Audi Q5: Menší brácha

Menší brácha luxusního SUV od audi má logické označení Q5 a sdílí podvozkovou platformu i většinu komponentů s řadami A4 a A5.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Audi Q5: Menší brácha

19.5.2008 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek

Audi Q5: Menší brácha

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Menší brácha luxusního SUV od audi má logické označení Q5 a sdílí podvozkovou platformu i většinu komponentů s řadami A4 a A5.

Druhý model Audi s písmenem Q v názvu bude kompaktnějším SUV než pětimetrový kolos Q7. Menší sourozenec pětimetrového a sedmimístného korábu se tak s první cenou oscilující kolem milionu korun stane dostupnějším terénním Audi než již dnes rozšířené, ale o polovinu dražší modely. Výroba se rozběhne, na rozdíl od bratislavské Q7, přímo v Ingolstadtu, kde automobilka investovala přes 300 milionů euro.

Audi Q5 je klasickým zástupcem SUV, který v sobě kombinuje dynamiku s mimořádně variabilním interiérem a mnohostranným využitím. Již samotné rozměry vozu naznačují, že přichází SUV nového formátu. Audi Q5 je 4,63 metru dlouhé a 1,88 metru široké, ale jen 1,65 metru vysoké. Mezi svými konkurenty má tedy nejsportovnější proporce. Navíc se může pochlubit také nejnižší hodnotou součinitele odporu vzduchu ve své třídě (cx = 0,33). Přední části vozu dominuje charakteristická maska chladiče (tzv. singleframe) doplněná výraznými světlomety, které se na přání dodávají v bi-xenonovém provedení a s denními světlomety složených jak jinak než z moderních LED diod. Ta samá technologie se objevuje i u zadních svítilen. Vše je tedy přesně tak, jak to má většina zákazníků této německé značky ráda.

Ve stejném duchu posledních modelů automobilky je tvořen i pětimístný interiér novinky. Díky rozvoru náprav 2,81 metru zde budou mít všichni pasažéři dostatek prostoru, přičemž díky úrovni výbavy si budou moci užívat nadprůměrného komfortu. Přístrojová deska je orientovaná na řidiče a má vyšší stavbu v souladu se zvýšenou polohou jeho sedadla. Ergonomii zde nebude asi co vytýkat a stejné to bude z kvalitou zpracování. Zákazníci nebudou z klamáni ani očekávanou úrovní variabilního uspořádání interiéru. Proto mají opěradla zadních sedadel nastavitelný sklon a jednoduché sklápění. Stačí zatáhnout za páčku v zavazadlovém prostoru a samočinně je sklopit dopředu na sedáky. Objem zavazadlového prostoru tak vzroste z 0,540 m3 až na úctyhodných 1,560 m3, přičemž pod jeho podlahou je ještě schovaný další úložný prostor. Navíc kdo si objedná zadní lavici „plus“, získá výhodu jejího podélného posuvu v rozsahu sto milimetrů a pro přepravu dlouhých předmětů bude v nabídce příplatkové výbavy sedadlo předního spolujezdce se sklopným opěradlem. Když už jsme nakousli výbavu, je třeba zmínit, že sériově bude Audi Q5 vybaveno elektromechanickou parkovací brzdou, inteligentním čipovým klíčkem, automatickou klimatizací a displejem mezi sdruženými přístroji, na němž je mimo jiné ukazatel ideálního převodového stupně pro úspornou jízdu. Ovládací terminál MMI dodávaný ve spojení s navigačním systémem se představí v nové generaci, jejíž grafika a ovládání velkým otočným tlačítkem je nyní ještě více intuitivní.

Od počátku výroby se u ingolstadtské novinky počítá se třemi motory. Jedním zážehovým 2,0 TFSI (211 k) a dvěma vznětovými 2,0 TDI (170 k) a 3,0 TDI (240 k), které disponují vstřikováním common-rail. Základní motor 2,0 TDI se bude dodávat se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou, u motorů 3,0 TDI a 2,0 TFSI sází výrobce na inovativní techniku v podobě nové sedmistupňové převodovky S-tronic se dvěma spojkami.

Audi Q5 se bude vyrábět výhradně se stálým pohonem všech kol quattro, který za normálních podmínek rozděluje hnací sílu motoru na jednotlivé nápravy v poměru 40:60. V případě potřeby dokáže toto ústrojí přenášet až 65 % točivého momentu na přední nebo až 85 % na zadní kola. V terénu pomáhá tomuto SUV spousta elektroniky. Například sériově montovaný asistent pro sjíždění svahů udržuje zvolenou rychlost menší než 30 km/h a během provozu mimo zpevněnou vozovku pracuje stabilizační systém ESP i protiblokovací brzdový systém ABS podle speciálního terénního programu. A díky udávaným hodnotám výrobce se novinka nezalekne ani větších terénních zlomů. Může se totiž pochlubit stoupavostí 31°, nájezdovým úhlem 25° a přechodovým úhlem 17,5°. Světlá výška vozu dosahuje znamenitých 200 mm, při brodění si může řidič dovolit vjet do půlmetrové hloubky.

Přesto podvozek zdůrazňuje především sportovní charakter Audi Q5, který vynikne zejména na silnici. V konstrukci pětiprvkové přední nápravy a zadní nápravy s příčnými lichoběžníkovými rameny jsou se značným podílem zastoupeny lehké hliníkové díly. Reakce vozu na natočení volantu je bezprostřední, rozměrné brzdové kotouče zajišťují nadprůměrně dobré zpomalení. Standardně se montují sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin s pneumatikami rozměru 235/65, na přání si lze zvolit větší kola až do průměru ráfku 20 palců.

Kompaktní Audi Q5 bude vítaným zpestřením na trhu SUV a k jeho přímým konkurentům bude patřit jak Mercedes GLK, tak i koncernový VW Tiguan. Novinka bude na českém trhu k dispozici koncem roku.


Audi Q5: Menší brácha - 1 - Q5 1Audi Q5: Menší brácha - 2 - Q5 3Audi Q5: Menší brácha - 3 - Q5 4

Jaroslav Vavera

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.