dál. Normálně by si Euro NCAP mělo vybírat auta a kupovat je přímo na prodejně jako náhodnou volbu. Těžko si ovšem představit, že by kvůli tomu komisaři cestovali na Ukrajinu, a proto se spíše nabízí možnost, že vůz dodalo přímo Geely. Ani možnost lehce poladit auto před zkouškou ale nepřinesla lepší než průměrné a v některých detailech i špatné výsledky. Nejhůře by při čelním střetu dopadly nohy řidiče. V červeném/mizerném poli zůstaly kvůli masivnímu průniku brzdového pedálu do prostoru pro nohy o téměř 18 centimetrů a dalším kovovým úlomkům. Problematická se ukázala být také ochrana kolen a stehenních kostí a zpráva podotýká, že výsledek z velké části závisí na pozici cestujících i velikosti jejich postavy.
Ani u věhlasných značek se nevidí často kompletně zelená postavička testovací figuríny při nárazu zboku, nicméně Geely si ji vysloužilo, společně se „zeleným“ výsledkem ze simulované nehody směřující zezadu. Na druhou stranu tvrdý kontakt se sloupem dopadl fiaskem. Snímače zaregistrovaly tlak, který by v lepším případě skončil polámanými žebry. Ochrana dětí pro změnu (a jako na houpačce) opět dobrá. Dokonce lepší než u MG (80 vs. 76 procent). Za kapotu si ale nemají navzájem co vyčítat, dopadly téměř stejně a po novém roce tudíž tříhvězdičkově.
Ačkoli výsledky nárazových zkoušek obou čínských novinek mají k dokonalosti ještě daleko, jsou o hodně lepší než bylo dosud zvykem, a tak lze bez nadsázky říci, že testy prošly s přehledem. V posuzování jejich pasivní bezpečnosti dnes řešíme již jen detaily jako u aut renomovanějších značek, dříve čínská auta při testech fatálně propadala. Třeba Brilliance BS4 ještě před dvěma lety neobstál ani tak, aby získal byť jen jednu hvězdu...
Tabulka s klíčovými výsledky Geely Emgrand EC-7
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Škody Citigo na stránkách EuroNCAP.
Jaguar XF 2011
XF prošlo po letošní rok nepřehlédnutelným faceliftem, jeho výchozí konstrukce se ale nezměnila. Vůz proto nebyl znovu testován z hlediska ochrany posádky při čelním a bočním nárazu, použity byly starší výsledky (proto také snímky předfaceliftového modelu), nově byla ověřena pouze řešení pro ochranu chodců a fungování upraveného stabilizačního systému.
Vůz si tak z hlediska ochrany dospělé i dětské posádky uchovává nikterak přesvědčivá hodnocení ve výši 79 a 73 procent, což je řečí čísel řadí kamsi po bok nových čínských modelů. Body XF ztrácí hlavně při čelním nárazu, kdy sice interiér vozu nebyl zásadně zasažen, sama jeho konstrukce ale ohrožuje stehna a trup cestujících vpředu. Naopak skvěle si tato šelma vedla při bočním nárazu, kde získala maximum bodů. Při bočním nárazu do úzké překážky ale byla zaznamenána slabá ochrana hrudníku, ochrana krku při nárazu zezadu je jen průměrná.
Výrazně nadprůměrně, skoro nejlépe z poslední sady testovaných vozů, si XF vedl z hlediska ochrany chodců. Vděčí za to hlavně vystřelovací kapotě, která při nárazu změní svou polohu směrem k chodci tak, aby náraz byl co nejméně poškozující. Proto si také jako jediný ze dvou vozů (spolu se Subaru XV) odnesl vyšší než šedesátiprocentní hodnocení, které bude od příštího roku právě oním rozhodujícím faktorem pro získání plného počtu hvězd. Zajímají ale ještě někoho? Začněte si zvykat na to, že nikoli.
Tabulka s klíčovými výsledky Jaguaru XF
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Jaguaru XF na stránkách EuroNCAP.
Jeep Grand Cherokee 2011
Ačkoli SUV a off-roady jsou zpravidla vnímány jako superbezpečná auta, platí to jen do jisté míry. Při čelním nárazu do jiného vozu bude jistě platit, že čím je jedno auto větší, tím menší následky si ze srážky odnese, při nárazu do pevné ale podobná úměra neplatí. Právě do té bourají u NCAPu a nový Velký Čeroký si s ní bůhvíjak skvěle neporadil.
Platí to tedy minimálně pro čelní náraz, při němž bylo výrazně porušeno uchycení sedadla řidiče. I když nedošlo k jeho úplnému oddělení od struktury vozu, došlo k dodatečnému pohybu testovací figuríny, která tak narazila do ne zcela otevřeného airbagu. Výsledkem je hraniční nebo maximálně adekvátní ochrana většiny částí těla krom chodidel a to není žádná sláva. Spolujezdec odešel z nárazu lépe a skoro dokonale Jeep fungoval při bočním nárazu (a to i do úzké překážky). Vzhledem k ostatním výsledkům si vůz odnesl za ochranu dospělé posádky 81 procent, což není špatné, problém se sedadlem při čelním střetu je ale varující.
Ochrana dětské posádky s výsledkem 69 procent také neoslní a ani chodci s 45 procenty zřejmě nebudou v nemocnici na kontakt s tímto indiánem vzpomínat rádi.
Tabulka s klíčovými výsledky Jeepu Grand Cherokee
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Jeepu Grand Cherokee na stránkách EuroNCAP.
Kia Rio 2011
Jestliže u Jeepu mají nad čím přemýšlet, Kia může v duchu jména své novinky tančit sambu. Rio totiž obstálo z hlediska ochrany posádky všeho druhu ve všech typech nárazových zkoušek velmi dobře a ať už bylo bouráno do auta z kterékoli strany jakkoli, testovací figurína byla vždy ochráněna na výbornou nebo alespoň adekvátně.
Za ochranu dospělé posádky si tak vůz odnesl plných 92 procent bodů, za dětskou 84. Problémem se přitom ukázalo jen to, že při bočním nárazu začaly dveře ztrácet soudržnost s vozem a podle komisařů je možné, že při intenzivnějším nárazu by se mohly uvolnit zcela. Body šly proto dolů, samotná ochrana posádky tím ale dotčena nebyla.
Za simulovaný kontakt s chodcem si Rio odneslo jen 46 procent bodů, když jemné bylo jen k nohám pěších. Vrchní části těla po setkání s tímto Korejcem jásat nebudou.
Tabulka s klíčovými výsledky Kia Rio
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Kia Rio na stránkách EuroNCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva