Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel

Euro NCAP mění pravidla a novými si automobilky očividně nezískal. Proto se v závěru šrotuje ve velkém: zde jsou všechny nové výsledky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Ostatní

Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel

26.11.2011 | Miro Mihálik, Petr Miler | 3 příspěvky

Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Euro NCAP mění pravidla a novými si automobilky očividně nezískal. Proto se v závěru šrotuje ve velkém: zde jsou všechny nové výsledky.

Geely Emgrand EC-7

Jeden z plodů čínských automobilek je v našem regionu považován za velkou exotiku. Podle internetových stránek výrobce se Geely Emgrand EC-7 prodává nejblíže na Ukrajině a v Rusku. Automobilka ale chce dál. Normálně by si Euro NCAP mělo vybírat auta a kupovat je přímo na prodejně jako náhodnou volbu. Těžko si ovšem představit, že by kvůli tomu komisaři cestovali na Ukrajinu, a proto se spíše nabízí možnost, že vůz dodalo přímo Geely. Ani možnost lehce poladit auto před zkouškou ale nepřinesla lepší než průměrné a v některých detailech i špatné výsledky. Nejhůře by při čelním střetu dopadly nohy řidiče. V červeném/mizerném poli zůstaly kvůli masivnímu průniku brzdového pedálu do prostoru pro nohy o téměř 18 centimetrů a dalším kovovým úlomkům. Problematická se ukázala být také ochrana kolen a stehenních kostí a zpráva podotýká, že výsledek z velké části závisí na pozici cestujících i velikosti jejich postavy.

Ani u věhlasných značek se nevidí často kompletně zelená postavička testovací figuríny při nárazu zboku, nicméně Geely si ji vysloužilo, společně se „zeleným“ výsledkem ze simulované nehody směřující zezadu. Na druhou stranu tvrdý kontakt se sloupem dopadl fiaskem. Snímače zaregistrovaly tlak, který by v lepším případě skončil polámanými žebry. Ochrana dětí pro změnu (a jako na houpačce) opět dobrá. Dokonce lepší než u MG (80 vs. 76 procent). Za kapotu si ale nemají navzájem co vyčítat, dopadly téměř stejně a po novém roce tudíž tříhvězdičkově.

Ačkoli výsledky nárazových zkoušek obou čínských novinek mají k dokonalosti ještě daleko, jsou o hodně lepší než bylo dosud zvykem, a tak lze bez nadsázky říci, že testy prošly s přehledem. V posuzování jejich pasivní bezpečnosti dnes řešíme již jen detaily jako u aut renomovanějších značek, dříve čínská auta při testech fatálně propadala. Třeba Brilliance BS4 ještě před dvěma lety neobstál ani tak, aby získal byť jen jednu hvězdu...

Tabulka s klíčovými výsledky Geely Emgrand EC-7

Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 22 - GEELY_EMGRAND_EC7_06

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 23 - GEELY_EMGRAND_EC7_01Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 24 - GEELY_EMGRAND_EC7_02Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 25 - GEELY_EMGRAND_EC7_03Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 26 - GEELY_EMGRAND_EC7_04Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 27 - GEELY_EMGRAND_EC7_05

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Škody Citigo na stránkách EuroNCAP.

Jaguar XF 2011

XF prošlo po letošní rok nepřehlédnutelným faceliftem, jeho výchozí konstrukce se ale nezměnila. Vůz proto nebyl znovu testován z hlediska ochrany posádky při čelním a bočním nárazu, použity byly starší výsledky (proto také snímky předfaceliftového modelu), nově byla ověřena pouze řešení pro ochranu chodců a fungování upraveného stabilizačního systému.

Vůz si tak z hlediska ochrany dospělé i dětské posádky uchovává nikterak přesvědčivá hodnocení ve výši 79 a 73 procent, což je řečí čísel řadí kamsi po bok nových čínských modelů. Body XF ztrácí hlavně při čelním nárazu, kdy sice interiér vozu nebyl zásadně zasažen, sama jeho konstrukce ale ohrožuje stehna a trup cestujících vpředu. Naopak skvěle si tato šelma vedla při bočním nárazu, kde získala maximum bodů. Při bočním nárazu do úzké překážky ale byla zaznamenána slabá ochrana hrudníku, ochrana krku při nárazu zezadu je jen průměrná.

Výrazně nadprůměrně, skoro nejlépe z poslední sady testovaných vozů, si XF vedl z hlediska ochrany chodců. Vděčí za to hlavně vystřelovací kapotě, která při nárazu změní svou polohu směrem k chodci tak, aby náraz byl co nejméně poškozující. Proto si také jako jediný ze dvou vozů (spolu se Subaru XV) odnesl vyšší než šedesátiprocentní hodnocení, které bude od příštího roku právě oním rozhodujícím faktorem pro získání plného počtu hvězd. Zajímají ale ještě někoho? Začněte si zvykat na to, že nikoli.

Tabulka s klíčovými výsledky Jaguaru XF

Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 28 - Jaguar XF 2011 vysledky

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 29 - Jaguar XF 2011 crash test 01Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 30 - Jaguar XF 2011 crash test 02Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 31 - Jaguar XF 2011 crash test 03Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 32 - Jaguar XF 2011 crash test 04Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 33 - Jaguar XF 2011 crash test 05

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Jaguaru XF na stránkách EuroNCAP.

Jeep Grand Cherokee 2011

Ačkoli SUV a off-roady jsou zpravidla vnímány jako superbezpečná auta, platí to jen do jisté míry. Při čelním nárazu do jiného vozu bude jistě platit, že čím je jedno auto větší, tím menší následky si ze srážky odnese, při nárazu do pevné ale podobná úměra neplatí. Právě do té bourají u NCAPu a nový Velký Čeroký si s ní bůhvíjak skvěle neporadil.

Platí to tedy minimálně pro čelní náraz, při němž bylo výrazně porušeno uchycení sedadla řidiče. I když nedošlo k jeho úplnému oddělení od struktury vozu, došlo k dodatečnému pohybu testovací figuríny, která tak narazila do ne zcela otevřeného airbagu. Výsledkem je hraniční nebo maximálně adekvátní ochrana většiny částí těla krom chodidel a to není žádná sláva. Spolujezdec odešel z nárazu lépe a skoro dokonale Jeep fungoval při bočním nárazu (a to i do úzké překážky). Vzhledem k ostatním výsledkům si vůz odnesl za ochranu dospělé posádky 81 procent, což není špatné, problém se sedadlem při čelním střetu je ale varující.

Ochrana dětské posádky s výsledkem 69 procent také neoslní a ani chodci s 45 procenty zřejmě nebudou v nemocnici na kontakt s tímto indiánem vzpomínat rádi.

Tabulka s klíčovými výsledky Jeepu Grand Cherokee

Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 34 - Jeep Grand Cherokee vysledky

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 35 - Jeep Grand Cherokee crash test 01Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 36 - Jeep Grand Cherokee crash test 02Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 37 - Jeep Grand Cherokee crash test 03Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 38 - Jeep Grand Cherokee crash test 04Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 39 - Jeep Grand Cherokee crash test 05

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Jeepu Grand Cherokee na stránkách EuroNCAP.

Kia Rio 2011

Jestliže u Jeepu mají nad čím přemýšlet, Kia může v duchu jména své novinky tančit sambu. Rio totiž obstálo z hlediska ochrany posádky všeho druhu ve všech typech nárazových zkoušek velmi dobře a ať už bylo bouráno do auta z kterékoli strany jakkoli, testovací figurína byla vždy ochráněna na výbornou nebo alespoň adekvátně.

Za ochranu dospělé posádky si tak vůz odnesl plných 92 procent bodů, za dětskou 84. Problémem se přitom ukázalo jen to, že při bočním nárazu začaly dveře ztrácet soudržnost s vozem a podle komisařů je možné, že při intenzivnějším nárazu by se mohly uvolnit zcela. Body šly proto dolů, samotná ochrana posádky tím ale dotčena nebyla.

Za simulovaný kontakt s chodcem si Rio odneslo jen 46 procent bodů, když jemné bylo jen k nohám pěších. Vrchní části těla po setkání s tímto Korejcem jásat nebudou.

Tabulka s klíčovými výsledky Kia Rio

Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 40 - Kia Rio vysledky

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 41 - Kia Rio crash test 01Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 42 - Kia Rio crash test 02Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 43 - Kia Rio crash test 03Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel - 44 - Kia Rio crash test 04

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Kia Rio na stránkách EuroNCAP.

Diskuze 3 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.